|
Genderová segregace ve školství: Dopady genderové segregace pedagogických sborů na symbolickou úroveň vnímání vztahů mezi ženami a muži
[ 29.12.2008, Tereza Kynčlová
Rovné příležitosti > Rovné příležitosti
]
Genderová segregace
školství je závažným problémem současné (nejen) české společnosti, jejíž důsledky se
projevují v nerovnostech nejen mezi chlapci a dívkami na školách či ženami a muži, kteří je
vyučují, nýbrž ve všech sférách společnosti. O genderové segregaci ve školství lze hovořit s ohledem
na studující, respektive na obory, které si volí v rámci studia na střední a/nebo vysoké škole,
a také s ohledem na genderovou segregaci v pedagogických sborech, a to jak vertikální, tak
horizontální.(1)
Následující příspěvek
se zamýšlí na tím, jak genderová segregace mezi vyučujícími na symbolické
úrovni v patriarchální společnosti reprodukuje genderové stereotypy a
hierarchické vidění reality a
vztahů mezi muži a ženami. Ačkoliv se autorka bezvýhradně staví na stranu eliminace genderové
segregace ve všech sférách společnosti, ve druhé části příspěvku ukazuje na příkladu projektu Muži do škol neziskové organizace LOM potenciální rizika strategie navyšování počtu
mužů na učitelských pozicích pro rovnost mužů a žen, bude-li se tak dít bez
reflexe symbolických významů spojených s mužstvím.
Vedle rodiny je škola
považována za nejvýznamnější formující sílu, jež se podílí na socializačních
procesech, které lidského jedince kontinuálně usměrňují, vychovávají a
vzdělávají tak, aby si osvojil
společenské a kulturní hodnoty a normy prostředí, ve kterém vyrůstá a žije, a přijal očekávání,
jimž jako sociální bytost má v průběhu svého života dostát. Protože gender prostupuje veškerou
lidskou činností a je nedílnou součástí myšlenkových konceptů, s jejichž pomocí uchopujeme
svět, nejsou socializační procesy ani jimi komunikované normy, hodnoty a očekávání nikdy
genderově neutrální. Nejsou neutrální ani s ohledem na rasu, etnický původ, sociální zázemí,
náboženské vyznání, sexuální orientaci, fyzické schopnosti, věk či jazykovou vybavenost. Veškeré
aspekty lidské identity jsou úzce spjaty s kulturou, v níž jsou vyjednávány a jejíž významy jsou
podmíněny mocenskými vztahy v dané společnosti.(2)
Vědění skýtá moc a
školské instituce do značné míry kontrolují a určují to, jaké vědění, o jakém obsahu a v
jaké formě bude škola studujícím skrze formální kurikulum explicitně zprostředkovávat.
Neméně důležitá jsou však implicitní hodnotová sdělení ukrytá v učebních materiálech,
zakódovaná v chování vyučujících, přítomná ve vlastní atmosféře školní třídy
anebo obsažená v diskurzu
týkajícím se škol a vzdělání vůbec. Na symbolické úrovni působí toto skryté kurikulum na žáky a
žákyně či studující stejně významně jako přiznané kurikulum formální a učí je, jak skrze určitou
čtecí mřížku svět nazírat a pojímat.(3)
Vlivem skrytého
kurikula tak (nejen v České republice) žactvo do značné míry nevědomky absorbuje mnohé
postoje, jež souvisí s danou kulturou a jejími genderovými stereotypy.
Z důvodu výrazné feminizace školství existuje pouze minimální
pravděpodobnost, že žákyni nebo žáka bude na základní škole učit stejný počet
učitelů jako učitelek (4). Naopak je zde vysoká pravděpodobnost, že učitelství
na základní škole bude u žactva asociovat zaměstnání, které je vhodné spíše pro
ženy než pro muže, neboť je spojeno s výchovou, dětmi a předáváním kulturních vzorců,
což jsou charakteristiky tradičně připisované ženám.
U žáků a žákyň se tak
dále prohloubí představy o ženskosti a mužskosti jakožto zcela odlišných
entitách. Tyto představy dále podtrhne skutečnost, že navzdory celkové
podzastoupenosti mužů při výuce, jsou
to častěji oni, kdo zastávají řídící funkce jak na základních školách, tak gymnáziích (5). Na
symbolické úrovni je tak vše spjaté s ženstvím podřízeno mužské dominanci. Organizace světa
pomocí hierarchizovaných binárních opozic, jež jsou příznačné pro západní myšlení a které se do
myšlení žactva působením socializačních procesů otiskují, ztělesňuje (mimo jiné) samotná
instituce školy.
Škola je v současné
době genderově segregovaným prostorem (6), a napomáhá tak nežádoucí reprodukci
genderových stereotypů a udržování statu quo ve společnosti, v níž převážnou
většinu rozhodovacích a
mocenských pozic obsazují muži.(7) Nedostatečné
zastoupení mužů ve školách bývá nejčastěji omlouváno nízkými mzdami ve
školství. Z hlediska
genderových stereotypů je tato skutečnost vysvětlitelná tradičním obrazem muže, coby živitele
rodiny, který si nemůže dovolit rodinu finančně nezajistit. Z hlediska sociální spravedlnosti však
tento příměr značně neobstojí, neboť i učitelky-samoživitelky se musí o rodinu postarat.
Genderové stereotypy
se dále odrážejí v rozdílném společenském hodnocení učitelů a učitelek. Zastává-li pozici
vyučujícího muž, je zpravidla vnímán jako odborník s autoritou, zatímco žena bývá nahlížena
spíše jako vychovatelka, a na prvním stupni základních škol dokonce jako osoba deformovaná
svou profesí, než jako odbornice s příslušným vzděláním.(8)
Muži do škol!
Genderová segregace
školství je zdrojem nerovností mezi muži a ženami, proto by každá demokratická vláda
měla usilovat o její eliminaci. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy oznámilo, že plánuje
do konce roku 2008 zveřejnit strategie, jež mají motivovat muže ke kariéře učitele (9).
Nezisková organizace Liga otevřených mužů (LOM) letos iniciovala program Muži do škol (10), na kterém se má MŠMT spolupodílet. Jak uvedl garant
programu Václav Šneberger, ambicí programu „není dosazovat muže do škol, ale vyvolat u
škol potřebu a diskuzi“ o tématu genderové nevyváženosti (11) v učitelských sborech. Záměrem LOMu
v příslušném programu „není stanovovat kvóty, ale zabezpečit kvalitní mužskou péči“ a
„přinášet [do škol] kvality zralého mužství“, nikoliv „ženské muže“. Z důvodu výrazné
„přefeminizovanosti“ školství nejsou školy ani jimi poskytované vzdělání
přátelské vůči mužům a chlapcům,
neboť ženské složení pedagogického sboru „znemožňuje dětem zakoušet různost.“(12)
Zamýšlený efekt
programu by v budoucnu měli pocítit hlavně rodiče s dětmi, ideje programu však bude LOM nabízet
„v podobě intervenčních programů a informačních kampaní“ především školám a školkám a
pokusí se více zapojit otce a muže do chodu školních institucí.(13) Šneberger si je vědom
nedostatečné prestiže, jež se vyučujícím dostává, avšak nedomnívá se, že by příchod
mužů do feminizovaných školních institucí pro ženy-učitelky mohl znamenat negativní změnu. Jak
ale například poznamenává Václavíková Helšusová, muži bývají
v pedagogických kolektivech s početní převahou žen nezřídka dosazováni do
řídících funkcí. Představa mužské autority pak v takových situacích funguje
jako mocenských princip kontrolující prostředí, které je obýváno ženami. (14)
Třebaže má program Muži do škol potenciální šanci oslovit muže, aby více participovali na vzdělávání žactva či
aktivitách škol, vykazuje z genderového hlediska několik problematických aspektů. Zaprvé, představu
„zralého mužství“ či „ne-ženského muže“ lze definovat či popsat jen velmi obtížně
vzhledem k tomu, že gender je vztahová kategorie a mužství se nemůže vyskytovat bez vztahu vůči
nějaké formě ženství. (15)
Pokud LOM zamýšlí
přispět k genderové vyváženosti ve feminizovaném školství, nesmí se spokojit s tím, že
jej odmítne, nýbrž se musí zamyslet nad společenským a historickým kontextem, v
němž se školství feminizovalo (16), a jaké ženství je podle LOMu ve školství
zastoupeno. Podobně jako
femininita, ani maskulinita není ahistorickou, archetypální a neměnnou
kategorií, nýbrž rozrůzněnou
entitou proměnlivou v čase a místě. Odmítat ve škole „ženské muže“, kteří přistoupili na
podmínky fungování dnešního školství, znamená upírat dětem vhled do komplexity genderové, respektive
mužské heterogenity, které by LOM svým programem rád dosáhl.
Druhý zásadní problém
spočívá v tom, že LOM ve svém snažení nereflektuje mocenskou pozici, kterou muži v
patriarchální společnosti mají; gender je neodmyslitelně spjat s mocí. Příchod učitelů do
škol tedy nemůže nemít vliv na postavení učitelek. Nejedná se však o obavy jednotlivých učitelek
z mužské konkurence, jak v telefonátu uvedl Václav Šneberger, nýbrž o mocenské vytěsnění
žen z prostředí, které jim dovoluje v limitech genderových vzorců získat určitou prestiž bez
narušení zavedených genderových vzorců. (17) V zájmu rovných
příležitostí mužů a žen, ale i chlapců a dívek je proto nezbytné, aby muži, kteří se pro
učitelství rozhodnou, vědomě reflektovali svá privilegia jak na úrovni
mocenské, tak symbolické.
Informační a
vzdělávací kampaně týkající se genderových vztahů ve společnosti by tak měly být vedeny na všech
úrovních školského systému: se školami jakožto vzdělávacími institucemi a jejich zřizovateli,
s vyučujícími, studujícími, žáky a žákyněmi a v neposlední řadě taktéž
s jejich rodiči. Školní instituce
formují očekávání, která vznášíme vůči společnosti i sobě sama. V demokraticky fungující společnosti
by však naše příležitosti a očekávání neměla být předurčována tím, zda jsme ženami
či muži.
Poznámky:
1. Šmídová, I.,
Janoušková, K., Kastrňák, T., Faktory
podmiňující vzdělanostní aspirace a vzdělanostní segregaci dívek a chlapců v
českém vzdělávacím systému in:
Sociologický časopis/Czech Sociological Review, Praha, Sociologický ústav AV
ČR, vol. 44 (2008), no. 1, s. 23 –53.
2. Pavlík, P., Ženy a muži v genderové perspektivě: gender
přináší nový pohled in:
Smetáčková, I. (ed.), Příručka pro genderově citlivé vedení škol, Praha:
Otevřená společnost, o.p.s., 2007
3. Renzetti, C. M.,
Curran, D. J., Ženy, muži a
společnost, Praha: Karolinum,
2003, s. 262.
4. Podle
http://czso.cz/csu/2007edicniplan.nsf/kapitola/10n1-07-2007-2100 učilo na
základních školách ve školním roce celkem 62 657 vyučujících, z toho 10 393
mužů. Stránka navštívena 22. 10. 2008.
5. Více: Helšusová
Václavíková, L., Pedagogický sbor
in: Smetáčková, I. (ed.), Gender ve škole: Příručka pro budoucí i
současné učitelky a učitele, Praha:
Otevřená společnost, o.p.s., 2006.
6. Jarkovská, L.,
Smetáčková, I., Škola jako
genderovaný prostor in:
Smetáčková, I. (ed.), Gender ve
škole: Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele, Praha: Otevřená společnost, o.p.s., 2006.
7. Bennerová, L.,
Hejzlarová E., Kotišová, M., Kavková Smiggels, J., Zářecká, P., Ženy v rozhodovacích a mocenských pozicích in: Pavlík, P., et al., Stínová zpráva v oblasti rovného zacházení a
rovných příležitostí žen a mužů, 2008, Praha: Nadace Open Society Fund, 2008, s. 50–61.
8. Helšusová
Václavíková, L., Pedagogický sbor
in: Smetáčková, I. (ed.), Gender ve škole: Příručka pro budoucí i
současné učitelky a učitele,
Praha: Otevřená společnost, o.p.s., 2006, s. 23.
9.
www.lidovky.cz/muzi-do-skol-zaveli-ministr-dpq-/ln_domov.asp?c=A080627_101604_ln_domov_bat.
10 http://web.ilom.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=83:mui-do-kol-aneb-kde-vichni-ti-dobichlapi-sou&catid=72:mui-do-kol&Itemid=102.
11. Telefonický
rozhovor s Václavem Šnebergerem uskutečněný 5. 11. 2008. Respondent odmítl
termín „genderová segregace“, raději
používá pojem „genderová nevyváženost“.
12. Telefonický
rozhovor s Václavem Šnebergerem uskutečněný 5. 11. 2008.
13.
http://web.ilom.cz/index.php?view=article&catid=54%3Ao-programu-mui-do-kol&id=46%3Ao-programumui-do-kol&option=com_content&Itemid=63.
14. Helšusová Václavíková, L., Pedagogický sbor in: Smetáčková, I. (ed.), Gender ve škole: Příručka pro budoucí i
současné učitelky a učitele,
Praha: Otevřená společnost, o.p.s., 2006, s. 22.
15. Barša, P., Panství člověka a touha ženy,
Praha: Slon, 2002.
16. K historickým kořenům feminizace školství
viz: Bahenská, M., Počátky
emancipace žen v Čechách: Dívčí
vzdělávání a ženské spolky v Praze v 19.
století, Praha: Libri: Slon,
2005.
17. Helšusová Václavíková, L., Pedagogický
sbor in: Smetáčková, I. (ed.), Gender ve škole: Příručka pro budoucí i současné
učitelky a učitele, Praha: Otevřená společnost, o.p.s., 2006, s. 21.
Zdroje:
Barša, Pavel, Panství člověka a touha ženy, Praha: Slon, 2002.
Bennerová, Lenka,
Hejzlarová Eva, Kotišová, Miluš, Kavková Smiggels, Jana, Zářecká, Petra, Ženy v rozhodovacích a mocenských
pozicích in: Pavlík, Petr, et
al., Stínová zpráva v oblasti
rovného zacházení a rovných příležitostí žen a mužů 2008, Praha: Nadace Open Society Fund, 2008.
Helšusová
Václavíková, Lenka, Pedagogický
sbor in: Smetáčková, Irena, ed., Gender ve škole: Příručka pro budoucí i
současné učitelky a učitele,
Praha: Otevřená společnost, o.p.s., 2006.
Helšusová
Václavíková, Lenka, Učitelské
sbory z genderové perspektivy in:
Smetáčková, Irena, ed., Příručka pro genderově citlivé vedení škol, Praha:
Otevřená společnost, o.p.s., 2007.
Jarkovská, Lucie,
Smetáčková, Irena, Škola jako
genderovaný prostor in: Smetáčková,
Irena, ed., Gender ve škole:
Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele, Praha: Otevřená společnost, o.p.s., 2006.
Kynčlová, Tereza,
telefonický rozhovor s Václavem Šnebergerem uskutečněný dne 5. 11. 2008.
Pavlík, Petr, Ženy a muži v genderové perspektivě: gender
přináší nový pohled in:
Smetáčková, Irena, ed., Příručka
pro genderově citlivé
vedení škol, Praha: Otevřená
společnost, o.p.s., 2007.
Renzetti, C. M.;
Curran, D. J., Ženy, muži a
společnost, Praha: Karolinum,
2003.
Šmídová, Iva, Janoušková,
Klára, Kastrňák, Tomáš, Faktory
podmiňující vzdělanostní aspirace a vzdělanostní segregaci dívek a chlapců v
českém vzdělávacím systému in:
Sociologický časopis/Czech Sociological Review, Praha, Sociologický ústav AV
ČR., vol. 44 (2008), no. 1, s. 23 –53.
www.lidovky.cz/muzi-do-skol-zaveli-ministr-dpq-/ln_domov.asp?c=A080627_101604_ln_domov_bat
http://czso.cz/csu/2007edicniplan.nsf/kapitola/10n1-07-2007-2100
http://web.ilom.cz/index.php?view=article&catid=54%3Ao-programu-mui-do-kol&id=46%3Ao-programu-muido-kol&option=com_content&Itemid=63
http://web.ilom.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=83:mui-do-kol-aneb-kde-vichni-ti-dobichlapi-sou&catid=72:mui-do-kol&Itemid=102
Článek je součástí publikace Genderovou optikou: zaměřeno na
český vzdělávací systém, kterou v roce 2008 vydalo Gender Studies, o.p.s. za
finanční podpory nadace Heinricha Bolla.
|