|
Johnson&Johnson podporuje ženy ve vedení společnosti
[ 5.11.2004, Lenka Simerská, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Trh práce
]
Firmy, které cíleně motivují ženy k postupu, stále ještě patří mezi výjimky. Díky vnitropodnikovému programu "Women's Leadership Initiative" je Johnson&Johnson jednou z nich. Tento unikátní program byl založen v roce 1995 a dal si nelehký úkol, a sice do deseti let zvýšit zastoupení žen na všech úrovních vedení společnosti na takové číslo, které se bude rovnat podílu žen na celkovém počtu zaměstnanců. sim
Důležité vzory
Aby člověk dosáhl na vedoucí pozice v jakékoli oblasti lidské činnosti, musí mít kromě potřebných schopností a kvalit také jistou dávku podpory okolí a silnou motivaci podpořenou vědomím, že cíl je dosažitelný. Tyto podmínky jsou bohužel pro ženy, které se chtějí profesionálně realizovat na vedoucích pozicích, stále ještě o dost jiné než pro muže. Co je proto velmi důležité, jsou vzory, obrazy těch, kteří to dokázali před námi nebo silné osobnosti v našem okolí, které nás "táhnou" svým příkladem. "Women's Leadership Initiative" vzala v tomto směru svou úlohu vážně a do svého výboru obsadila skutečné ženské špičky napříč společností v různých zemích světa. Svou přítomností v programu se tak tyto úspěšné top manažerky a ředitelky zviditelnily pro ostatní ženy ve společnosti a daly najevo, že podporují cíle Iniciativy a tedy každou z žen, která chce usilovat o kariérní vzestup.
Aktivity "Women's Leadership Initiative"
Aktivity programu "Women's Leadership Initiative" se týkají hlavně bariér, kterým ženy na různých úrovních firmy čelí. V roce 2001 byl v rámci programu zpracován obsáhlý výzkum o podmínkách žen ve firmě. Výzkum se soustředil na země střední a východní Evropy a byl završen vydáním vnitropodnikové publikace s názvem Skleněný strop, realita nebo mýtus? Z výzkumu vyplynulo, že 70% žen ve firmě vítá program "Women's Leadership Initiative" jako velmi potřebný. Ženy ve všech zemích totiž vypověděly, že cítí nedostatečnou podporu pro kariérní rozvoj, mají ztížené podmínky, horší přístup k neoficiálním informacím, narážejí na kulturu společnosti stavěnou na míru mužům a na předsudky vedení složeného převážně z mužů. Výzkum ovšem popřel rozšířený mýtus o tom, že ženy nejsou na vedoucích pozicích, protože o ně nemají dostatečných zájem. Respondenti shodně popřeli tvrzení, že ženy jsou méně ambiciózní a méně vhodné pro management. Na základě tohoto výzkumu firma sestavila plán pro ženy do vedení, který obsahuje konkrétní kroky.
Zdánlivé maličkosti
Program se věnuje také firemní kultuře a v jeho rámci jsou vydávány různé vzdělávací materiály. Jedním z takových nástrojů je například zdánlivá, ale účinná maličkost jako stolní kalendář. Obsahuje jak vtipně zobrazené výjevy z firemního života, tak i zcela vážná a velmi zacílená doporučení pro zlepšení genderové rovnosti ve firmě. V kapitole věnující se rozvoji a vzdělávání se například dočteme rady pro vedoucí týmů: "Podívejte se blíže na zastoupení mužů a žen v účasti na nejrůznějších školeních a zeptejte se svých podřízených, z jakých důvodů se školení neúčastní." Lze očekávat, že podobné zamyšlení vedoucího pracovníka nad neúčastí žen na školeních povede například k přesunu vzdělávacích akcí z večerů a víkendů, kdy jsou ženy obvykle zaměstnány rodinnými povinnostmi, nebo k zavedení péče o děti během akcí.
Podpora pro české ženy
V internetové prezentaci české pobočky společnosti Johnson&Johnson / Janssen-Cilag zmínku o programech pro ženy nenajdeme, stejně tak jako se nedočteme o závazcích firmy dodržovat rovné příležitosti žen a mužů. Přesto mají ženy zaměstnané v Johnson&Johnson i u nás možnost využívat tento program. Vedení lidských zdrojů do něj přispívá zkušenostmi českých žen. Snaží se také podporovat ženy, aby se účastnily vedení společnosti, což je ztížené tím, že ženy se na vrcholné pozice daleko méně hlásí. Velmi progresivní je také udržování pracovního kontaktu se zaměstnankyněmi na mateřské dovolené. Ženy mají možnost pro firmu pracovat na určitých projektech z domova i po dobu péče o malé děti.
Pražské zastoupení společnosti považuje rovné příležitosti pro ženy za samozřejmou součást profilu společnosti, kterou není potřeba zvlášť zdůrazňovat. Sociologické výzkumy a zkušenosti nevládních ženských organizací bohužel stále vypovídají o přetrvávající znevýhodněné pozici žen na trhu práce, z velké části způsobené právě přístupem zaměstnavatelů k ženské pracovní síle. Na mnoha místech dochází k diskriminaci a velké procento vedoucích pracovníků se řídí stereotypy o ženské roli a schopnostech žen a vytvářejí tak podmínky, kdy ženy mohou "prorazit" jen ztěží. Každý podobný firemní program proto znamená velmi mnoho, pokud je viditelný pro veřejnost a ostatní podniky. Proto doufáme, že o Iniciativě pro ženy do vedení v Johnson&Johnson brzy uslyšíme z dalších zdrojů, například z médií.
|