|
Na mezinárodním semináři představil zástupce dánské pošty alternativní projekt zaměřený na sladění osobního a pracovního života
[ 29.12.2006, Helena Skálová, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Trh práce
]
V září minulého roku pořádal v dánském Aalborgu projekt EU EQUAL Balance-Point (Bod rovnováhy) mezinárodní seminář zaměřený na problematiku slaďování rodinného a profesního života. Setkání se zúčastnili zástupci a zástupkyně z České republiky, Rakouska, Španělska a pořádajícího Dánska. Balance-Point si klade za cíl prolomit společenské myšlenkové stereotypy, které zavazují ženy pečovat o rodinu a muže trávit většinu času v práci. V dosahování tohoto cíle spolupracuje s Dánskou poštou (Danish Postal Service).
Neustálým poukazováním na nesamozřejmost a neopodstatněnost společenských stereotypů je chtějí oslabit a usnadnit tak prosazování rovných příležitostí. Důležitým krokem v tomto procesu je spolupráce s firmami, které by měly zavádět fungující prorodinná opatření, která matkám i otcům péči o děti usnadní, a jít tak příkladem celé společnosti.
V Dánsku je v současné době velkým problémem narušená rovnováha mezi pracovním a soukromým životem. Sladit pracovní a soukromý život je těžké pro více než polovinu tamější ekonomicky aktivní populace. Proto by podniky do budoucnosti měly být schopny zaujmout ucelenou perspektivu, kterou budou nazírat na své zaměstnance.
Úvodní příspěvek na semináři měla Anne Kollberg z kodaňské obchodní školy, fakulty managementu, politických věd a filozofie. Doktorka Kollberg je odbornicí na management rozvoje lidských zdrojů zohledňující příští generace. Kriticky upozornila na podmínky moderního života, který proti sobě staví individualitu jedince, rodinný život a pracovní závazky. Dále zpochybnila mnohé "mantry" dnešní společnosti a tom, co mnozí lidé považují za "dobrý život".
Výhradním úspěchem firmy není zisk
Rune Sorensen, výkonný ředitel dánské poradenské společnosti Epoka byl dalším přednášejícím na semináři. Sorensen je zároveň stoupencem koncepce celistvého managementu, který nevěří, že výhradním měřítkem úspěchu je zisk. Důležitá je míra spokojenosti zaměstnanců a zaměstnankyň se svou prací.
Rune Sorensen představil hlavní argumenty, proč se společnost Epoka rozhodla zavádět principy slaďování osobního a pracovního života a proč pevně věří, že má cenu vynakládat finanční i jiné zdroje na péči o zaměstnance a zaměstnankyně.
Jako vrcholový manažer si uvědomuje současný neudržitelný stav, kdy se již začínají projevovat důsledky konzumního a na zisk orientovaného životního stylu. Dánská populace pracuje více než kdykoliv v historii a zároveň nejvíce spotřebovává. Hnacím motorem pro tuto situaci jsou stávající hodnoty, kterými jsou peníze, moc a úspěch. Situace je alarmující, neboť se rapidně zvyšuje počet nemocných, přibývá závislostí, rozvodů i sebevražd.
Rune Sorensen vidí řešení v nalezení rovnováhy mezi prací, rodinou a osobním životem. Úloha managementu podle něj spočívá v podpoře vzájemné komunikace mezi zaměstnanci, zaměstnankyněmi a vedením. Nejdůležitější není dodržení odstupu a hierarchie, ale naopak spolupráce na všech úrovních firmy.
Rune Sorensen tyto principy již tři roky ve společnosti Epoka uplatňuje, a chtěl by do dvou let vytvořit firmu, která bude nejžádanějším zaměstnavatelem v Dánsku.
Dlouhodobé investice se vyplácí
Zkušenosti se zaváděním zmiňovaných změn do kultury a každodenní praxe konkrétní firmy představil Henrik Berg, zástupce Dánské pošty. Dánská pošta se rozhodla být partnerem v projektu Balance-point a změnit k lepšímu pracovní podmínky svých zaměstnanců a zaměstnankyň.
Prvním krokem v tomto procesu bylo zjistit úroveň spokojenosti zaměstnanců a zaměstnankyň a to zda mají možnost sladit svůj pracovní a soukromý život. Další otázkou bylo, zda v organizaci existuje potřeba změny a jak by měla vypadat. Prostředkem k dosažení této změny pak bylo aktivní zapojení zaměstnanců/zaměstnankyň do procesu, na jehož konci bude koncepce prorodinné politiky a politiky rovných příležitostí společnosti.
Do projektu se zapojili odborníci a odbornice z univerzity v Aalborgu, kteří vytvořili dotazníky pro zaměstnance/zaměstnankyně pošty a dále s nimi pracovali na proškolování komunikačních dovedností.
Dánská pošta má pro změnu své politiky několik pádných důvodů. Chce být atraktivním zaměstnavatelem pro kvalifikované pracovníky/pracovnice a udržet si je (omezit fluktuaci a náklady s ní spojené), podporovat rodinný život svých zaměstnanců/zaměstnankyň. V neposlední řadě společnost vytvoří zdravější pracovní prostředí, čímž sníží nemocnost pracovníků/pracovnic a omezí tak další náklady. Z dlouhodobého hlediska tato opatření zvyšují úspěšnost celé společnosti, a vedení Dánské pošty je chápe jako investici do budoucnosti firmy.
|