Praha 10 zazářila mezi obcemi typu III.
[ 30.11.2008, Linda Sokačová, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Rovné příležitosti
]
Praha 10 sleduje statistiku odměňování pracovníků a
pracovnic úřadu. Zaměstnanci a zaměstnankyně na mateřské či rodičovské dovolené
mohou komunikovat s úřadem i na webových stránkách a mají možnost
nastoupit do zaměstnání na flexibilní pracovní úvazek. Rovnost příležitostí je
zkoumána v rámci každoroční ankety indexu spokojenosti zaměstnanců a
zaměstnankyň a byl vytvořen vzdělávací modul s testem rovného přístupu
k občanům a občankám pro úředníky a úřednice.
Projekt „Integrace občanů s těžkým zdravotním
postižením a jejich rodiny na trh práce“ byl rozšířen o cílovou skupinu „rodiče
na rodičovské dovolené“. Úřad městské části je zřizovatelem 21 mateřských škol
a 90 dětských hřišť. Pořádá Den otevřených dveří pro děti z dětských
domovů a provozuje kolej pro studenty z dětských domovů či pěstounských
rodin a azylový dům pro matky s dětmi.
Vratislava
Osičky, manažera jakosti ÚMČ Praha 10 jsme se zeptali:
Proč jste se rozhodli ve
vašem úřadu aktivně prosazovat rovné příležitosti žen a mužů?
Problematika rovnosti je v Úřadě
městské části Praha 10 vnímána v širším pojetí, stejně jako i rovnost
mezigenerační, rovnost sociálního vyloučení a rovnost ve zdravotním stavu
(hendikepovaní občané). V přijatých evropských standardech kvality veřejné
správy (ISO, EFQM, CSR) má tato problematika nezastupitelné místo. ÚMČ,
certifikován na ISO 9001, má „povinnost“ neustálého zlepšování služeb, které je
podmíněno kvalifikovanými a vstřícnými úředníky a úřednicemi s vyřešenými
rovnými příležitostmi pro svou seberealizaci.
Co jednotlivá opatření
přináší?
Zaměstnancům a zaměstnankyním přináší
vzájemný respekt, vědomí společné sounáležitosti na výsledcích, které jsou
oceňovány společensky i profesně nezávislými hodnoceními. Návštěvníci ÚMČ v
periodickém hodnocení adresně oceňují citlivý přístup úřednic, zejména v
sociálních službách, kde pracuje jejich převážná většina. Zainteresovaní
občané/uživatelé zejména sociálních služeb oceňují konkrétní realizované akce
(přidělování bytů z hlediska mladých rodin, aktivity na rodičovské dovolené,
sanaci rodin, bezbariérový přístup na ÚMČ, integraci handicapovaných na trh
práce, azylový dům pro matky s dětmi, apod.)
Na co všechno se musí úřad,
který se k takovému kroku rozhodne, připravit?
Problematika rovnosti nesmí být řešena
izolovaně, ale musí se stát integrovanou součástí systému řízení a firemní
kultury – etický kodex, společenská odpovědnost organizace, personální řízení,
vybavení pracovišť i návštěvnických prostor, systém vzdělávání a hodnocení
zaměstnanců a vedoucích úředníků a vyvážená sociální politika v regionu
působení. Neméně důležitá je optimálně nastavená a periodicky realizovaná,
účinná zpětná vazba od klientů/občanů i od vlastních zaměstnanců.
Zjišťovali jste mezi svými
zaměstnanci a zaměstnankyněmi či občany a občankami, jak tato opatření
přijímají a zda jsou s nimi spokojeni?
Ano. Problematika rovných příležitostí
je jednou z otázek každoročního průzkumu indexu spokojenosti zaměstnanců ÚMČ,
která je oceňována v dlouhodobém trendu známkou 1,7-1,8 z pěti bodové stupnice.
Požadavek na určení pohlaví v anonymním dotazníku je v plánu zlepšování na
příští hodnocení. Zpětná vazba poskytovaných služeb je zjišťována účelovými
analýzami, dotazníkovými šetřeními (včetně podání a stížností) i vzájemnou
elektronickou komunikací.
|