|
Vodafone: Nebojíme se vystoupit z řady
[ 31.12.2008, Nina Bosničová, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Trh práce
]
Od svého vzniku má česká pobočka firmy Vodafone ambici být
vnímána jako výjimečný zaměstnavatel. Jednou
z jejích hlavních hodnot je: „Nebojíme se vystoupit z řady“. I proto Vodafone nabízí velké množství, na
českém trhu zcela originálních, programů na podporu slaďování pracovního a
osobního života a genderové rovnosti.
Intenzivní péče je ve firmě věnována zaměstnancům a
zaměstnankyním s malými dětmi. „Našim tatínkům a maminkám na rodičovské
dovolené umožňujeme v běžné pracovní dny volný přístup do budovy Vodafone“,
říká Michaela Černá z HR oddělení. „Pro podporu mužů a žen na rodičovské
dovolené,“ pokračuje, „nabízíme vždy
brigádnické práce přednostně osobám na rodičovské dovolené“. Pracující rodiče dále mají možnost využívat
tzv. pomalý rozjezd při návratu po
mateřské a rodičovské dovolené. Během MD/RD jsou jim k dispozici štědré
zaměstnanecké benefity na rok dopředu, a to i bez příslibu návratu do firmy.
Vodafone také organizuje příměstské tábory pro děti zaměstnanců/zaměstnankyň,
pro rodiče s dětmi jsou každý měsíc pořádány tzv. Pohodové víkendy.
Vodafone dále nabízí zajímavé možnosti vzdělávání, každý
zaměstnanec/zaměstnankyně si na základě vlastního uvážení tvoří individuální
vzdělávací plán a vybírá si ze širokého katalogu kurzů. „Všechny tyto aktivity se konají
v pracovní době,“ zdůrazňuje Černá, „a to bez nutnosti čas strávený danou aktivitou nahradit.“
Zaměstnanci a zaměstnankyně též mohou využívat firemní knihovnu. Firma má také
propracované způsoby informování a péče o zaměstnané – originální je například
firemní HR infolinka nebo institut parťáka, kdy profesně starší
zaměstnanec/zaměstnankyně uvádí nového zaměstnance/zaměstnankyni do dění ve
firmě. Porota ocenila, že Vodafone má neobvykle vysoký počet žen manažerek – v
nejvyšším vedení je jich více než polovina, konkrétně pět ku třem ve prospěch
žen. Vodafone je dále výjimečný tím, že firemní hodnoty si zaměstnanci a
zaměstnankyně stanovují, na národní úrovni, sami v pravidelně pořádaných
diskusních workshopech.
Firemní kultura, která je založená na hodnotách, staví na neformálním pracovním prostředí.
Zaměstnanci si na všech firemních úrovních tykají, management nemá oddělené
kanceláře, ale pracuje v tzv. openspace spolu s ostatními. Interiér budovy je příjemný a nápaditý –
umožňuje pohodlná posezení a využití kulečníku, stolního fotbalu, šipek, video
her, televize, masážních křesel, atd.
Firma také podporuje dobrovolnictví. Pro zaměstnané ve
Vodafone, existuje možnost (v režimu placeného volna) strávit jeden den prací v
libovolné neziskové organizaci a jeden extra den navíc, pokud se účastní celý
tým a vy už máte „Den pro neziskovku“ z dřívějška vyčerpán. Nadace Vodafone spustila nový program „Rok
jinak“, v rámci kterého, jak vysvětluje Černá, „může nezávislou porotou vybraných pět kandidátů - nejenom zaměstnanci
a zaměstnankyně Vodafone - strávit
jeden rok prací pro neziskovou organizaci podle svého výběru.“ Nadace dotyčným platí jejich měsíční plat,
který měli před nástupem do neziskové organizace, a to až do výše 45.000
Kč/měsíc. První vítězka už letos začala realizovat svůj projekt
v prosinci, ostatní 4 nastupují do neziskovek v lednu 2009. CSR
aktivity Vodafone jsou smysluplně provázané s jejím oborem podnikání. Firma se
zaměřuje na otázku recyklace starých mobilů, snižování emisí CO2, kodex
etického nákupu a podobně.
Firma Vodafone získala druhé místo v ocenění Firma
roku: Rovné příležitosti 2008.
|