S diskriminací na trhu práce se v České republice setkávají ročně tisíce osob. Je na čase to změnit. Jak? Např. prostřednictvím antidiskriminační kampaně. Informační kampaň Nenechte se diskriminovat a nedovolte to jiným dosáhla již mnoha úspěchů. Získala například třetí místo v kategorii tištěná reklama v ocenění Žihadlo pro nejlepší sociální reklamy. Spoty upozorňující na diskriminaci jsou v současnosti vysílány v České televizi.
Hlavním úspěchem kampaně ale je, že na ni reagují osoby diskriminované na trhu práce, které se díky ní dozvěděly o právní poradně Půl na půl.
Tištěnou část kampaně Nenechte se diskriminovat a nedovolte to jiným vytvořil kreativní tým pod vedením Kateřiny Duškové – manažerky public affairs Gender Studies. Hlavním záměrem bylo ukázat, co znamená diskriminace na základě pohlaví. Kateřina Dušková dodává: „Chtěli jsme názorně ukázat způsoby, jakými jsou lidé na trhu práce diskriminováni. Odvyprávěli jsme deset různých minipříběhů, které se v jednom společném bodě protínají - v okamžiku, kdy se kdosi „nad námi“ rozhodne, že nemáme na práci nárok jen proto, že jsme ženou, starším mužem, matkou, otcem... Chtěli jsme ty lidi ukázat a tím říci, že problém diskriminace se vlastně může týkat kohokoli z nás. Diskriminovaný může být ten pán, co sedí naproti v tramvaji, může to být naše maminka, může to být soused - můžeme to být my sami. Poselstvím kampaně je nebýt lhostejní k tomu, co se kolem nás děje - v tomto případě k diskriminaci. Nebát se postavit za člověka, který diskriminaci pocítil, nebát se postavit sami za sebe.“
Kampaň, jež je prvotně založena na sériích pohlednic, které doplňují citylighty a výstavní panely, staví na deseti příbězích diskriminace. Představuje ženu, která byla vyhozena z práce kvůli svému věku a národnosti, muže, který chce odejít na rodičovskou dovolenou, ale není mu to povoleno, mladou ženu, která se hlásí do práce, ale není přijata, protože zaměstnavatel očekává, že bude mít brzo děti a další příběhy. Na pohlednici vždy najdeme poznámku personalisty/personalistky, proč danou osobu nepřijímat (např. „častá absence“, „odejde na mateřskou“). Slogan Nenechte se diskriminovat a nedovolte to jiným radí těm, kdo se setkali s diskriminací, aby se proti ní bránili. Pro začátek třeba tím, že zavolají do právní poradny Půl na půl.
Právní poradna funguje online
na www.rovneprilezitosti.cz a
telefonicky každé úterý 9-11 a
pátek 16,30-18,30 na telefonních číslech: 224 913 350, 774 913 350.
Na tištěnou kampaň navazuje kampaň televizní, konkrétně tři spoty, které běží od 2.června do 4. července v České televizi. Prohlédnout si je ale můžete i na YouTube. Každý z trojice třicetivteřinových spotů je variací na běžný pracovní pohovor. Před dvojící personalistů se postupně vystřídá mladá uchazečka o práci, muž žádající rodičovskou dovolenou a starší žena. Každý ze spotů pak vrcholí nevybíravým ponížením podřízených, které je zvýrazněno trikovou sekvencí. Kreativní koncept televizních spotů pochází z dílny produkční společnosti FilmBreak, která se ujala i realizace celé televizní části kampaně. Režisérem je absolvent FAMU Martin Duda, který se letos se svým absolventským snímkem Jsem větší a lepší probojoval mezi pětici tvůrců nominovaných na studentského Oscara.