|
Princezny z Kreuzbergu
[ 1.11.2008, Linda Sokačová, Gender Studies, o.p.s.
Kultura > Kultura a umění
]
Kamarádství, vztahy, kluci, rodiče, alkohol,
sex, drogy, krádeže – to všechno jsou témata německého dokumentu o třech
kamarádkách Princezny z Kreuzbergu. Hrdinky dokumentárního snímku
režisérky Bettiny Blümner hovoří
v prostředí svobodomyslného berlínského Kreuzbergu otevřeně o svých
životech, představách i možnostech.
Název filmu odkazuje k berlínské čtvrti Kreuzberg, kde
žijí turečtí Němci, přistěhovalci nebo levicoví aktivisté. Mimo jiné tu najdete
slavný squat KVpi. Protože je Kreuzberg multikulturní prostředí, očekávala jsem
film hlavně o tomto tématu, o životě Turkyní v německé společnosti a o
životě v turecké komunitě. Toho se ale dokument dotýká jen okrajově. Je
především o životě tří patnáctiletých dívek žijících spíše v Kreuzbergu
než v Berlíně nebo Německu, o jejich rodinných a vztahových trápeních, ale
i o nich samých.
Hlavním rysem celého filmu je otevřenost, s jakou jsou
všichni lidé vystupující ve filmu ochotni hovořit nejen o tom hezkém a
pozitivním, ale i problémech a temných stránkách svých životů. Dozvíte se nejen,
jak „to mají“ holky s klukama, nebo jak si představují svůj budoucí život,
ale i tom, jak okradly důchodkyni o 3 000 EUR nebo o jejich zkušenostech s
drogami. A to všechno beze studu. Otevřeně mluví i se svými rodiči, tedy
vlastně matkami, protože otcové se ve filmu neobjevují. Nebo vlastně objevují,
ale spíše v podobě slov a vzpomínek.
Otevřenost a syrovost výpovědí šokovaly i Německo. Frauke
Wetzel z nadace Roberta Bosche, která se podílela na výběru německých
snímků pro filmový festival Femina Film, říká, že dokument v zemi původu
publikum zaujal a to i přesto, že na rozdíl od ČR není tato filmová disciplína
v Německu příliš oblíbená: „Dokument
je úspěšný i proto, že režisérka je citlivá, hlavní postavy chce představit
jako hrdinky, které žijí svůj život a nebojí se říct, jaký skutečně je. Postavy
dívek působí realisticky, uvěřitelně a sympaticky, i když se přiznávají ke
krádeži nebo drogám.“ Dokument otevřel diskuzi o životě dnešních mladých
v Německu – o sexu, alkoholu, kriminalitě a dalších tématech, kterými se
snímek zabývá. Na síle mu dodává nejen otevřenost, ale i kombinace
s dospělostí. Dospěle působí hovory o životě a poměrně dospělé jsou i
vztahy hrdinek, které si hledají chlapce a muže minimálně o pět let starší.
K dokumentu v Německu vznikly i výukové metodiky
pro vyučující, protože je promítán na školách a po projekcích se diskutuje. „Hlavními tématy jsou jazyk, kterým dnešní
mládež mluví a vztah k alkoholu nebo sexu, vztah ke škole a vzdělání,“
dodává Frauke Wetzel.
Ve filmu se objevuje už i zmiňovaná multikulturalita, vztah
tureckých holek a „Němců“, kteří hrdinky filmu moc nezajímají a pokud použijí
výraz „Němec“, neskrývá se za tím žádný pořádný chlap, ale spíš někdo, kdo je
nemůže vůbec ničím zaujmout.
Dokument je zajímavý i po filmařské stránce. Má svěží spád,
střídá místa a situace, ve kterých se hlavní postavy pohybují. Využívá i
hudební doprovod, který nenudí a stimuluje. I to byl jeden z důvodů, proč snímek získal na Femina Filmu 2008 cenu za
nejlepší filmový dokument: za moderní filmové zpracování světa pubertálních
dívek.
Prinzessinnenbad, Německo,
2007, 92 minut, režie: Bettina Blümner. Dokumentární film je možné si zapůjčit
v Goethe Institutu Praha (www.goethe.de).
Anotace filmu: Klara, Mina a Tanutscha
tráví letní prázdniny na koupališti berlínského předměstí zvaného Kreuzberg. Z
dětských her na princezny už ale vyrostly a možná rychleji, než by si samy
přály. Dokumentární snímek režisérky Bettiny Blümner přibližuje tři
patnáctileté dívky s různým rodinným zázemím na prahu předčasné dospělosti.
Způsob, jakým přistupují k lásce či sexu, je do značné míry ovlivněn
charakterem čtvrti, ve které vyrostly. Multikulturní berlínské předměstí, kde
nacházejí levnější bydlení turečtí přistěhovalci, ale i takzvané děti
šedesátých let, dalo třem kamarádkám samozřejmý pocit svobody. Přesvědčení, že
dělat si co chci, je vždy to nejlepší, však začíná narážet na školní povinnosti
i pozdě probuzené obavy rodičů. Jediné, co se zdá být neotřesitelné a vzácné,
je jejich společné přátelství. Bettina Blümner získala na loňském Berlinale za
Princezny z Kreuzbergu nezávislou cenu poroty Dialogue en perspective. Zdroj: www.feminafilm.cz.
|