|
Nelehkou cestou proti diskriminaci
[ 30.4.2008, Kristýna Ciprová, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Trh práce
]
(Anti)diskriminace
na trhu práce je vysoce aktuální téma, což ukázala i závěrečná konference
projektu Půl na půl – rovné příležitosti
žen a mužů, která proběhla 28. dubna 2008 na Novoměstské radnici v Praze.
Ředitelka Gender Studies
Linda Sokačová ve svém úvodním
projevu zdůraznila hlavní problematické aspekty, které s bojem proti
diskriminaci v českém prostředí úzce souvisejí: především jde o přetrvávající
nedostatečné institucionální zabezpečení, které s sebou nutně nese
neinformovanost široké veřejnosti, jak se vůbec diskriminaci bránit (a co za ni
považovat).
Panelové diskuze se
proto věnovaly především těmto dvěma rovinám. První diskuze Akce proti přímé a nepřímé diskriminaci navázala
na přednášku Jany Trojanové ze
slovenského Úradu vlády Antidiskriminační
zákon a equality body na Slovensku. Ústředním tématem tedy byla podoba
českého antidiskriminačního zákona, který momentálně čeká na podpis prezidenta.
Diskuze, které kolem jeho ne/přijetí rozpoutali především představitelé
politické scény, ukazují, že schválení antidiskriminačního zákona je spíše
formální úlitbou evropským „bohům“. Česko totiž mělo mít tento zákon již při
svém vstupu do EU. Navíc, jak řekla Eva Ferrarová
z Gender Studies,
odborná diskuze o antidiskriminačním zákoně v českém kontextu v podstatě
chyběla.
Projev lhostejnosti
ze strany zákonodárců vůči obětem diskriminace má nutně dopad i na přemýšlení a
především možnosti diskriminovaných. Malé povědomí o tom, jak se bránit proti
diskriminaci, vede k mlčení jednotlivců. Někteří chtějí diskriminaci předejít:
podle Slavomíra Gogy z Gay a
lesbické ligy je tomu např. u jedinců s jinou než většinovou sexuální
orientací; jiní nechtějí být vystaveni
dalším rizikům jako je ztráta zaměstnání, finanční újma v případě prohraného
sporu atd. V současnosti je tedy na poli boje proti diskriminaci nejúspěšnější
tzv. situační testing, který zmínila Martina
Štěpánková z Poradny pro občanství, občanská a lidská práva. Ten slouží k
získání dostatečných důkazních prostředků pro diskriminační spor
proti konkrétní diskriminující osobě, nebo může být využit ke zjištění
samotného výskytu a rozsahu diskriminace v určité oblasti. Při běžné
diskriminaci je totiž pro oběť obtížné nasbírat dostatek důkazů a úspěšnost v
soudním řízení je potom podstatně nižší.
Za současného stavu
jsou šance jednotlivců hájit se proti diskriminaci velmi nízké. Úlohu státu zde
víceméně suplují nevládní neziskové organizace. Jejich význam v této
oblasti je zjevný již ze znění antidiskriminačního zákona, který nevládním
organizacím umožňuje bezplatně zastupovat oběť diskriminace; veřejnému ochránci
práv, který bude mít diskriminaci na starosti, však tuto kompetenci nedává.
Skutečnost, že financování právní pomoci je na samotných organizacích a zákon
nijak neformuluje způsob, jakým by měly na tuto činnost získávat prostředky,
opět odkazuje k nezájmu státu komplexně řešit problematiku diskriminace.
Vztahu a fungování
státních institucí a nevládních organizací se věnoval druhý panel s názvem Role státních institucí a nevládních
organizací v boji proti diskriminaci. Od Lindy Sokačové a Petra
Pavlíka z FHS UK několikrát zaznělo, že vztah státu a nevládních organizací
je nesystematický jak z hlediska financí, tak obecné spolupráce. Ačkoliv stát
na nevládní organizace vysloveně přenáší určité typy aktivit, finanční
prostředky, které by tyto aktivity umožnily realizovat, neposkytuje. Nakonec
také Igor Očkovič ze slovenského Úřadu
vlády a Michal Uhl z Úřadu vlády ČR
potvrdili úlohu a význam nevládních organizací. Na jedné straně je podle nich
úloha státu na poli boje proti diskriminaci zásadní, na straně druhé by jeho
užší spolupráce a podpora nevládních organizací umožnila důslednější boj proti
diskriminaci. Při pohledu na současnou situaci je však zjevné, že se jedná o
ideální stav, který má k realitě dosti daleko.
Z obou diskuzí
vyplynulo, že Senátem schválený antidiskriminační zákon nejen nepřinese
odpovídající legislativu v oblasti diskriminace, ale ani nesplní podmínky
evropských směrnic.
Ačkoli panely
nenabídly příliš optimistické perspektivy, umožnily alespoň fundovanou a
především nutnou diskuzi k otázkám diskriminace.
Hlavním cílem tříletého projektu Půl na půl - rovné
příležitosti žen a mužů bylo hledání cest, jak pomáhat osobám, které čelí
diskriminaci na trhu práce nebo jsou jí ve větší míře ohroženi. Projekt je
financován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
|