|
Gender v učebnicích
[ 2.12.2004, Alena Králíková
Kultura > Jazyk a literatura
]
V pátek 26. listopadu 2004 se na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy konal seminář Obraz žen a mužů v českých učebnicích aneb Posuzování genderové korektnosti učebnic, který byl organizován Pedagogickou fakultou Jihočeské univerzity. Byl určen zejména pro odbornou veřejnost - zástupce a zástupkyně nakladatelství zaměřujících se na učebnice a učební materiály, a pro recenzenty a recenzentky.
Učebnice a materiály používané při výuce často i dnes předkládají stereotypní pohled na společnost a role žen a mužů v rodině, zaměstnání, politice, rozhodování a podobně. Přispívají tak k úzkému vymezení tzv. ženského a mužského světa, a k udržování tradičních představ o postavení žen a mužů v soukromém i společenském životě.
Seminář vedený lektorkami PhDr.Blankou Knotkovou-Čapkovou, PhD. (Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy), Mgr. Irenou Smetáčkovou-Moravcovou (Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy) a Dr.Janou Decarli Valdrovou (Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity) představil stručný a přehledný materiál, který na úvod definuje oblast genderové tématiky a způsob jejího promítání do výuky, metod a používaných materiálů, a dále navrhuje
kritéria hodnocení genderové stereotypnosti učebnic.
Na semináři vystoupila také Mgr. Dagmar Blahetová; ve své diplomové práce se zaměřila na analýzu českých, francouzských a britských učebnic dějepisu z pohledu přítomnosti žen - tj. z hlediska množství a kvality informací věnovaných ženám. Jedním z autorčiných zajímavých zjištění bylo, že jedinými třemi ženami shodně zmiňovanými všemi zkoumanými učebnicemi byly Jana z Arku, královna Viktorie a Margaret Thatcher.
|