Rovné odměňování ve firmách v České republice…
[ 29.5.2007, Alena Králíková, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Trh práce
]
Reaguje-li zástupce firmy působící na českém trhu na otázku týkající se konkrétních opatření vedoucích k rovnému ohodnocení žen a mužů na různých pozicích, zvolí nejčastěji relativně obecnou odpověď. Ta obvykle naznačuje maximální snahu o objektivitu a nediskriminační přístup k zaměstnancům a zaměstnankyním.
Ještě častěji se však odpovědi nedočkáme: z celé dvacítky oslovených firem - jak těch, jež by bylo možné označit za ryze nebo alespoň původně české, tak zahraničních, odpověděli pouze tři zástupci. Nutno také podotknout, že osloveny byly firmy velké, nikoli ty spadající mezi malé a střední podniky.
Otázka byla jednoduchá: jakou "politiku" razí daná firma v oblasti rovných platů či mezd a jaká opatření přijímá?
Václav Bálek, tiskový mluvčí České pojišťovny, zmiňuje, že "základní politikou České pojišťovny v oblasti mezd a odměňování je stanovení výše odměny podle dosaženého výkonu - nikoli podle pohlaví. Tuto politiku také sdělujeme všem našim zaměstnancům. Jejich odměňování pak soustavně a na všech úrovních sledujeme a pravidelně hodnotíme."
Podobný princip objektivní politiky odměňování, včetně benefitů, popisuje také Mária Sedlická ze společnosti OPAVIA a dodává: "Opavia prochází jednou za rok krátkým interním auditem, který se zabývá také otázkou diskriminace. Ve společnosti Opavia je odborová organizace, která na otázku rovného přístupu rovněž dohlíží. Politika odměňování Opavia je dle potřeby aktualizována a při té příležitosti dochází nepravidelně - přibližně jednou za dva roky - k vydání její stručné verze pro zaměstnance ve formě brožury."
Jana Rohelová, výkonná ředitelka pro oblast lidských zdrojů firmy Mediatel, zas přibližuje systém odměňování postavený na principech řízení podle cílů, jenž "vylučuje ‚virtuální' hodnocení a naopak zaručuje objektivitu posouzení výkonu." Mediatel klade podle jejích slov velký důraz na otevřenou komunikaci o všech změnách relevantních dokumentů.
Lze tvrdit, že minimálně tři ze zaměstnavatelů působících na českém trhu práce se podle vlastních slov snaží o co nejvyšší míru transparentnosti a motivace zaměstnanců prostřednictvím jasného systému odměňování. Zda tak činí i ti, kteří se k otázce nevyjádřili, těžko říct. Vzhledem k tomu však, že míra gender pay gap v České republice se pohybuje okolo 20% v neprospěch žen, někteří zaměstnavatelé nepovažují princip rovnosti v odměňování za zásadní…
|