Vyplatí se investovat do genderových programů? Jednoznačně!
[ 31.7.2006, Alena Králíková, Gender Studies, o.p.s.
Rovné příležitosti > Trh práce
]
Dubnové konference Gender Studies o.p.s. zaměřující se na genderové aspekty společenské zodpovědnosti firem se vedle celé řady zajímavých osobností zúčastnila také zástupkyně americké organizace Catalyst, Paulette Gerkovich. Při svém odjezdu souhlasila s poskytnutím rozhovoru, v němž bychom se blíže vrátily k otázkám, jež ve své prezentaci nastínila. Život je ale nevyzpytatelný: Paulette Gerkovich byla nabídnuta pozice ve firmě zabývající se rozvojem lidských zdrojů. Přijala ji; snad se jí podaří genderově citlivé programy prosazovat i tam.
Na její seniorské místo v Catalyst, přesněji oddělení výzkumu a modelových iniciativ v pracovním prostředí (Research & Model Workplace Initiatives) nastoupila Julie Nugent. A právě ona zodpověděla mé otázky.
Julie Nugent se zabývá úsilím firem o organizační diverzitu i vnímáním těchto posunů ze strany žen a mužů napříč různými pozicemi a obory. Vedle významného zapojení do práce okolo udělování ceny Catalyst vede celou řadu kvalitativních a kvantitativních výzkumů a konzultací pro studie a projekty realizované Catalystem v rámci různých institucí. Julie Nugent vystudovala psychologii a angličtinu na univerzitě v Ohiu a organizační psychologii na New York University.
Kdy začal Catalyst pracovat s firmami a jejich ohledem na genderové politiky? Co přimělo vaši instituci vyvinout takovou strategii?
Catalyst je vedoucí výzkumnou a poradenskou organizací pracující s firmami a jejich zástupci na budování inkluzívního prostředí a rozvoji možností pro ženy v zaměstnání. Catalyst byl založen v roce 1962 Felise Schwarz, která chtěla pomoci ženám vstoupit na trh práce a uspět v něm. Na konci 80. let Catalyst své zaměření posunul směrem ke korporacím a firmám tak, aby je přiměl k rozvoji podmínek pro ženy. Zjistili jsme totiž, že zatímco ženy vstoupily do korporátního světa a měly odpovídající vzdělání a zkušenosti, mnohé z nich stále zastávaly pozice nižší než ty, které by jejich dovednostem odpovídaly. Bylo tedy na čase zaměřit se na kultury a normy pracovního prostředí a porozumět překážkám, s nimiž se ženy v průběhu své kariéry mohou setkat.
Co Catalyst firmám nabízí? Jaká je struktura vašich služeb?
Catalyst vede jako nezávislá nezisková organizace výzkumy o všech aspektech kariéry žen a poskytuje on-line globální strategické konzultační služby. Za podpory a díky důvěře ze strany členských korporací zůstává Catalyst v kontaktu se všemi klienty a jejich vyvíjejícími se potřebami. Catalyst navíc každoročně oceňuje příkladné instituce, které podporují ženy, jejich kariéry a růst. Máme celkem čtyři pobočky - v New Yorku, San José, Torontu a Curychu.
Můžete stručně popsat kontext ocenění Catalyst?
Cena Catalyst hodnotí inovativní přístupy s prokazatelnými výsledky, které jsou realizovány firmami v oblasti přijímání nových pracovních sil, rozvoje a postupu žen, včetně žen jiné barvy pleti, na různých manažerských úrovních. Catalyst poskytuje korporacím a firmám přenositelné modely fungování, aby jim umožnil vytvořit iniciativy užitečné jak pro ženy, tak pro firmu jako celek. Od roku 1987, kdy Catalyst poprvé uděloval své ocenění, bylo odměněno celkem 60 firemních programů.
Velmi vítáme, že jsme v současnosti identifikovali zvýšený zájem přihlášených institucí mimo region Severní Ameriky.
Při udělování ceny hodnotíme celou škálu strategických přístupů souvisejících s podporou žen. Zvažujeme jak malé a velmi specifické projekty, tak i velmi široké iniciativy, jako například programy stojící na začátku kulturních změn. Všechny aktivity jsou hodnoceny z pohledu sedmi kritérií: měřitelné výsledky, zodpovědnost, pojmenování důvodů k jejich realizaci, podpory ze strany užšího vedení, komunikace, originalita a přenositelnost (Catalyst užívá termín "replikabilita").
Máte konkrétní důkazy toho, že genderová diverzita je pro byznys výhodná?
V roce 2004 zjišťoval Catalyst prostřednictvím podrobné výzkumné zprávy The Bottom Line: Connecting Corporate Performance and Gender Diversity, zda existuje souvislost mezi ekonomickými výsledky korporace a genderovou diverzitou. Report odhalil fakt, že firmy s vyšší účastí žen v týmech top managementu měly lepší finanční výsledky než firmy s nejnižším zastoupením žen v nejužším vedení. To platí v případě obou analyzovaných opatření - tzv. indexu ROE (Return on Equity), který byl o 35% vyšší, a TRS (Total Return to Shareholders), který byl v případě uvedených firem vyšší o 34%. Tato zjištění dávají za pravdu firmám s diverzitní politikou, která zajišťuje, že společnosti, které najímají, podporují a povyšují ženy, mají na globálním trhu práce kompetitivní výhodu.
Dokážete zhodnotit - podíváte-li se zpětně na firmy, s nimiž Catalyst pracovala - vývoj genderových, resp. diverzitních politik v USA? Domníváte se, že úspěchy těchto firem mohou mít vliv na jejich dceřiné firmy v zahraničí?
Tím, že Catalyst poskytuje pomoc organizacím při implementaci diverzitních politik a programů, stojí dlouhodobě v čele aktivit na podporu žen v zaměstnání. Prostřednictvím ceny Catalyst jsme vyzdvihli široké spektrum iniciativ, které ve vztahu k účasti žen na trhu práce fungují.
V posledních několika letech dokazuje komplexita programů to, že v pracovních prostředích dochází k velkému vývoji diverzitních opatření. Organizace se stále více zaměřují nejen na viditelné, a případně skryté, aspekty diverzity jako je gender, rasa/etnicita a sexuální orientace, ale také na diverzitu myšlení a stylu práce. U mnohých institucí jsme si navíc všimli toho, že jdou za vlastní koncept inkluze. Vytvářením diverzitního a inkluzívního pracovního prostředí totiž pomáhají všem jednotlivcům plně rozvinout jejich potenciál a tím zpětně přispívají k úspěchu žen.
Věříme, že prostřednictvím ceny Catalyst se firmy na celém světě poučí od kvalitních a inovativních iniciativ, které uznáváme. Na globálním trhu práce je totiž cit pro diverzitu a inkluzi klíčem k úspěchu.
Co podle vás musí doznat změny, aby se firmy působící v českém prostředí staly genderově citlivými a opravdu se k genderové diverzitě přihlásily?
Nedávnou studií Catalystu nazvanou Different Cultures, Similar Perceptions: Stereotyping of Western European Business Leaders se nám potvrdilo, že genderové stereotypizování nezná hranic. Tato studie například poukazuje na zjištění, že napříč kulturami je mezi manažery velmi silně zakořeněn dojem, že ženy jsou lepší v "pečování" (tj. podpoře ostatních) a muži v "postarání se" (tj. ovlivňování nadřízených).
I když překonání genderových stereotypů není snadné, je opravdu důležité podpořit úspěch žen v byznysu. Organizace totiž může prostřednictvím vzdělávání a spolupráce se vstřícným vedením zvýšit schopnost zaměstnanců vnímat a kontrolovat stereotypní chování a zároveň jim poskytnout pozitivní rolové modely napomáhající kulturní změně.
Jaké argumenty podle vás "fungují" v procesu zavádění genderových aspektů do struktury firmy a jejího konceptu společenské odpovědnosti?
V roce 2006 získala cenu Catalyst firma BP za iniciativu, v níž diverzita a inkluze představují pro firmu povinnost, stejně jako společenská odpovědnost. Odkazují na "strategickou logičnost diverzity", která zahrnuje i zohlednění populace v regionech, kde firma působí, a najímaní takových zaměstnanců, kteří lépe rozumějí potřebám různých zákazníků.
Jak už jsem řekla, je velmi podstatné vnímat obchodní úspěch v úzké souvislosti s genderovou diverzitou. Úspěšní manažeři v Severní Americe dnes čím dál více požadují údaje, které dokazují pozitivní vztah mezi genderovou diverzitou a výkonem. Svými výzkumy Catalyst došel k závěrům, že diverzita může organizaci pomoci zvýšit zisk, snížit náklady a zvýšit produktivitu. Organizace, které do diverzity a politiky inkluze investují, také hovoří o nárůstu spokojenosti a věrnosti zaměstnanců.
Co vy osobně vnímáte jako nejzajímavější součást genderových a diverzitních politik v privátním sektoru?
Je úžasné sledovat vývoj genderové diverzity v organizacích, které byly oceněny jako dobré příklady praxe; jsem opravdu ráda, že se na této práci mohu podílet. Setkáváme se s celou řadou firem myslících do budoucna i firem posouvajících se od pragmatické a/nebo politicky orientované struktury k rozsáhlým projektům, které ovlivňují všechny úhly organizační kultury a tím opět napomáhají růstu žen. Stále pro mě zůstává inspirující fakt, že cena Catalyst zohledňuje tak komplexní a úspěšné modely diverzity, které podporují efektivní účast žen na pracovním trhu.
|