|
Gender a narace
[ 4.10.2004, Redakce F.cz
Kultura > Jazyk a literatura
]
- přednáškový kurz v cyklu Gender a literární kritika pořádaném Centrem genderových studií Katedrou české literatury a literární vědy na FF UK od roku 1999.
Přednášky o tvorbě představitelek/představitelů různých evropských literatur (i když srovnáváni Evropy s jinými částmi světa je také zahrnuto), případně i o dalších tvůrčích jevech umění a kultury, v nichž se uplatňuje princip narace. Přednášky spojuje snaha uvažovat, zda je narace nějak ovlivněna, spoluformována genderovými literárními konstrukty, jejich subverzí ve spojení s prožíváním gender v té které době, v té které literární (což zřejmě také znamená společensko-kulturní) situaci; jaké jsou možné spoje gender a sexuality projevující se v tvorbě určitého kontextu; jak a zda je možné nalézat ne/intencionální projevy écriture feminine - nebo "écriture masculine" - v kontextech literatury (ne nutně až od 70. let minulého století).
Přednášky budou reflektovat různé aspekty a směry úvah v kontextu současné feministické naratologie, ve smyslu studia narativních struktur a strategií rodících se v rámci kulturních konstrukcí genderu. Do kurzu svými přednáškami přispějí různé/í vyučující převážně z FF UK, částečně i z jiných škol a odborných pracovišť; jejich příspěvky složí určitou časovou (ale ne nutně jenom časově) vývojovou skládanku pokrývající 19. a 20. století.
Zimní semestr 2004-2005
Čtvrtek 17, 30 - 19, 05 hod., FF UK, Nám. J. Palacha 2, místnost 300. POZOR! Dvě velmi výjimečné přednášky britské kolegyně Bernie Higgins (PedF UK) a pozoruhodné české spisovatelky Magdaleny Platzové (náhradou za výjimečný den, státní svátek 28.10., a jako dárek v blížícím se období vánoc) se konají v úterý ve stejnou dobu v místnosti 411 (hl. budova FF UK).
Koordinátorky kurzu: PhDr. E. Kalivodová, Mgr. L.Heczková, PhD. (eva.kalivodova@ff.cuni.cz; heczkova@ff.cuni.cz)
7. 10.
Petra Hanáková
Film: mezi narací a podívanou
V současném filmovém myšlení se objevuje názor, že filmovou historii je možné vnímat jako jistý neutuchající zápas narativnosti a spektakularity zobrazeného světa. Tzv. rané kino a tzv. pozdní kino, tedy samotné počátky filmu a jeho žhavá současnost, se v mnoha případech zcela vědomě od přemíry narativnosti odklánějí. Pokud k tomuto pojetí vztáhneme fakt, že klasická filmová narace je do velké míry napájena z oidipovského vzorce, jak potom tento odklon můžeme číst ve vztahu k možnostem "ženského vyprávění"? Je nenarativní, "atraktivní" (ve smyslu "filmu atrakcí") kinematografie genderově korektnější? Může být důraz na obraz oproti zaměření na příběh formou subverze dominantních genderových modelů? Tyto a další otázky se pokusíme rozvinout s pomocí ukázek z velmi starých i velmi nových (nenarativních) filmů.
14. 10.
Kateřina Kolářová
John Addington Symonds: balancování mezi homosexuální "osobností" a maskulinním mužem
Přednáška se chce zaměřit na narativní strategie, které ve své autobiografii využíval John Addington Symonds (1840-93), dnes téměř zapomenutý přední literát a literární kritik pozdně Victoriánské kulturní scény, k vyjádření své subjektové identity v rámci konfliktu své identity genderové (maskulinní) a sexuální (homosexuální). Případ "Symonds" bude na jedné straně zasazen do širšího kontextu devatenáctého století a pokusů o nové definování mužské role, konkrétně maskulinní role intelektuála v buržoazní a kapitalistické společnosti (Carlyle, Tennyson, Pater aj.). Na druhé straně nabízí Symonds průhled do širšího kontextu homoerotických a homosociálních diskurzů (např. dekadence, Uraniánci).
21. 10.
Magdalena Hennerová
Libuše Moníková
V průřezu dílem (Újma, Pavana za zemřelou infantku, Ledová tříšť, Zjasněná noc) koncentrace na hlavní hrdinku popř. ústřední dvojici. Sledování motivu bolesti a oběti u solitérních hrdinek. Obměny tradičního modelu milostné dvojice.
! ÚTERÝ 26. 10., 17, 30 HOD. MÍST. 411 (hl. budova FF UK)!
Bernie Higgins
Narratives of escape and transformation in the work of Stevie Smith.
This lecture will explore narratives in the poetry and novels of British writer Stevie Smith (1902 - 1971) in particular as they express resistance to traditional gender roles.
4. 11.
Petr Bílek
Genderové zakotvení "autobiografického" vyprávění
Problémy s typologií "já" ve středoevropském a ruském modernismu
11. 11.
Libuše Heczková
Povídky o ničem aneb "obsahem ženy je muž".
Hledání ženy v próze 20. století. Od Luisy Zikové, Edvarda Klase a Růženy Svobodové ke Květě Legátové, Petře Hůlové a Erice Oláhové. Téma nebo narativní strategie?
18. 11.
Irena Štěpánová
Etnografická a genderová témata v literárním díle Terézy Novákové
Hledání a zrání Terezy Novákové, ubírající se jednak cestou
literární tvorby, jednak cestou etnografického výzkumu. V popředí
zájmu autorky je v obou těchto dimenzích žena, měšťanská a vesnická.
Ve vrcholných uměleckých dílech pak oba pohledy splývají a nabývají
nových kvalit.
25. 11.
Miluše Zadražilová
Lsti a pasti narativní strategie ruské konzumní feministické prózy přelomu 19. a 20. století
2. 12.
Blanka Knotková-Čapková
Parafráze a subverze ženského literárního archetypu v moderní indické (bengálské) povídce.
V úvodu přednášky bude stručně charakterizován archetyp kladné hrdinky indické klasické literatury. Dále budou naznačeny vývojové linie tohoto archetypu - tradičně souhlasné i kriticky odmítavé. Na počátku modernismu se objevují paralely v zobrazení ženy v těch literárních prostředích, kde bylo silně tematizováno hledání národní identity (indické literatury nebo literatury "malých" evropských národů, které usilovaly o politickou samostatnost). Další vývoj indického literárního modernismu, zejména ve fázi, kdy do něho výrazněji vstupují ženské autorky, volí pro zobrazení ženské hrdinky nové strategie. Jedním z příznačných rysů je zasazení klasického příběhu do moderních kulis a jeho zásadní, v daném kontextu až blasfemické přehodnocení - jak to činí např. bengálská autorka Mahášveta Debí.
9. 12.
Eva Kalivodová
Walter Scott a Susan Ferrier: skotské příběhy poosvícensky romantické či romanticky osvícenské?
Přednáška se bude věnovat dvěma (kdysi) slavným románům Waverley a Marriage. Ze stanovisek vypravěče a postav, prozrazujících nejednoduchou identitu národní, třídní a rodovou, se bude snažit "vyčíst", zda romány více přitakávají romantickému skotskému snu anebo střízlivé volbě britské ostrovní prosperity.
! ÚTERÝ 14. 12., 17, 30 HOD. MÍST. 411 (hl. budova FF UK)!
Magdalena Platzová
Píšu "žensky" protože jsem žena?
Zamyšlení nad tím, zda a nakolik skutečnost, že jsem se narodila jako člověk ženského pohlaví určuje, omezuje nebo obohacuje moje psaní.
V úvaze, kterou bych ráda vedla co nejkonkrétněji (práce s ukázkami z textů) bych chtěla prozkoumat mou vlastní výchozí pozici mladé české spisovatelky na přelomu XX. a XXI. století ve světle osobností několika českých spisovatelek IXX. a XX. století, v jejichž díle spatřuji předobraz, stopu nebo plný výraz mého vlastního literárního úsilí.
16. 12.
Soňa Nováková
Aphra Behn a některé narativní strategie anglického románu 17. a 18. století
Přednáška vychází z postupů feministické naratologie ve smyslu studia narativních struktur a strategií v kontextu kulturní konstrukce genderu. Od autorek je zájem posunut spíše k genderu vypravěče/vypravěčky jako textově konstituovanému. Pozornost se soustředí na proměny pojímání literární konvence charakterizované restrikcemi kladenými na vypravěčku. Výchozími zdroji jsou prózy Aphry Behn (1640-89), které budou čteny na pozadí anglického románu 17. a 18.století (Fielding, Richardson a další).
6. 1.
Ludmila Sochorová
Kulturní podoby ženství: divadlo a společnost v Čechách 16. - 19. století
Divadlo bylo jedním z mála prostorů tvůrčí seberealizace žen od 16. století, kupodivu však tomu tak bylo ještě i v českém "novověku" století devatenáctého. Vnímání rolí žen ve světě divadla různými způsoby ovlivňovalo jejich postavení společenské.
13. 1.
Lenka Jungmannová
Konstrukce ženských postav v dramatice V. Havla
Přednáška se bude zabývat stereotypy ve zobrazování ženských postav v daném dramatickém díle. Ve srovnání s dominantními postavami mužských hrdinů bude sledována zejména tendenční role ženy-milenky (v jistém typu her spojena i se společensky podřízenou funkcí sekretářky apod.), dále pak submisivní role ženy-partnerky konstruovaná podobně.
|