|
Work life balance – mýtus nebo realita? aneb Návrat rodičů do zaměstnání po mateřské/rodičovské dovolené
[ 31.12.2008, Kristýna Ciprová, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Trh práce
]
Otázku „Jak sladit rodinu a práci?“ si již delší dobu
nekladou pouze zaměstnanci a zaměstnankyně. Konference Návrat
rodičů do zaměstnání po mateřské/rodičovské dovolené i výsledky soutěže Firma roku: Rovné příležitosti prokázaly, že téma slaďování se stává aktuálním i pro
zaměstnavatele. Linda Sokačová,
ředitelka Gender Studies, pak
ve svém úvodním projevu poukázala na to, že koncept slaďování je nedílnou
součástí genderové rovnosti a potažmo i lidských práv.
I přes výše zmíněné je
však zapotřebí si uvědomovat, že podpora slaďování není ze strany
zaměstnavatelů automatickým projevem. Poradce v oblasti řízení lidských
zdrojů z Hewitt Associates Kamil Švec
tak ve své přednášce (jejíž název jsem si vypůjčila pro tento článek),
příznačně nazvané Work-life balance: Mýtus
nebo realita?, došel
k závěru, že ač se téma slaďování dostává do popředí společenského zájmu,
stále jej většina firem není schopna systematicky uchopit. Možná i proto, že
pro samotný pojem slaďování se obtížně nachází jednotná definice.
V průběhu konference zaznělo několik návrhů, co všechno by měl koncept
slaďování zahrnovat, aby nezvýhodňoval pouze určitou skupinu (např. rodiče na úkor
nerodičů). Na možnost slaďovat by měl mít právo každý. Zároveň je důležité si
uvědomit, že to, co je pro jednoho výhodou, může být pro druhého nezajímavým
bonusem či dokonce omezením. Někdo je spokojený v okamžiku, kdy může
pracovat z domova, pro někoho to může být noční můra. Jak poznamenala
Linda Sokačová, je zapotřebí diskutovat i o negativních stránkách slaďování. To
však neznamená, že není zapotřebí neustále hledat možnosti, jak zvýšit
spokojenost svých zaměstnanců a zaměstnankyň. Naopak.
Důležitým aspektem při
prosazování či zavádění programů na slaďování práce a rodiny je však i role
dalších subjektů, nejen zaměstnavatele. Panelová diskuze Společenské pozadí zaměstnávání rodičů malých dětí ukázala, že firmy nemohou ve všech ohledech suplovat
aktivity státu. Ačkoli je samozřejmě v zájmu zaměstnavatele udržet si
kontakt s kvalifikovanými pracovníky, či spíše pracovnicemi, které
odcházejí na mateřskou a rodičovskou dovolenou, ukazuje se, že pokud neexistuje
dostatek předškolních zařízení pro děti, nemůže být sama možnost flexibilního
úvazku poskytnutá zaměstnavatelem dostatečně motivující k brzkému návratu rodičů
do práce. K tomu připočtěme tlak společnosti, který vytváří obrazy správných a
naopak krkavčích matek na základě času (nikoli však nutně kvality), který matka
stráví s dítětem. Je tedy zjevné, že ke změně situace je zapotřebí stále
zvyšovat informovanost všech občanů a občanek české společnosti.
Skutečnost, že k tématu
slaďování začínají některé firmy zaujímat proaktivní přístup, prokázal druhý
panel: Možnosti a limity: návrat
rodičů do zaměstnání po MD/RD ve firemní praxi. Zároveň však např. Soňa Schwarzová, vedoucí náboru a kariérového rozvoje z Komerční banky, potvrdila slova Lady Wichterlové, odbornice z Gender
Studies: dochází k tomu především z pragmatických důvodů
a klíčovým slovem i nadále zůstává: zisk. Toto potvrdily i další zástupkyně,
které postupně pojmenovaly hlavní problém: manažeři/manažerky na vedoucích
postech. Pokud se je podaří získat pro myšlenku slaďování, je možné postoupit o
další kroky kupředu. Eva Ferrarová z Ministerstva vnitra zdůraznila, že
často neexistují konkrétní opatření a možnosti slaďování vychází z přístupu
konkrétní/ho nadřízené/ho. Tím se panelová diskuze opět vrátila k nutnosti
legislativní podpory při prosazování slaďování.
Zajímavým vstupem byla
prezentace Sylvie Porubänové, která
pojednávala o slovenských zkušenostech s podporou rovných příležitostí a
slovenské obdobě soutěže Firma roku.
Závěrem byla slavnostně
předána ocenění nejlepším firmám v podpoře rovných příležitostí a slaďování
práce a soukromého života. První místo získala firma T-Mobile
ČR, druhé Vodafone
ČR, a na třetí příčce se umístila Komerční
banka. Speciální cenu Gender Studies za dobrý
start si odnesla Česká spořitelna. Po konferenci následoval neformální workshop pro
zástupce a zástupkyně zaměstnavatelů, který potvrdil celodenní motto: je
zapotřebí diskuze, sdílení zkušeností a motivace. Potom dostává koncept
slaďování úplně jiný význam a filozofii, které jsou blízké všem.
|