|
Česká spořitelna na prahu velkých změn – důvod pro Speciální cenu
[ 31.12.2008, Jitka Kolářová, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Trh práce
]
Dotazník, kterým se Česká spořitelna hlásila k účasti
ve Firmě roku: Rovné příležitosti,
byl od počátku horkým kandidátem na Speciální
cenu Gender Studies
za dobrý start. Byl totiž vyplněn ve chvíli, kdy firma začíná velmi
promyšleně s formulací programů a nástrojů na podporu rovných příležitostí
žen a mužů. Příjemným překvapením například byla i orientace v genderové
problematice a snaha o skutečně odpovědný přístup.
Česká spořitelna stojí na prahu výrazných změn, a její
počáteční kroky jsou promyšlené. Uvědomuje si totiž, že v začátcích je důležité
především zmapovat situaci, a proto provádí průzkumy v nejrůznějších
oblastech zaměstnanecké politiky. ČS také hodlá otevřít svou firemní kulturu
genderové, věkové i národnostní diverzitě. V kontextu rovnosti žen a mužů
se tato společnost zaměřuje zejména na oblast slaďování práce a rodiny a na
vyrovnání počtu žen a mužů napříč firemní hierarchií. Udělení speciální ceny by
mělo být motivací pro pokračování v nastoupeném směru.
Na
následující otázky odpovídá Klára Gajdušková, ředitelka odboru firemní
komunikace České spořitelny.
Česká spořitelna
letos získala Speciální cenu Gender
Studies za dobrý start, protože důsledně mapujete terén, na
němž do budoucna chcete stavět. Jaké průzkumy jste tedy dosud provedli a co
jste si z nich odnesli?
Mapovali jsme jednak statistiky, které má k dispozici
HR, dále jsme vyšli z rozsáhlého průzkumu firemní kultury a konečně jsem
provedli prostřednictvím intranetu a našeho analytického týmu i dotazování mezi
zaměstnanci a zaměstnankyněmi, které bylo zaměřeno právě na týmovou diverzitu.
Asi nejdůležitější zjištění, které z těchto analýz vyplynulo bylo, že na
straně jedné přes 74% našich zaměstnanců tvoří ženy, ale v managementu je
žen jen necelých 36% . Ukázalo se také, že ženy a muži na stejných pozicích, se
stejnou kvalifikací a zkušenostmi, jsou často výrazně odlišně zaplaceni (někdy
v neprospěch žen, ale jindy i v neprospěch mužů). Další věc, která
vyplynula, bylo zjištění, že zaměstnanci vnímají jako významný benefit
zvýhodněné podmínky pro rodiče pečující o malé děti a celkovou možnost sladění
rodinného a profesního života.
Naše další kroky se tedy odvíjejí od těchto zjištění.
Mapujeme důvody, proč je málo žen v manažerských pozicích (a proč je málo
mužů na řadových postech), proč
jsou rozdíly v ohodnocení mužů a žen, i když jde o dva lidi na stejné pozici se stejnou kvalifikací. Vedle
toho budeme dál vytvářet příznivé podmínky pro mladé rodiče, abychom byli
zaměstnavatelem přátelským rodině. Budeme celkově pracovat i na tom, abychom
posílili pozici firmy jako atraktivního
zaměstnavatele na trhu práce. Lidé se totiž dnes nerozhodují o tom, zda do nějaké firmy nastoupí jen podle výše platu
a typu práce. Velkou roli hraje i klima a celková firemní kultura. Věříme, že podpora diverzity může být pro
mnoho stávajících i budoucích zaměstnanců silným motivačním prvkem.
Kde leží prapůvod
vašich snah o rozvoj diverzity ve firemní kultuře? Od koho vzešel impuls?
První impuls přišel s příchodem stávajícího generálního
ředitele ČS, pana Gernota Mittendorfera, který po svém nástupu v létě 2007
řekl, že jednou z jeho priorit je i otázka řešení rovných příležitostí a
týmové diverzity. Následovala řada
neformálních diskusí mezi manažerkami ČS, hnací silou přitom byla trojice
manažerek Elke Meier, Monika Laušmanová a Jitka Schmiedová. Diskuze vyústily ve formulaci programu Diverzita. Ten má
v současné době již formalizovanou podobu, milníky, cíle na příští rok a
co je důležité, má i silné zastánce mezi některými našimi kolegy z řad
mužů.
Jedním z vašich
cílů je i podpora vstupu žen do řídících pozic. Jaké kroky pro to chcete
podniknout?
Postavení žen v řídích pozicích by mělo být přirozeným výsledkem aktivit na
podporu rovných příležitostí. Věříme, že se to podaří bez kvót a tzv. pozitivní
diskriminace. Víme sice, že zkušenosti
například ze Skandinávie ukazují, že kvóty jsou alespoň na počátku budování
rovných příležitostí významným pomocníkem v dosažení cílů. Problém kvót má
však i široký rozměr morální a nakonec i rozměr profesní. A úspěch každé plošné
změny, kterou provádíte ve velké firmě, stojí a padá s podporou zaměstnanců. A protože chceme dosáhnout široké podpory u
našich zaměstnanců, chceme se vyhnout tomu, abychom podnikali kroky, které jsou
z hlediska řady kolegů přinejmenším sporné.
Na jaké další oblasti v rámci podpory diverzity a rovných
příležitostí se chcete zaměřit?
Vedle podpory rodičů a vedle koučinku, mentoringu a
školení pro ženy, chceme zejména posílit
v našich manažerkách a manažerech smysl pro diverzitu a podpořit je
v porozumění problematice rovných příležitostí. Jsme si vědomi, že jde o
běh na dlouhou trať, ale jsme přesvědčeni, že tyto aktivity mají
z dlouhodobého hlediska smysl a pomohou nám vytvářet v bance
atmosféru, která bude motivační a progresivní pro muže i ženy a ve svém
důsledku povede k lepším výkonům naší banky jako celku.
|