Univerzita v Brémách je aktivní v prosazování rovných příležitostí pro vědkyně a vědce
[ 31.3.2008, Kateřina Machovcová, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Trh práce
]
Brémská univerzita se rozhodla pro aktivní přístup k gender mainstreamingu. V roce 2006 realizovala projekt mapující potřeby v dané oblasti a navrhující konkrétní opatření. Jedním z výsledků je provoz poradenského centra, které ochotně pomáhá zaměstnaným a studujícím při slaďování či poskytuje informační servis dalším univerzitám.
Sběr informací a identifikace překážek
V rámci cyklu workshopů byl externími odborníky/odbornicemi a vedením firmy sestaven soubor opatření, která přispějí ke zlepšení situace rovných příležitostí především s ohledem na slaďování.
Z diskuzí i online dotazování vyplynulo množství problematických oblastí, jmenujme alespoň některé:
- pojetí „ideálního vědce či vědkyně“ jako někoho, kdo je vždy k dispozici, plně mobilní, až posedlý svou prací;
- chybějící citlivost a porozumění vedoucích pracovníků a pracovnic k otázkám jako je péče o děti či staré rodiče;
- nedostatek mužů, kteří mohou téma propagovat;
- neflexibilní otevírací doba institucí péče o děti, zejména s ohledem na provoz ve večerních hodinách, víkendech a prázdninách;
- informační deficit v povědomí o právních a finančních záležitostech.
Jaká byla hlavní přijatá řešení?
Jednou z klíčových oblastí je zlepšení komunikace a předávání informací. Byly vytvořeny informační brožury a manuály pro různé cílové skupiny. Proběhlo rozvojové školení pro osoby ve vedoucích pozicích, a další speciální workshopy určené mladým vedoucím a odborným pracovníkům a pracovnicím. Nedílnou součástí problematiky je i financování: pozornosti se proto dostalo možnostem vytváření pozic na zkrácené úvazky a dále hledání fondů na podporu zajištění a zlepšení celodenní i nárazové péče o děti.
Jedním z hlavních dlouhodobých cílů je rozvoj genderové kompetence u vedoucích pracovníků a pracovnic. Tomu napomáhá i činnost informačního centra Arbeitsstelle Chancengleichkeit (Pracoviště pro rovnost šancí - http://www.chancengleichheit.uni-bremen.de), které kontinuálně poskytuje poradenské služby v oblasti gender mainstreamingu či slaďování, vyhodnocuje statistické údaje či přispívá ke vzdělávání v oblasti osobnostního rozvoje.
Genderová kompetence je schopnost vnímat při dané činnosti související genderové aspekty a pracovat s orientací na rovnoprávnost; je předpokladem úspěšné integrace gender mainstreamingu. Připravenost k jednání orientovanému na rovnost jde ruku v ruce s motivací chovat se tak, aby bylo dosaženo spravedlnosti. K tomu je potřeba mít znalosti o životech žen a mužů a působení genderových norem ve společnosti. Následuje systematické uplatňování takových opatření, která přinesou organizační změny umožňující dosahování rovných příležitostí v praxi. |
|