|
Soutěž o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže má opět své vítěze
[ 16.11.2007, Jitka Kolářová, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Trh práce
]
Výsledky Soutěže byly vyhlášeny na konferenci Gender a marketing. Soutěž již každoročně vyhlašuje Gender Studies a každoročně se jí účastní desítky významných českých společností. Jak to vše dopadlo? 1. místo získala IBM ČR, 2. místo Mediatel a o 3. místo se podělily Allianz a Microsoft. Gender Studies udělila speciální cenu za výrazný
pokrok v oblasti prosazování rovných příležitostí společnosti ČSA.
Proč byly konkrétní firmy oceněny?
ČSA
ČSA jsou společnost, která politiku rovných příležitostí ve svých strukturách prosazuje již delší dobu. Má celou řadu opatření pro slaďování osobního a pracovního života či pro kariérní postup žen. Například podporuje ženy v netradiční profesi velitelky letounu.
Gender Studies, o.p.s. se však rozhodla ČSA ocenit za velký rozvoj politiky rovných příležitostí za poslední rok. ČSA nově zavedla program podpory žen a mužů na mateřské/rodičovské dovolené. Jeho cílem je usnadnit odchod na MD/RD, komunikaci během tohoto období, i návrat zpět na pracoviště.
Gender Studies oceňuje, že zaměstnanci/-kyně odcházející na MD/RD obdrží písemné informace o svých právech a povinnostech v této situaci, stejně jako to, že mají možnost se během MD/RD vzdělávat. V současnosti firma také připravuje dětský koutek pro zaměstnance/-kyně na MD/RD, který bude sloužit jako zázemí pro rodiče s dětmi při vyřizování různých pracovních záležitostí.
ČSA také nově zavedli různé evaluační dotazníky, které velmi detailním způsobem zkoumají, jak zaměstnanci/-kyně vnímají dodržování rovného zacházení a rovných šancí z hlediska pohlaví. Citlivost k genderovým otázkám je zanesena i v kolektivní smlouvě na příští rok.
ČSA tak ukazují, že s dobrou vůlí a otevřeností ke změnám je možné mnoho změnit a výrazně se posunout.
IBM ČR
Firma IBM ČR byla nejvýše ohodnocena za to, že důsledně uplatňuje gender mainstreaming na mnoha úrovních a v mnoha aspektech - od propracovaného monitoringu postavení mužů a žen ve firmě, přes slaďování až po citlivý marketing.
Porota ocenila systémově řešená opatření na slaďování osobního a pracovního života: flexibilní pracovní doba a teleworking i zkrácené pracovní úvazky, stejně jako intenzivní podpora návratu žen zpět do zaměstnání po mateřské dovolené (udržení kontaktu s pracovištěm, vzdělávání za účelem udržení a prohloubení kvalifikace, finanční pobídka). Firma také nabízí celou řadu služeb pro rodiče. Podporuje mateřskou školku v okolí, která nabízí i babysitting pro děti zaměstnanců a zaměstnankyň, organizuje letní programy pro děti, podporuje networking rodičů a dalších zaměstnanců, kteří pečují o závislé osoby.
Firma si je vědoma, že podniká v oboru, který je tradičně chápán jako mužský a snaží se tuto situaci změnit. Prostřednictvím programu "Ženy do IT", na kterém pracuje spolu s mezinárodní nevládní organizací APC WNSP, se cíleně motivovat ženy a dívky ke studiu IT a obecně zvýšit jejich zájem o práci v tomto oboru. Firma také ve své náborové kampani zdůrazňuje vhodnost oboru i pro ženy. Ve vnitřních strukturách se pak snaží podporovat ženy v kariérním růstu, k tomu nabízí mentoring a koučink.
Porota ocenila právě i kreativní a genderově vyváženou rekrutační kampaň.
Společnost IBM ČR zvítězila na základě systémové implementace politiky rovných příležitostí do svých struktur a programů. Bylo zřejmé, že tyto aktivity jsou chápány jako pro firmu velmi důležité.
MEDIATEL
Mediatel byl oceněn za důraz na prosazování diverzity a rovných příležitostí žen a mužů, což se odráží i na poměrně vyrovnaném podílu žen a mužů ve firmě i jejím vedení. Ženy tu zastávají mnoho řídích pozic, a to i v méně "obvyklých" oblastech.
Firma usnadňuje svým zaměstnancům a zaměstnankyním slaďovat osobní a pracovní život - nabízí pružnou pracovní dobu, možnost práce z domova a částečné pracovní úvazky, což je možnost využívaná i rodiči na mateřské/rodičovské dovolené. Firma vytváří přátelskou atmosféru pro děti zaměstnaných rodičů, pořádá pro ně dětské dny a další programy.
Porota ocenila mentoringové programy pro podporu mladých manažerů a manažerek i náborovou kampaň cílenou na ženy, kde se firma prezentovala jako zaměstnavatel podporující rovné příležitosti žen a mužů.
Mediatel obecně působí jako přátelská a diverzitě otevřená firma, která vnímá rovné příležitosti jako jeden z klíčových aspektů svého fungování.
MICROSOFT
Microsoft je další IT firmou, která dbá na rovné příležitosti žen a mužů. Má propracovaný monitoring postavení mužů a žen ve firmě, stejně jako vzdělávací a rozvojové aktivity jako mentoring či mezinárodní konference žen.
Firma vychází vstříc svým zaměstnancům a zaměstnankyním v oblasti slaďování. Nabízí pružnou pracovní dobu, práci z domova, ale i jobsharing. Microsoft také usnadňuje návrat rodičů do zaměstnání po rodičovské dovolené, během níž je jim například ponechán přístup do firemního intranetu. Firma na intranetu nabízí také speciální stránky pro rodiče s různými informacemi, tipy a zkušenostmi.
Oceněn byl i Family day, společensko-zábavní aktivita pro zaměstnance/-kyně i jejich rodiny, a poskytování nadstandardní zdravotní péče zaměstnancům/-kyním.
Vysoce byla hodnocena i náborová aktivita firmy na vysokých školách, v níž hrají významnou roli ženy-manažerky, které tak fungují jako rolové modely pro ženy v IT.
ALLIANZ
Allianz Pojišťovna nabízí svým zaměstnancům a zaměstnankyním řadu možností ke slaďování jako je flexibilní pracovní doba či teleworking, nově také připravuje jobsharing.
Pro vyvážení podílů žen a mužů na jednotlivých pracovištích se snaží podporovat vstup žen do "tradičně mužských" oddělení a naopak mužů do "ženských" oddělení. Zavedla také program na zvýšení počtu žen v topmanagementu (vytipování a vyškolení talentek), který v loňském roce přivedl do vedoucích pozic osm nových manažerek. Pro nové manažery/-ky jsou tu i koučink a konzultace.
Firma dbá na dodržování principu rovných příležitostí a diverzity, což se odráží jak na různých vnitrofiremních průzkumech, tak i na školeních pro management.
Více o soutěži naleznete na internetové stránce www.rovneprilezitosti.ecn.cz
Foto: Generální ředitelka Mediatelu a členka jejího zakládajícího týmu, Kimberli J. Lewis přebírá cenu za druhé místo od Jitky Kolářové, manažerky soutěže a Lindy Sokačové, ředitelky pro rozvoj a strategii Gender Studies
|