|
Personální agentury: Důvěřuj, ale prověřuj
[ 31.1.2008, Nina Bosničová, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Rovné příležitosti
]
Proces náboru a výběru nových zaměstnanců a
zaměstnankyň napoví mnohé o tom, jak se firma staví k problematice rovných
příležitostí a jak aktivně naplňuje zákonem stanovené antidiskriminační
principy. To platí zejména u podniků, které nové pracovní síly rekrutují
samostatně: od inzerce nově otevřených pracovních pozic až po vlastní výběrové
řízení prostřednictvím svého personálního oddělení a vedoucích
pracovníků/pracovnic.
V takovém případě lze za férově přistupující
k rovným příležitostem označit takovou firmu, která pozice inzeruje
v mužském i ženském rodě současně a podrobně dokumentuje průběh výběrových
řízení, včetně uvedení důvodů pro přijetí i odmítnutí účastníků/ účastnic
řízení.
Nejzásadnějším kritériem ale je, aby firma
využívala takový proces testování a přijímání nových zaměstnanců/zaměstnankyň,
který co nejobjektivněji posuzuje jejich předpoklady k výkonu práce a jako
irelevantní hodnotí subjektivní kategorie jako pohlaví, rodinný stav, věk a podobně.
Jedním typem takového přijímacího postupu jsou
tzv. kompetenční pohovory, běžně využívané v USA a
západní Evropě. Ty, jak už sám název hovoří, ověřují kompetence
uchazečů/uchazeček a v úplnosti odhlížejí od jiných potenciálně
diskriminujících faktorů.
Přestože některé firmy v ČR rekrutují novou
pracovní sílu samy – a občas i za využití metody kompetenčních pohovorů, mnohé
využívají služeb početných personálních agentur. Je to řešení
nesporně pohodlnější (agentury na přání dodají člověka „na klíč“) a nezřídka i
jediné možné (firmy nemají zájem o rozšíření svých personálních oddělení a
prohlubování komplexnosti jejich práce).
S tím vyvstává otázka, jak v takovéto
situaci funguje prevence diskriminace na trhu práce. Pokud firma při
vyjednávání s personální agenturou explicitně nevyjádří svůj záměr být
zaměstnavatelem podporujícím rovné příležitosti, dodrží personální agentura
antidiskriminační legislativu za ní? Určitě by nebylo fér, upřít snahu o
profesionální a nediskriminační přístup některých personálních agentur při
výběru potenciálních zaměstnanců/zaměstnankyň pro klienta. Na druhou stranu je
také pravdou, že personální agentury, tak jako firmy a jiné instituce, jsou
součástí širší společnosti, která je ještě stále výrazně poznamenána tradičními
úvahami o tom, co je mužské a co ženské povolání a o tom, že primární sférou
ženy je rodina a domácnost, zatímco kariéra a finanční zabezpečení je sférou
muže.
Nebylo by proto velkým překvapením, kdyby kroky
personálních agentur, ať už vědomě nebo podvědomě byly ovlivněny tímto
stereotypním způsobem uvažování a agentury tak v souladu s tím
například na místo finančního ředitele doporučily osoby spíše mužského pohlaví
a na místo asistentky spíše ženy.
Výzkum Marie Gazdagové a Drahomíry Fischlové
z VÚPSV o prosazování žen v managementu (Sondáž postojů
zaměstnavatelů k uplatnění žen v managementu a zkušenosti s nimi)
podotýká, že by chování personálních agentur mohlo být určováno i
pragmatickými, ekonomickými úvahami a nejen společenskými stereotypy.
Domnívajíc se, že firma by mohla na manažerském
postu preferovat spíše muže, snaží se agentura vyhovět a vyhne se výběru žen.
Případně, v souvislosti s tím, že cena služeb agentury je odvozená od
mzdy uchazeče na danou pozici, agentura preferuje mužské kandidáty, kteří si ve
většině případů vyžádají a často i dostanou vyšší mzdu než jejich ženské
rivalky.
Cílem tohoto článku není kritizovat praktiky firem a personálních
agentur při náboru nových zaměstnanců/zaměstnankyň, ale spíš ukázat, že obě
strany jsou důležitými aktéry při formování situace na pracovním trhu. Jejich
správně nasměrovaná spolupráce může přispět jak k postupnému odbourávání
vertikální i horizontální segregace trhu práce, tak i platových rozdílů mezi
muži a ženami, a ve výsledku posunout českou společnost k větší rovnosti,
nejen genderové. Firmy by měly dbát na to, aby se politiky rovných příležitostí
promítly do jejich komunikace s personálními agenturami. Personální
agentury by zase k výběru kandidátů a kandidátek měly přistupovat co nejobjektivněji,
tedy testováním kompetencí, a odhlédnutím od subjektivních faktorů. Je to dané
nejen zákonem a správné z morálního hlediska, ale má to i hospodářský
dopad. Kompetenčně orientovaný nábor a výběr spolehlivě (na rozdíl od
diskriminace) zajišťuje ty nejlepší pracující, kteří posléze přinášejí
personální agentuře a firmě dobré jméno a prestiž, a v neposlední řadě i
kýžený zisk.
|