|
Příliš technologie škodí, říká režisérka filmu Orgasmický porod
[ 13.11.2008, Jitka Kolářová
Kultura > Kultura a umění
]
„Naše kultura se
čím dál víc bojí porodů, a zároveň se čím dál víc spoléhá na technologie. A tak
vznikla představa, že čím víc technologie budeme při porodu využívat, tím
bezpečnější porod bude. Ale to vždycky není nejlepší,“ říká Debra Pascali Bonaro rezisérka filmu Orgasmický porod (2008).
Jedenapůlhodinový dokument o orgasmickém porodu, tedy něčem,
co uším běžného člověka zní téměř jako oxymoron, přivezla na ústecký Femina film jeho autorka Debra Pascali
Bonaro.
Debra pracuje skoro 25 let v porodnictví, ať už jako dula,
či jako propagátorka „přirozeného“ a „orgasmického porodu“. Ve Spojených
státech je třetina porodů císařským řezem, a i ty nekomplikované porody
probíhají pod lékařským dohledem, ženy jsou vnímány jako pacientky a porod jako
nemoc. Režisérka se proto svým filmem Orgasmický porod rozhodla šířit jiné
vnímání porodu. Snaží se v něm dokázat, že pokud se do porodu nezasahuje, porod
probíhá v prostředí, které je rodičce příjemné a s lidmi, kterými se chce
obklopit, může být proces rození příjemnou, ba sexuální záležitostí. Orgasmický
porod totiž tvrdí, že porod je součástí ženské sexuality. A že je možné při něm
prožívat intenzivní sexuální vzrušení.
Dokument zpovídá rodičovské páry, které přirozený či
orgasmický porod absolvovaly, i odborníky a odbornice z oboru gynekologie,
porodnictví či pediatrie. Porodní asistenktky, duly, ale i lékaři vysvětlují,
jakou funkci mají při porodu hormony, že bolest je funkční součásti celého
procesu, a že lékařské zásahy, jako epidurální anestezie či podávání léků na
rychlejší rozšíření děložního hrdla způsobují více komplikací, než jich řeší.
Ačkoliv většina orgasmických porodů probíhala v domácím
prostředí, neznamená to, že jde o obskurní amatérskou záležitost. Debra Pascali
Bonaro a její kolegyně a kolegové, kteří orgasmický porod propagují, se opírají
o řadu výzkumů a zkušeností z praxe mnoha lékařů a lékařek. Dochází tak k
propojení vědeckých poznatků a lidského přístupu a respektu k přáním rodičky a
jejího partnera či partnerky. Ve filmu se tak setkáváme s ženou, která po
porodu přivítá své dítě tradičním maorským rituálem či s párem, který rodil své
dítě na zahradní verandě svého domu.
Při orgasmickém porodu se klade důraz na smyslnost a intimitu
místa, stejně jako na podporu rodičky ze strany jejího partnera či partnerky.
Proto je škoda, že ve filmu bylo poměrně málo výpovědí mužů, ačkoliv hráli při
porodu významnou a aktivní roli. Stejně tak problematické se může zdát
vytváření hodnotového protikladu „porod doma“ versus „porod v nemocnici“.
Ne každá žena se dnes rozhodne rodit doma, a přesto může být péče v porodnici
skvělá a zážitek z porodu velmi intenzivní. To však říká i sama režisérka v
následujícím rozhovoru: příjemné prostředí může poskytnout i porodnice, ale jde
o to dát si s tím práci.
Ve filmu se kladl velký důraz na intimitu prostředí při porodu.
Ovlivnila tedy přítomnost kamery při porodu tuto intimitu?
Protože jsem byla u stovek porodů, myslím, že už umím
vycítit, co je vhodné a co ne. A tak jsem dokázala zůstat v dostatečné
vzdálenosti a vybrat si takové úhly natáčení, abych porod nerušila. Zpočátku
jsem se trochu bála, že rušit budu. Ale co mě ujistilo, že vše bylo v pořádku,
bylo, když se mě po prvním porodu, který jsem natáčela, zeptali: „Točila jste to?“. Vůbec si toho
nevšimli. Profesionální filmařské týmy jsme využívali jen na natáčení
rozhovorů, porody samotné jsme točily jen malou kamerou – já a ještě jedna moje
velice zkušená kolegyně. Z těch tmavých scén jste mohli vidět, že jsme při
porodech nikdy kvůli natáčení neměnily osvětlení. Nechaly jsme to tak, jak si
to přála rodička.
Máte zkušenost s porody svobodných matek? Film se soustředil hlavně na
páry...
Ano, mám, spoustu, a rádi bychom je do filmu zahrnuli, ale bohužel žádná
svobodná matka nás nenechala svůj porod natáčet.
Jak je myšlenka orgasmického porodu rozšířená? Učí se to v jiných
zemích, nebo jde jen o americkou záležitost?
Nemyslím si, že by to byl americký koncept, myslím, že jde o
ženská těla a ženskou sexualitu, a ta je všude stejná. Ale jsou místa, i v
Evropě, která začínají myšlenku orgasmického porodu přijímat a začleňovat ji do
prenatálního vzdělávání. Například v Rakousku a ve Francii. Jak cestuji s naším
filmem, setkávám se s lidmi nakloněnými této myšlence skoro v každé zemi.
Kdy se objevil koncept orgasmického porodu?
Když se zeptáte našich babiček nebo prababiček, všechny
rodily doma, takže tradice rození v nemocnicích je v historii porodů velice
krátká. Ale poprvé jsme se o porodu jakožto součásti ženské sexuality doslechla
někdy v sedmdesátých letech od psychologů zabývajících se sexualitou. A když
jsme začali chápat roli hormonů při porodu, začalo být zřejmé, že to jsou tytéž
hormony jako ty, které hrají roli v sexualitě. Takže o tom začalo psát hodně
lidí, jedna z dul, kterou jste viděli ve filmu, byla průkopnice této myšlenky.
Podtitulek mého filmu je „Nejlépe
střežené tajemství“. To proto, že
mnohé ženy, které orgasmický porod zažily, o tom nikdy nikomu neřekly.
Považovaly to za něco divného. Takže teď, když film promítáme, za námi chodí
spousta žen a říká: Hrozně moc děkuji za ten film. Nikdy jsem to neřekla ani
svému manželovi.
Zkuste si sami představit, jak by to vypadalo, kdybyste dnes
večer měli zažít něco velmi smyslného. Kde by to bylo, jak by to tam vypadalo,
jaké zvuky byste chtěly slyšet, jaké vůně byste chtěly cítit. Vybavuje se vám
obrázek nemocnice? Je před námi velká výzva – nechat volný průběh hormonálním
procesům v těle rodičky. Ale ta výzva neznamená rodit doma, a ne v nemocnici.
Neříkám, že příjemné prostředí v nemocnici vytvořit nemůžeme, ale musíme si s
tím dát práci. Druhá výzva je nepoužívat
při porodu léky jako epidurál, protože s ním orgasmus při porodu nezažijete.
Orgasmický porod (Orgasmic Birth), režie: Debra Pascali
Bonaro USA, 2008
|