|
Současný český film a jeho jemný příspěvek k narušení genderových stereotypů
[ 5.2.2008, Denisa Mikolášková
Kultura > Kultura a umění
]
Pod vedením
režisérky Michaely Pavlátové vzniká nový film o ženské hrdince Děti
noci. Po Nevěrných hrách, realizovaných podle scénáře Tiny Diosi,
spolupracuje s další ženskou autorkou, absolventkou scenáristiky na FAMU, Irenou
Hejdovou. Ta za svou práci získala cenu Sazky za nejlepší nerealizovaný
scénář.
Vzhledem
k překvapivě působivému a řemeslně vyrovnanému debutu, vyvolává Pavlátová
vlnu očekávání dalšího silného snímku. Kromě drobnokresebné psychologie
přinesla režisérka příspěvek do diskuse o ženském právu na profesní uplatnění,
čímž tvoří v české kinematografii spíše výjimku. Tradice naší národní
filmové tvorby se totiž vyznačuje převážně opomíjením dobové společenské
determinace svých hrdinů a hrdinek. Filmaři i filmařky často utíkají ke
smířlivému retru nebo vytvářejí zkreslené stylové obrazy mladých lidí s opěrným
bodem v pragocentrismu. Nevšímavostí ke skutečnosti potvrzují genderové
stereotypy. Stálou výjimku představuje osobnost režisérky Věry Chytilové, nově
také Andrey Sedláčkové nebo Karin Babinské.
Film se tím, že se jedná o nejmasovější uměleckou
disciplínu závislou do značné míry na divácké úspěšnosti, chápe tématu
genderové rovnosti velmi umírněnou a nenápadnou formou. Jiné druhy umění,
například výtvarné, se díky zaměření na intelektuální a myšlenkově
připravenější kruhy nemusí bát použít radikality až šokující. Pokud je téma
práva žen na sebeuplatnění a rovnost přístupů ve filmu zpracováno, děje se tak
v převážné většině nenápadnou a smířlivou formou. Z českých režisérů
se nikdo programově genderové problematice nebo feminismu nevěnuje. Když se
toto téma do hraného filmu přece jen dostane, dojde k tomu nezáměrně jen
přirozeným smýšlením autora, který ani netuší, že jeho snímek může být
považován za feministický. Tak se i Michaela Pavlátová ohrazovala proti
označení Nevěrných her jako feministického filmu, i když její debut souzní s
tezemi liberálního feminismu ve snahách hlavní hrdinky dosáhnout stejné
možnosti profesního uplatnění, jako má její partner. Režisérka pak ale v
rozhovoru s Mirkou Spáčilovou pro MF Dnes přiznala neznalost toho, co přesně feminismus je. Veřejnost
není stále dostatečně obeznámena s proudy feministického hnutí, většinou
si všimne jen jeho nejradikálnější větve, která ji zatvrdí i vůči ostatním.
Mnoho lidí chápe termín feminismus v pejorativním smyslu, což dokazují i
čeští filmoví kritici, například Jiří Hlinka, jenž Nevěrným hrám přičítá k dobru, že vůbec nevyznívají
feministicky.
Na režisérku,
která by se nebála uchopit téma ženského znevýhodnění radikální cestou, jak to
zatím dokázala jen výše zmíněná Věra Chytilová, si budou muset čeští diváci
ještě počkat. Předstupněm k tomu mohou být filmy označované za ženské,
tedy snímky o ženách natočených ženou podle scénáře ženské autorky. Ačkoli tyto
filmy nijak rázně nenabourávají genderové stereotypy, alespoň interpretují svět
z ženské perspektivy, k čemuž ve větší míře dochází v české
kinematografii až po roce dva tisíce s nástupem filmařek, jako je právě
Michaela Pavlátová, Alice Nellis, Karin Babinská nebo Andrea Sedláčková.
|