|
Management genderových vztahů – postavení žen a mužů v organizaci
[ 5.11.2004, Linda Sokačová, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Trh práce
]
V říjnu vyšla v nakladatelství Management Press svým způsobem přelomová kniha Management genderových vztahů od Aleny Křížkové a Karla Pavlici. Publikace se zabývá problematikou rovných příležitostí pro ženy a muže v organizaci a je určena především pro manažerky a manažery rozvoje lidských zdrojů, management obecně a také pro všechny zájemce a zájemkyně o tuto problematiku. Jde totiž o práci, která i těm, kteří se o tuto oblast dlouhodobě zajímají, přinese řadu nových a zajímavých poznatků. lin
Genderově integrovaná a genderované organizace
Kniha předkládá základní teoretické okruhy týkající se oblasti rovných příležitostí pro ženy a muže, reaguje na předsudky týkající se postavení žen a mužů na trhu práce a nabízí efektivní metody managementu genderových vztahů. Cílem, který mají tyto metody dosáhnout, je genderově integrovaná organizace. Takovou organizací se rozumí model, kdy je firemní kultura založena na hodnotách, normách a praktikách prosazujících principy genderové rovnosti do každodenního života firmy. Podle autorů knihy se jedná o organizace, ve kterých nemůže dojít k zvýhodňování či naopak znevýhodňování někoho jen proto, že je muž či žena. Takové podniky jsou podle americké socioložky E. Bailey založeny na těchto principech:
- požadavek genderové rovnosti je konkrétním výrazem respektování sociální diverzity pracovníků
- pracovní a soukromý život jsou stejně důležité hodnoty
- nad soupeřením převažují hodnoty spolupráce a "vzájemnosti"
- manažerská místa by neměla být spojována s nadřazeností, ale s funkční nezbytností koordinace a integrace
- podnik je společensky odpovědný
- každý organizační problém má svůj sociální rozměr
Opakem genderově integrovaných organizací jsou organizace genderované. Jsou to organizace, které jsou jednostranně ovlivňované hodnotami a normami zvýhodňujícími příslušníky jednoho pohlaví. Takové organizace se vyznačují řadou negativních a sociálně patologických jevů (např. workoholismus), ale také poruchy v chování a vztazích mezi pracujícími. V genderovaných organizacích, v nichž dominují muži, si ženy s manažerskými ambicemi musí osvojit řadu maskulinních projevů a postupů a jsou nuceny pracovat mnohem intenzivněji než muži. Úspěšné manažerky v takových organizacích mají tendence pohlížet na ostatní ženy jako na méně schopné a spolehlivé a tyto předsudky jsou u nich mnohem více zakořeněny než u mužů.
Benchmarking genderových vztahů
Benchmarking je metoda k zavádění genderové integrace v organizacích. Autoři této knihy termín do češtiny nepřekládají, ale je možné ho volně přeložit jako "nivelizace". V obecné rovině tento proces znamená vyrovnání rozdílů, v tomto případě mezi muži a ženami. Benchmarking představuje komplexní proces, který se skládá ze tří základních kroků:
a) průzkum stávající situace v oblasti postavení žen a mužů v organizaci, který přinese údaje jak kvantitativní (věcné údaje o postavení žen a mužů ve společnosti), tak kvalitativní (jak organizační kulturu vnímají a interpretují různé skupiny pracujících).
b) průzkum postupů a praktik uplatňovaných v jiných organizacích (pokud hovoříme o situaci v ČR, je vhodné např. u zahraničních investorů studovat také praktiky v "mateřských" organizacích)
c) zavedení potřebných změn prostřednictvím programů reagujících na zjištěné problémy
Autoři knihy také identifikují v současnosti nejúčinnější praktiky zlepšování postavení žen v organizacích. Jsou to přístupy zaměřené na oblasti postavení žen v manažerských funkcích, programy pro slaďování soukromého a rodinného života, vytváření ženských center a sítí a vzdělávání v oblasti genderové problematiky.
Management genderových vztahů
Kvalitu publikace zaručují především autor a autorka této knihy. Alena Křížková působí jako zastupující vedoucí v oddělení Gender a sociologie v Sociologickém ústavu AV ČR a dlouhodobě se zabývá problematikou postavení žen a mužů na trhu práce. Karel Pavlica působí na katedře psychologie a sociologie řízení na VŠE v Praze a je také pedagogicky aktivní v oblastech výcviku sociálních a manažerských dovedností, interkulturálního managementu, podnikové kultury a metodologie sociálního výzkumu organizací.
Každá kapitola je uzavřena praktickým cvičením, které pomáhá odkrýt a napravit genderové nerovnosti v organizaci. Kniha je také doplněna slovníčkem základních pojmů souvisejících s managementem diverzity a genderových vztahů.
Vydal Management Press, říjen 2004, ISBN 80-7261-117-8, brož., 156 str., 260,- Kč. Knihu si můžete zakoupit v on-line knihkupectví Gender Studie, o. p. s. s 10% slevou - http://knihkupectvi.feminismus.cz.
|