|
„Podnikání není o nahuštění vědomostí,“ říká Magda Piroutková, viceprezidentka Asociace podnikatelek a manažerek ČR
[ 30.6.2007, Jitka Kolářová, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Trh práce
]
Magda Piroutková je autorkou a ředitelkou projektu Europodnikatelka 21. století, který si dal za cíl podpořit začínající podnikatelky. Protože podnikání je oblast, kde jsou kromě znalostí klíčové také zkušenosti a praxe, je součástí projektu i mentoring. Budoucí podnikatelky začínají pracovat za pomoci a podpory již stávajících etablovaných podnikatelek. Jak to probíhá, se dozvíte v následujícím rozhovoru.
Europodnikatelka 21. století
Cílem projektu je podpořit rozvoj podnikatelských aktivit žen ze znevýhodněných skupin obyvatelstva, a to v regionech vyznačujících se vysokou nezaměstnaností.
V České republice byl vybrán Ústecký kraj - tři města: Vejprty, Litoměřice a Duchcov. Zahraničními účastníky projektu jsou regiony Asturias a Cataluňa ve Španělsku a Covilha v Portugalsku, které mají podobné problémy jako Ústecký kraj. Síla projektu spočívá v souběžném působení dvou momentů: na jedné straně je to zpracování strategických plánů měst se specifickým zaměřením na vytipování "příležitostí pro podnikání" a vytvoření pobídek pro podnikání žen právě v těchto oblastech. Na druhé straně je to "komplexní příprava" a péče o budoucí podnikatelky včetně mentoringu tak, aby byly schopné těchto příležitostí a pobídek využít. Nezanedbatelným momentem je i podpora rovných příležitostí mezi pohlavími.
Projekt je financován ze strukturálních fondů EU a jeho garantem je v České republice Asociace podnikatelek a manažerek ČR,o.s. |
Proč jste jako výukovou metodu vybrali zrovna mentoring?
To, že jsme vybrali mentoring, vychází z APM ČR, protože tam jsou ženy, které už chvíli podnikají. To byl první záměr. Ten druhý, jelikož všechny víme, že začátek a první tři roky podnikání jsou vyloženě ty nejhorší. Říkaly jsme si, že chceme získat nové kolegyně do podnikání a zároveň jim nějakým stylem pomoci šířením zkušeností a informací.
Pro začínající podnikatelky jsme vyčerpaly i další formy pomoci už tím, že jsme jim udělaly s městy v rámci strategických plánů určitý marketing. Zjistily jsme jim, kde jsou díry v místě jejich podnikání, pak jsme je proškolily v tvrdých a měkkých dovednostech. Dále je proškolíme v individuálním podnikání a budeme se snažit vyvinout nový finanční produkt.
Mentoring je podpůrná forma zapojení se, vzájemné pomoci zorientovat se, kontaktovat, dostat i do našeho společného kolektivu. Podnikání není o nahuštění vědomostí, těch můžete mít hodně, ale ten život je spíš výdrž, trpělivost, risk.
Jak jste vybíraly mentorky?
Oslovily jsme všechny členky asociace, zda mají o to zájem, a co to obnáší. Pak proběhlo oficiální posezení při regionální konferenci, kde byly ženy, které již věděly, že chtějí začít podnikat. A zároveň jsme tam pozvaly naše mentorky, aby se poznaly a aby se dohodly, která s kterou by začala spolupracovat. Nechceme nikoho do ničeho nutit. Je to dobrovolná spolupráce obou dvou žen.
Měly jste pro mentorky nějaké školení?
Neustále se školí. My jsme si udělaly takové interní školení, ale zjistila jsem, že to je případ od případu. Jde o to se domluvit, co je potřeba. Na jedné straně je mentorka a na druhé straně začínající podnikatelka. A v čem si pomůžou? To záleží na tom, na čem se dohodnou. Takže nějaké velké oficiální školení jsme pro ně neměly, protože jsem zjistila, že by to asi nebylo to pravé ořechové.
Takže ta jejich spolupráce je jen na tom, jak se ty dvě ženy dohodnou?
Spolupráce záleží na tom, jak se dohodnou, protože každá má jiné tempo práce. Máme společné školení, které je pro všechny stejné, a podle toho, jak si ty začínající podnikatelky vyberou své podnikání, tak pro ně budeme mít ještě individuální školení, které bude probíhat i společně s tou mentorkou, aby byla schopná na to reagovat. Takže to není úplně nahodilé, ale spíš jde o to, aby se dohodly.
Mentoring probíhá až do konce toho projektu nebo je časově omezený?
Ano, do konce projektu, což je v roce 2008. Bohužel to není na celé ty tři roky. Pokud si ta děvčata, mentorka a začínající podnikatelka, budou vyhovovat, budou třeba spolupracovat dál, ale to už bude mimo projekt.
Nepociťujete konkurenci mezi podnikatelkami - začínajícími a mentorujícími?
Ony si vybírají úplně jiné druhy podnikání, takže mentorky jim spíš budou pomáhat v tom, kam se obrátit při založení firmy, kde získat kontakty. Už máme jednu, která jako mentorka zaměstnala ženu, která byla nezaměstnaná a neměla ani peníze na živnostenský list. Až u ní získá nějaké peníze a zkušenosti, tak si udělá živnosťák, postaví se na vlastní nohy a mentorka jí bude pomáhat s rozvojem podnikání. Vesměs si nekonkurují. Spíš budou chtít spolupráci, např. s marketingem nebo účetnictvím. Zatím je to na začátku, tak nemohu říct, jestli tam bude nějaký problém. Možná že ne, protože ve velké většině jsou mentorky z jiných měst.
Myslíte si, že firmy, které jsou řízeny ženami, jsou víc nakloněny slaďování soukromého a profesního života?
Myslím si, že zatím ano. V malém a středním podnikání, protože pro to mají samozřejmě pochopení. Avšak nemáme zmapováno, jestli se to uplatňuje ve větších firmách. Vesměs manažerky nejsou ani tolik v řadách APM ČR. Myslím si, je tam určité pochopení, protože každá ví, když začínala, jak vypadá slaďování osobního a pracovního života i s financemi. Zatím ale nemáme žádná přesná čísla.
|