„Nevnímá-li management rovné příležitosti jako podstatné, vše jde jen napůl.“
[ 30.6.2006, Alena Králíková, Gender Studies, o.p.s.
Rodičovství > Rodičovství, Rovné příležitosti > Trh práce
]
Jedním z důkazů, že je možné pracovat se soukromými firmami různých velikostí i s institucemi veřejné a státní správy, je německý Audit zaměstnání a rodina a jím udělované certifikáty kvality zaměstnanecké politiky v dané instituci nebo firmě. Na realizaci auditu se podílí také Astrid Lethert z výzkumné instituce Work & life sídlící v Bonnu. O auditu mluvila nejen ve své prezentaci na konferenci, kterou pořádala Gender Studies, o.p.s. na konci dubna, ale dále se mu věnuje i v následujícím rozhovoru.
Jaký je účel Auditu zaměstnání a rodina, kým byl iniciován a z jakých důvodů?
Účelem auditu je vytvořit a podporovat politiku příznivou slaďování rodinného a pracovního života zaměstnanců. Audit byl iniciován Nadací Hertie a vytvořen v 90. letech 20. století. U jeho zrodu stál index přátelskosti rodině, který byl vyvinutý Families & Work institutem v USA, publikován v roce 1991 a do Německa přinesen s cílem vylepšit zaměstnaneckou politiku v místních firmách.
Myšlenkou auditu je, aby se stal nástrojem shrnujícím v sobě to nejlepší z již existujících opatření na podporu slaďování rodinného a pracovního života, vyhodnocoval opatření podniknutých v konkrétní firmě či poskytoval návod, jak dále v tomto směru postupovat. Cílem auditu je, aby byl firmami využíván co nejvíce a v dlouhodobé perspektivě se stal pro ně standardem.
Jak je proces auditu vnímán firmami a jejich zaměstnanci?
Celý proces je hodnocen dobře - i proto, že auditový workshop je realizován s reprezentativní projektovou skupinou. Ta je sestavena podle genderového složení firmy. Skupina klade důraz na to, aby v ní byli zastoupeny zaměstnanci z různých pozic, věkových kategorií, zaměstnanci s rodinou nebo svobodní,ale i zaměstnanci pracující na plný i částečný úvazek. Obvykle takovou skupinu tvoří 8-15 lidí.
Celý proces trvá přibližně tři měsíce: nejdřív proběhne strategický workshop analyzující platné nástroje, na němž jsou připraveny dokumenty shrnující základní informace pro následující auditový workshop. Ten se zaměřuje na vytvoření všech nástrojů ke slaďování rodinného a pracovního života, které budou zavedeny v následujících třech letech, a jejich schválení managementem. Všechny tyto kroky přispívají ke zvýšení povědomí o politice přátelské k rodině uvnitř celé firmy.
Po auditovém procesu, který trvá 9-12 týdnů, je instituci - firmě, úřadu místního zastupitelstva, ministerstvu či univerzitě - udělen certifikát. Podle svého uvážení může daná instituce získání certifikátu medializovat.
Stručně lze říci, že auditový proces je vnímán velmi pozitivně zejména v souvislosti s vytvořením projektové skupiny a komunikací o úspěšnosti procesu po udělení certifikátu.
Co od auditu čekají firmy?
Firmy věří, že jim audit pomůže zhodnotit dosavadní programy na podporu slaďování rodiny a zaměstnání a zároveň identifikuje vhodné a ekonomicky zajímavé alternativy a cíle. Očekávají také impulsy jejich personální politice a zlepšení motivačních strategií pro zaměstnance.
Je audit - a s ním související certifikáty - mezi firmami respektován?
Nepochybně. Certifikáty udělené na základě auditu jsou firmami a institucemi využívány k získání výhody dobré pověsti ve srovnání s konkurencí. 14. června 2006 získalo auditový certifikát dalších 150 firem a institucí. Toto číslo jako důkaz respektu určitě postačuje.
Mezi hodnocenými kategoriemi jste v průběhu svého vystoupení na konferenci mluvila o akčních bodech - dá se říci, které jsou pro firmy nejobtížnější a kde je nejtěžší v úspěších pokračovat?
Podle našich zkušeností je nejnáročnější kategorií ta zaměřující se na manažerské a vedoucí dovednosti. Ze strany vedení instituce si právě tato oblast žádá výslovný závazek k implementaci genderově citlivých programů do manažerských dovedností.
Relativně obtížná je i oblast organizace práce a pracovního času - zejména ve firmách s různými odděleními (produkce, prodej, administrativa). V takových případech je totiž komplikované najít opatření, která budou vyhovovat všem skupinám zaměstnanců. Z toho důvodu se workshopy věnují těmto dvěma akčním oblastem velmi podrobně - i proto, že s implementací cílů v oblasti manažerských dovedností úzce souvisejí i odpovídající změny v kultuře vedení instituce.
Dokážete říci, kterou z částí auditu považujete za nejzajímavější v procesu auditu?
Je to oblast vedení - jde totiž o velice citlivé a zároveň velmi důležité téma. Není-li management přesvědčen o tom, že slaďování osobního života a zaměstnání tvoří základ motivace zaměstnanců a že tím instituce může mnohé získat, fungují ostatní programy jen napůl.
Na jaké další aktivity se ve Work & life zaměřujete?
Work & life je soukromým, nezávislým, výzkumným a konzultačním institutem. Vedle provádění auditu ve firmách a institucích poskytujeme poradenství v oblasti lidských zdrojů a vytváříme koncepty pro specifické případy (např. založení zařízení péče o děti apod.).
Analyzujeme také sociální fakta a data (např. vztahující se k otcům na rodičovské dovolené, důvodům a překážkám jejich větší účasti na péči o děti), jsme partnery internetové platformy pro malé a střední podniky, kde jsou zdarma poskytovány informace a poradenství (www.mittelstand-und-familie.de), a také zpracováváme studie nákladů a zisků programů slaďování rodiny a práce.
|