Diverzita: každá změna chce svůj čas
[ 31.5.2008, Alena Králíková, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Trh práce
]
Dozvím-li se od někoho, že diverzita je pro něj či pro ni „velmi zajímavým tématem, protože akceptuje
různorodost a respektuje ji“, mám zájem s ní nebo s ním
diskutovat o něco déle. Dodá-li navíc, že „by
si velmi přála, aby se lidé naučili navzájem respektovat“, je určitě
zajímavé otázky i odpovědi zaznamenat. Proto v následujících řádcích
dostává slovo Pavla Schauerová.
Vystudovala andragogiku na Palackého univerzitě
v Olomouci. Poté pracovala v oddělení lidských zdrojů ve společnosti Eurotel Praha, kde měla na starost zaměstnance,
systém benefitů a celofiremní akce. Problematice diversity managementu se
začala věnovat díky projektu
H/R/D/I (Human Resources Development Interface – Prostředí pro rozvoj
lidských zdrojů) – dodává, že ji velmi zaujala, „protože osobně nepatřím do kategorie stejných.“
Jak byste principy
diverzity definovala?
Princip diverzity je založen na uvědomování si rozdílnosti. Jejich
základ hledejme v osobnostním profilu člověka. Každý jsme jiný a nezáleží
pouze na barvě pleti nebo pohlaví. Každý člověk je osobnost a vykazuje určité
způsoby chování, myšlení a jednání; pochází z jiného prostředí. A tyto
rozdílné osobnosti spolu musejí komunikovat a pracovat. Díky své rozdílnosti,
kterou se ale nejdříve musí naučit respektovat, přinášejí mnoho nového.
Do jaké míry jsou
nadstavbou programů rovných příležitostí?
Rovné příležitosti jsou často chápány pouze v mezích
zákonných norem a tímto způsobem se s nimi i pracuje. Jsou prezentovány převážně
jako rovnost mezi mužem a ženou; a podpora žen je nyní velmi diskutovaným tématem.
Dostává se do zákonů a stává se součástí pravidel, která zaručují, že ženy
budou v procentuálním měřítku na určitých místech, ať již v politickém
sektoru, nebo na vyšších manažerských místech. Stejně tak je tomu i s dalšími
ohroženými skupinami: zdravotně postiženými nebo také staršími občany
v předdůchodovém věku.
Diverzita je ale spíše filosofií a vnímá otázku rozdílnosti hlouběji,
je tedy jakousi nadstavbou rovných příležitostí. Uvědomuje si rozdílnosti
určitých skupin, ale pracuje s celou různorodostí.
Koncept diverzity se
pro zaměstnavatele stává přijatelným relativně pomalu – jaký je podle vás pro
to důvod?
Každá změna chce svůj čas. Změny byly a budou vždy přijímány
pomalu a těžce; je třeba je správně načasovat a hlavně korektně komunikovat.
Navíc jsme na rozdílnost v naší zemi nikdy nebyly zvyklí. V minulosti
se očekávalo, že budeme všichni stejní, což je v nás hluboce zakořeněno. Ani
dnes ještě stále nejsme schopni některé věci přijímat jednoduše. Pochopení
diverzity je dlouhodobým procesem. Navíc podle mého názoru musí být toto téma
nejdříve uchopeno především personalisty a manažery, kteří řídí lidi. Teprve
potom je možné diverzitu na pracovišti začít vnímat jako součást života.
Zaměstnavatelé by ale měli pochopit, že rozdílnost
zaměstnanců přináší inovace a v konečném důsledku zisk. Stejně tak se díky
tomuto principu, pokud je ze strany zaměstnavatele aplikován, zvyšuje
loajalita, což je v době dnešní poměrně vysoké fluktuace velkou výhodou.
Pokud by totiž firmám zaměstnanci odcházeli, zvyšovali by se jí výrazně náklady
na nábor a to si, myslím, žádná firma nepřeje. Uplatňování prvků diverzity vede
ke zlepšení prestiže firmy. A právě ta láká kvalitní zaměstnance.
Určitě jste se
setkala s různými přístupy k prosazování diverzity – mohla byste uvést nějaké
příklady?
Prosazování diverzity v českých podmínkách je stále
ještě spíše záležitostí velkých nadnárodních společností, které tyto principy
přebírají z mateřských firem. Mají své strategie, které vnímají rozdílnost
svých zaměstnanců a reagují na jejich potřeby. Takových firem neustále přibývá.
Existují společnosti, které si uvědomují potřeby slaďování
rodinného a pracovního života, a proto podporují částečné pracovní úvazky a
práci z domova. Jiné společnosti si uvědomují potenciál starších
pracovníků a začínají s nimi pracovat. Typickým příkladem může být
například projekt Třetí kariéra,
který se na tuto skupinu zaměřil a stal se poměrně úspěšným. Začíná se pracovat
na podpoře zdravotně postižených občanů a investovat do jejich vzdělání a
školení, aby i oni mohli být součástí běžného pracovního života. Jsou firmy,
které mají diversity management jako součást firemní strategie a pracují s ním
od náboru zaměstnance až po jeho odchod.
Přístupy k prosazování jsou ale v této chvíli
zaměřeny spíše na práci s různorodými skupinami zaměstnanců. Z mého
pohledu jsou to teprve dílčí kroky, nebo spíše prosazování rovných příležitostí.
K uchopení diverzity jako celku musíme těch kroků udělat mnohem více.
|