„Stereotypy se mění těžko,“ říká Alena Wollerová ředitelka úseku lidských zdrojů v České spořitelně
[ 29.4.2007, Alena Králíková, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Trh práce
]
Bankovní sektor je nejen významným zaměstnavatelem, ale pro svůj denní kontakt s klienty ve všech regionech také spolutvůrcem trendů v oblasti společenské odpovědnosti. Česká spořitelna na své otevřenosti ke klientům staví svou image: v roce 2001 zřídila Nadaci České spořitelny, jejímž prostřednictvím podporuje projekty kulturní, vzdělávací, vědecké, sportovní i sociální. Od listopadu 2006 mohou svými body za platby kartou na charitativní účely přispět i klienti zapojení do věrnostního Bonus Programu.
Jak konkrétně je v České spořitelně rozvíjen princip rovných příležitostí pro ženy a muže a jaké možnosti jsou zaměstnancům nabízeny nad standardní rámec, přibližuje ředitelka úseku lidské zdroje, Ing. Alena Wollerová.
Česká spořitelna získala v loňském roce již potřetí ocenění Nejdůvěryhodnější banky roku. Co považujete za onu nejvýznamnější ,nadstavbu', kterou ve srovnání s ostatními bankami na trhu nabízíte?
Jsme bankou, která je všem klíčovým skupinám - klientům, zaměstnancům, akcionářům nebo obecně společnosti, v níž působíme - skutečným partnerem. Hrajeme fair play a jsme rádi, že se to odráží v názorech na nás. Klientům se sice nelíbí některé poplatky, zaměstnanci by si někdy představovali lepší ohodnocení, akcionář by chtěl vyšší výnosy a společnost od nás očekává ještě širší pomoc, než jakou poskytujeme. Ale každá z těchto klíčových skupin ví, že jednáme na rovinu a že se na nás může vždy plně spolehnout. A to je podstatné.
Do jaké míry je součástí přidané hodnoty, kterou Česká spořitelna nabízí, princip společenské odpovědnosti? Vnímáte, že by měl koncept CSR genderový rozměr? A pokud ano, je podle Vás v České republice vnímán dostatečně?
Společenská odpovědnost je nedílnou součástí naší strategie a neustále nabývá na významu - jak ve vztahu ke klientům a zaměstnancům, tak k české společnosti. Genderový rozměr vnímám zejména ve vztahu k zaměstnancům a to v rovině vytváření rovných podmínek pro ženy i muže. V tomto ohledu má česká společnost stále co dohánět a musím říci, že ani v České spořitelně nejsme v tomto ohledu ještě tak dobří, jak bychom být chtěli. Je to běh na dlouhou trať: zažité stereotypy se mění těžko.
Obraz jakékoli instituce má význam nejen navenek, ale také směrem k lidem, kteří ji spoluvytvářejí. Jaké ,výhody' nabízí svým zaměstnancům právě Česká spořitelna?
Velmi dobře si uvědomujeme, že naši zaměstnanci jsou naším necennějším aktivem a také našimi nejdůležitějšími PR agenty. Míra jejich loajality, motivace a nadšení pro to, co děláme, ovlivňuje vnímání veřejnosti a klientů. Dbáme na to, aby zaměstnanci byli motivování a mohli se podílet na naplňování naší vize. Nabízíme jim nejen finanční ohodnocení, profesní růst či nefinanční benefity. Zaměstnancům také umožňujeme zapojování do aktivit společenské odpovědnosti. Od letošního roku může každý z nich pracovat dva dny pro charitu, přičemž dostává tyto dny proplaceny, jako kdyby byl v zaměstnání.
Další výhodou v souvislosti s naší společenskou odpovědností vůči zaměstnancům je pět dní placeného zdravotního volna nebo týden dovolené nad rámec běžných pravidel. Zaměstnanci dostávají také zvýhodněný přístup k finančním službám a produktům z titulu práce ve finanční skupině. Patří sem nejen lepší podmínky u služeb a produktů banky, ale i dceřiných společností. Významným benefitem jsou rovněž příspěvky zaměstnancům na životní a penzijní připojištění.
V případě, že má jakákoli instituce nebo firma zájem podporovat rovné příležitosti žen a mužů jako jeden ze základních principů, na nichž staví, zvažuje také, zda se tak bude profilovat navenek. Zvažovali jste tuto cestu v rámci propagace České spořitelny jako Nejdůvěryhodnější banky roku?
Princip dodržování rovných příležitostí je součástí naší profilace jako férové společnosti. Rovné příležitosti představují důležitou součást naší kultury a vize, nevystupují však nad ostatní prvky naší hodnotové orientace.
Pro instituce, které se označují za vstřícné k rovným příležitostem, je významná podpora tohoto konceptu ze strany nejvyššího vedení. Je vedení České spořitelny také takové?
Nejvyšší management České spořitelny podporuje rovné příležitosti a dává prostor pro jejich naplňování. Jako příklad lze uvést rozhodnutí o zavedení možnosti práce na částečný úvazek. Této varianty mohou využít jak ženy, které chtějí skloubit čas na péči o rodinu s časem věnovaným práci, tak muži, jejichž manželky se věnují kariéře a péče o rodinu je více záležitostí muže.
Jsou mezi zaměstnanci muži, kteří zkráceného úvazku využívají? Jak jej hodnotí?
Částečných pracovních úvazků využívá asi 7% zaměstnanců, jak ženy, tak muži. Shodně tuto možnost vítají a hodnotí pozitivně, protože jim umožňuje větší flexibilitu při skloubení rolí profesního a osobního života. Někteří zaměstnanci využívají částečných úvazků i k duální profesní roli: slučují dohromady dva částečné úvazky.
Zvažovali jste například provoz nebo podporu mateřské školky?
Touto otázkou jsme se obsáhle zabývali. Její realizace je bohužel dosti obtížná s ohledem na skutečnost, že jako banka máme pobočky v celé ČR. Pokud bychom školku zřídili třeba jen v Praze, nebylo by to fér vůči kolegům z regionů. Zatím jsme tedy tuto myšlenku odložili.
Jakým způsobem banka své specifické programy komunikuje směrem dovnitř, právě k těm, koho se týkají?
Stěžejním komunikačním nástrojem je intranet, kde zaměstnanci najdou všechny potřebné informace v jim určené složce. O novinkách informujeme na intranetu každý den formou aktualit. Dále mají všichni k dispozici firemní časopis vycházející šestkrát ročně a elektronický bulletin. Důležitým informačním kanálem jsou také dopisy představenstva zaměstnancům.
Jak se zaměstnanci sami zapojují do CSR aktivit banky?
Zapojují se výrazně: o Den na charitu již krátce po jeho vyhlášení projevilo zájem několik stovek z nich.
Připravuje dnes Česká spořitelna specifický projekt nebo koncept, jehož prostřednictvím chce do budoucna udržet svou pozici důvěryhodnosti?
I v budoucnu chceme být maximálně transparentní a féroví, což jsou hlavní předpoklady důvěryhodnosti. V současné době měníme naši firemní kulturu tak, abychom byli pro všechny klienty i další klíčové skupiny bankou první volby. Chceme být nejen spolehliví a důvěryhodní, ale také flexibilní a profesionální.
|