|
Diverzita – nevíte jak na ní? Inspirujte se v zahraničí
[ 31.5.2008, Alexandra Jachanová Doleželová, Gender Studies, o.p.s
Rovné příležitosti > Trh práce
]
Diverzita, neboli rozmanitost, je v mnoha firmách již
zavedenou součástí rozvoje lidských zdrojů. Zaměstnavatelé vědí, že
produktivita a efektivnost nelze zakládat na týmech složených pouze ze
zaměstnaných, kteří jsou stejně staří, stejného pohlaví a vyrůstali ve stejných
sociálních podmínkách. Právě rozmanitost zaměstnaneckých týmů je totiž základem
pro rozmanitost nápadů a možnou konkurenceschopnost na trhu. Diverzita – byť v ČR
poslední dobou často skloňovaná – je u nás pořád novinkou. V některých
firmách v zahraničí má ale již dlouhou tradici.
Barclays ve Velké
Británii: Věková rozmanitost poskytuje rozdílné pohledy a zkušenosti
Firmy ve Velké Británii, které se začaly věnovat věkové
diverzitě a byly vybrány jako příklady dobré praxe v kampani Age Positive, se shodly na tom, že osoby
nad padesát nejvíce zajímají flexibilní formy práce. Nejedná se ale o částečné
úvazky, které nejsou příliš vyhledávané kvůli nízké mzdě, ale spíše o
flexibilní konta pracovní doby. To umožňuje – s ohledem na zájem nepřijít
o zkušené lidi – svým zaměstnaným např. banka Barclays.
Co dělá Barclays pro
podporu věkové rozmanitosti a udržení si zaměstnaných nad 50?
-
flexibilní formy práce jsou k dispozici všem bez
rozdílu věku či rodičovských povinností
-
všechna opatření, usnesení a rozhodnutí, která se
týkají rozvoje lidských zdrojů, procházejí kontrolou, zda nejsou věkově
diskriminační
-
průzkum potřeb mezi zaměstnanými se zaměřuje také na
to, co by je motivovalo k tomu, aby pracovali ve společnosti i po
padesátce
-
důchodová politika firmy je přizpůsobena tak, aby
zaměstnancům vyhovovala
-
těm, kdo chtějí odejít do penze a pracovat pouze
několik hodin týdně, jsou poskytnuty flexibilní pracovní smlouvy
-
inzeráty pracovních pozic se zaměřují na všechny
věkové kategorie; společnost podporuje přijetí starších uchazečů do oddělení,
kde převažují spíše mladí
-
probíhají informační kampaně zaměřené na věkovou
diverzitu
-
zaměstnaným nad padesát jsou určena speciální školení
-
vzdělávání a kariérní přestávky jsou umožněny všem
bez rozdílu věku
|
Globální diverzita
v Deutsche Bank
„Diverzita je klíčem
k růstu našeho podniku. Hybatelem našeho úspěchu je schopnost využít a
řídit diverzitu zaměstnanců v zájmu vytváření výjimečných řešení pro naše
klienty,“ říká Joseph Ackerman, předseda výkonné rady Deustche Bank, která
se ve svých programech diverzity zaměřila také na gaye a lesby.
V Deutsche Bank funguje tým pro prosazování diverzity,
který se věnuje např. rozvoji talentů, rozvoji sítí mezi zaměstnanými a
multikulturálnímu vzdělávání. Deusche Bank disponuje interními sítěmi gayů a
leseb v Německu, Velké Británii a USA. Ty byly nápomocny při vytváření
marketingové kampaně orientované na gaye a lesby. Banka se v tomto ohledu zaměřila
především na opatření směrem k zákazníkům a rozhodla se pro cílovou
skupinu, která bývá v oblasti drobného bankovnictví často opomíjena.
Deustche Bank umisťuje reklamu do časopisů pro gaye a lesby, podporuje
homosexuální skupiny a průvody „gay pride“ Christopher Street Day, které se
každoročně konají v německých městech.
A jaká pozitiva to firmě přineslo? Sítě kontaktů zvyšují
povědomí o diverzitě ve firmě. Marketingové kampaně orientované na gaye a lesby
přináší desetinásobnou návratnost investice. Banka získala v roce 2002
cenu Maxe Spohra od Federace manažerů-gayů.
Podpora žen a
etnických menšin do řídících pozic v PricewaterhouseCoopers
Společnost PricewaterhouseCoopers ve Velké Británii se
potýkala s nedostatkem žen a příslušníků a příslušnic etnických menšin
v řídících pozicích; bylo tomu tak i přesto, že ve firmě je diverzita
velmi rozvinuta. „Jednobarevné“ vedení nepůsobilo dobře na klienty firmy, proto
se rozhodlo zaměřit se na podporu žen a etnických menšin do vedoucích pozic. Společnost
zavedla jasná pravidla pro nábor, rozvoj a udržení si zaměstnanců. Diverzitní
tým byl rozšířen o osoby z nejvyšších pozic.
Náborové kampaně se zaměřily převážně na studentky a mladé
studující – tedy ženy i muže – z etnických menšin. Byly zavedeny speciální
vzdělávací programy jako např. Women’s
Development Program, workshopy orientované na diverzitu a multikulturalitu,
firemní sítě, e-learningové programy atd.
Zavedení diverzity
bylo úspěšné:
-
v roce 2005 tvořily ženy 25 % z partnerů (oproti
13 % v roce 2000)
-
byla jmenována první žena do správní rady společnosti
-
zdvojnásobil se počet žen v dozorčí radě a byl
do ní přijat první člen z etnické menšiny
-
zvýšila se flexibilita zaměstnaných
-
návratnost žen z mateřské dovolené vzrostla na
92 % (oproti 48 % v roce 1998)
-
v roce 2006 ženy představovaly 44 % z nově
přijatých absolventů, 22 % tvořily příslušníci/ příslušnice etnických menšin
|
Zdroje:
Age Positive
Diverzity Management: Vzdělávací manuál, International Society for Diversity
Management
Business in the Community
|