Firma roku: Rovné příležitosti - FAQ
[ 31.12.2008, Jitka Kolářová, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Trh práce
]
Ocenění Firma roku: Rovné příležitosti bylo v roce 2008
uděleno už popáté. V roce 2004 proběhl startovní nultý ročník pod názvem Soutěž o nejlepší firmu s rovnými
příležitostmi pro ženy a muže v ČR. Leccos se od té doby změnilo, ať
už na straně Gender
Studies, nebo na straně zaměstnavatelů. Zatímco
v prvních letech soutěže byly programy na podporu rovných příležitostí a
slaďování povětšinou v plenkách, dnes už jsou to odrostlejší děti. Některé
mají dětské nemoci už za sebou, jiné se ještě musejí pečlivě „vypiplávat“.
My v Gender
Studies se zase každým rokem učíme od svých zahraničních
kolegů a kolegyň a vzděláváme se, abychom v tématu, které se snažíme
prosazovat, byly stále kompetentní. Po pěti letech je ale možná čas na pátravé
otázky soutěži „na tělo“.
Proč ocenění Firma
roku: Rovné příležitosti udělujeme? K čemu ten projekt je?
Ke spuštění projektu nás inspirovaly podobné aktivity
v zahraničí. Soutěže, ocenění a audity měřící u zaměstnavatelů genderovou
rovnost a přátelské pracovní podmínky pro všechny se konají v řadě zemí
světa. V USA je to hned několik takových žebříčků a cen. Nejde však o
„import z Ameriky“, i v Evropě probíhají podobné aktivity, například
v Německu, Norsku, Velké Británii, v Polsku a na Slovensku. Ukazuje
se, že ocenění pomáhají zvyšovat povědomí o tématu rovných příležitostí. Také
jsou prostředkem sběru příkladů dobré praxe, které pak slouží jako zdroj
inspirace pro zaměstnavatele, kteří v této problematice stojí teprve na
začátku.
To jsou dva hlavní důvody, proč tento projekt pořádáme. Za
Firmou roku totiž nestojí jen konference, kde slavnostně předáme diplomy třem
nejlepším firmám, je to celoroční práce spočívající v informování,
vysvětlování a předávání zkušeností, a v neposlední řadě také psaní
zpětných vazeb k programům zúčastněných firem
Jakou má ocenění
váhu?
Ocenění má takovou váhu, jakou jí samy oceněné firmy
přikládají. Letos se všechny vítězné firmy cenou opravdu chlubily a informovaly
o ní veřejnost a své partnery. To je pro nás signál, že téma rovných
příležitostí pro ženy a muže se stalo z okrajové záležitosti cenou
prestižní.
Ocenění také dodává váhu transparentnost a spravedlivost
hodnocení. Naším cílem je vytvořit systém pravidel a hodnocení, které vyloučí
zaujatost. Také složení poroty z odborníků a odbornic z relevantních
oblastí prestiž soutěže zvyšuje.
Je Firma roku: Rovné
příležitosti PR pro firmy?
Ano, v určitém smyslu to je PR firem, tedy pokud
kritické zkoumání a kladné zhodnocení dobrých programů na podporu rovnosti žen
a mužů lze označit za PR. Výběr vítězných firem má svá pravidla, a na konci
jsou oceněni ti, jejichž programy jsou v daném roce opravdu nejlepší.
Myslíme si, že šíření takových informací může motivovat i jiné zaměstnavatele
k podpoře genderové rovnosti.
Jaká jsou pravidla?
Jak zajistíme transparentnost?
Transparentnost hodnocení se opírá o několik důležitých
prvků. Za prvé, dotazníky jsou v obou kolech hodnocení hodnoceny pouze pod
číslem – jména firem a jejich produktů jsou odstraněna, dotazník obsahuje pouze
informaci o oboru podnikání dané firmy. Za druhé, hodnocení se provádí podle
bodového systému, který každé otázce přiřazuje určitý počet bodů. Za třetí,
nejlepší firmy pro daný rok vybírá odborná porota. Za čtvrté, žádný člen či
členka poroty nesmí být propojen se soutěžící firmou, aby nedocházelo ke střetu
zájmů. Kompletní soubor pravidel lze stáhnout zde.
Proč stále oceňujeme
jen velké firmy?
Pravdou je, že do soutěže se hlásí především velké
společnosti. O cenu se pravidelně ucházejí i opravdu malé firmy, ale obvykle je
jich příliš málo na to, abychom vedle kategorie velkých firem mohli vyhlásit i
kategorii firem malých. Nemyslíme si, že malé a střední podniky se
v otázce rovnosti žen a mužů vůbec neangažují. V malých firmách je
naopak často velkou výhodou osobní přístup a možnost individuální dohody, které
mohou fungovat mnohem lépe než skvěle znějící program velké firmy, který ale není
dostatečně uplatněn v praxi.
V budoucích letech se proto chceme zaměřit na lepší
komunikaci s menšími a regionálními firmami. Už jen proto, že
v malých a středních podnicích pracuje drtivá většina zaměstnanců a
zaměstnankyň v ČR, a dobré praxe, o nichž se díky soutěži dozvídáme, tak
mohou přispět k lepším pracovním podmínkám velkého množství lidí.
|