- - -
-
- - Zpět na hlavní stránku - English
-
-
FEMINISMUS:CZ Gender Studies, o.p.s.
 
 
Feminismy Kultura Multikulturně Rodičovství Nasílí
Historie Média Rovné příležitosti Partnerské vztahy Zdraví a tělo
 
-
Informace -

Slovníček pojmů
Historie
Pro novináře

-
- -

Diskuse

 
- -

Kalendář akcí

 
Šovinistická bomba

Zpravodajství
z Econnectu

-
- -
- -
Přihlaste vaší firmu do soutěže a získejte ocenění "Rovné příležitosti 2007"

[ 30.6.2007, Jitka Kolářová, Gender Studies, o.p.s. Rovné příležitosti > Trh práce ]

Někteří zaměstnavatelé si už uvědomili, že málokterý člověk žije jen prací, že kromě zaměstnání se chce věnovat své rodině, přátelům, koníčkům, svému zdraví - a že dát zaměstnancům a zaměstnankyním šanci vhodně skloubit všechny tyto stránky lidského života přináší spokojenost zaměstnaným i zisky zaměstnavatelům. Říká se tomu slaďování soukromého a pracovního života a v poslední době se to stává významným trendem na trhu práce. Znamená to, že díky vstřícnému zaměstnavateli budou mít otec i matka z našeho příkladu více možností, jak se věnovat rodině i práci i sobě samým, ať už to znamená pružnou pracovní dobu, firemní školku či práci z domova po internetu.

Česká rigidita

Gender Studies se dlouhodobě věnuje problematice trhu práce z genderového hlediska. Z našich zkušeností vychází, že vstřícnost vůči zaměstnancům a zaměstnankyním je mnohem častější v českých pobočkách velkých nadnárodních firem než v domácích společnostech. Proč tomu tak je? Přichází snad impuls pro zavedení slaďování v nadnárodních společnostech zvenčí, z mateřských organizací, které působí v zemích, kde je takový přístup již běžný a patří mezi základní etické principy firem? Slaďování vyžaduje pružnější a výkonnější management, důvěru a odpovědnost mezi zaměstnavatelem a zaměstnanými. Co to tedy vypovídá o českých firmách, o české společnosti jako takové? Zdá se, že česká společnost ještě nepřekročila jistou rigiditu myšlení či struktur, ať už v rozdělení rolí v rodině (muž - živitel, žena - pečovatelka), nebo v řízení lidských zdrojů. Změna přijde, jen když lidé, ať už ve vedoucích či nižších pozicích, budou informováni o možnostech, přínosech a nárocích slaďování.
V čem je tedy situace v ČR jiná? Po roce 1989 se objevil nový trend. Pracovat dlouhé hodiny a nevěnovat se ničemu jinému než práci začalo být považováno za důkaz dobrého výkonu a loajality k firmě. Takové pracovní nasazení však bývá velice krátkodobé a krátkozraké. Pracovník/pracovnice se vyčerpá a skončí jako "vymačkaný citron".

Důležité je motivovat

V současné době jsme, jak se zdá, v období změny: zaměstnavatelé začínají přicházet na to, že život není jen práce, práce, práce. Uvažují nad kvalitou života, ne jen množstvím odpracovaných hodin. Neznamená to, že by se z nich mávnutím kouzelného proutku stali filantropové, kterým je blaho zaměstnanců přednější než zisk firmy. Znamená to prostou úvahu, že nelze zaměstnance vysát a pak nabrat novou, neopotřebovanou pracovní sílu (což navíc stojí peníze), a že firma poroste, jen když porostou její zaměstnanci. A ti porostou, pokud budou motivovaní, a ne vyčerpaní. Motivaci a loajalitu zaměstnaných si firma získá péčí, která neobnáší jen dobré platové ohodnocení, ale i možnost růstu a třeba právě slaďování soukromého a profesního života.

Rovné příležitosti 2007

Jednou z možností, jak informace předávat, je pořádání různých soutěží a genderových auditů. V zahraničí (např. Německo, USA) tyto soutěže pro zaměstnavatele představují prestižní záležitost, jsou přísně hodnocené a účast v nich bývá za poplatek.
V České republice první soutěž tohoto typu vznikla v roce 2004 právě z popudu Gender Studies. Snažíme se dostat ji do povědomí zaměstnavatelů i zaměstnaných, ale i když počet zúčastněných firem každým rokem roste, není jich tolik, abychom mohli vybrat sto nejlepších, jako je tomu třeba v soutěži vyhlašované americkým časopisem Working Mother.

Gender Studies letos pořádá další ročník Soutěže o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v ČR. Smyslem soutěže je nejen ocenit nejlepší zaměstnavatele, ale i šířit dobré příklady, jak na to, a poradit těm, kteří se mezi ty nejlepší chtějí zařadit.

Přihlaste tedy i vy svou firmu do Soutěže! Přihlášku-dotazník si můžete stáhnout na webu www.rovneprilezitosti.ecn.cz nebo získat na adrese Gender Studies,o.p.s., Gorazdova 20, 120 00 Praha 2, emailu jitka.kolarova@genderstudies.cz nebo telefonu 224 915 666. Vyplněný dotazník pak zasílejte na uvedené kontakty do 14.září 2007. V listopadu proběhne slavnostní vyhlášení vítězů. Každá zúčastněná firma dostane odbornou zpětnou vazbu ke své zaměstnanecké politice.

 
- Databaze
-

Knihovna
Knihkupectví

-

Ženské organizace

-

Studentské práce

-

Vyhledávač odkazů

- -
-

Dokumenty
a instituce

- -
- -
 

Podporují nás

- -
Hledej

- -
- -
 

Zpravodaj Rovné příležitosti do firem

- -

- -
- -
 

FacebookFacebook

- -

- -
- -
 

Na Feminismu.cz můžete poslouchat pořad Hovory na bělidle ČRo 6! (ve formátu mp3)

- -

- -
- -
 

Místa přátelská rodině
Místa přátelská rodině

- -

- -
- -
 

KATEDRA
genderových studií
FHS UK v Praze

Genderová studia FSS MU

Centrum Genderových studii FF UK

- -
-
   
Tento web spravuje Gender Studies o.p.s; © 2003; webhosting + webdesign + redakční a publikační systém TOOLKIT