|
Strašidelný průvodce Vaší ložnicí - Výpravná recenze na knihu "Mars a Venuše v ložnici", John Gray PhD.
[ 9.6.2006, Anna Marie Dostálová
Rovné příležitosti > Rovné příležitosti, Partnerské vztahy > Partnerské vztahy, Kultura > Kultura a umění
]
Knihu otevírá, jak je u amerického autora zvykem, rozsáhlé
poděkování mé ženě, asistentkám, rodině a Bohu (všimněme si: Gray má
dvě asistentky). A díky Oprah Winfreyové, že jsem mohl vystoupit v tvé show
před 30.000.000 diváky. A díky mým čtenářům - bez vás by moje knihy
nikdo nekupoval.
První
věta je nejdůležitější, píše Stephen King ve svých memoárech.
Tady je vskutku pregnantní: On chce sex. Ona chce romantiku. Zde bychom
knihu klidně mohli odložit, protože je "frenetickým opakováním již
řečeného, jako by byl čtenář úplný pablb" (čtenář z Amazon.com),
ovšem to by popíralo význam tohoto pamfletu. Ostatně opakovaná lež se stává
pravdou, jak již dávno psala Psychologie davu. Hesla musí být především
jednoduchá, nemusí být ani nijak racionální. ("Za všechno můžou Židi.")
Jejich stálým opakováním docílíme účinku. Teorie o tom, že muži jsou z
Marsu a ženy z Venuše je jednoduchá, a proto se stala populární.
Co
do strategie je postup knihy klasický. Vezměme úryvek:
Někdy
to vypadá, jako kdyby naši partneři pocházeli z různých planet, jako kdyby
on byl z Marsu a ona z Venuše. V ložnici se jasně projevují rozdíly mezi muži
a ženami někdy si však neuvědomujeme, v čem spočívají. Jen tehdy,
jsme-li schopni pochopit a akceptovat tyto rozdíly, (...) dosáhneme skutečné
intimity a velkého sexu.
Rafinovaně
se "vciťuje do čtenáře" po vzoru ženských magazínů, předpokládá
u čtenáře frustraci (s tím se většinou nezmýlíte - ostatně, spokojení
lidé takové knihy nekupují), a druhou rukou nám nabízí generalizovaná
moudra charakteristická počátečním "Všichni víme, že…"
Co
všichni víme? Že pro muže bývá důležitější sex, kdežto pro ženy
romantika. Zatím s tím nepolemizujeme, zakoupili jsme knihu, neboť máme
problém v sexuálním soužití. Autor nás ovšem nenechává na pochybách, kdo
vlastně za všechno může:
(...)
se však změní, když si ženy uvědomí, proč někteří muži zdánlivě
chtějí jen to jediné. (...) dokáže žena porozumět i tomu, proč
mnohým mužům...
Jasné,
děvčata? Sexuální problémy jsou vaše vina a měla byste začít se
zpytováním svědomí a sebemrskačstvím raději hned, protože jsme teprve na
první stránce. "O čem tato kniha je", se dozvídáme na straně tři.
Zatímco
mnoho jiných knih (...) tato hovoří o technice, jak si sex zajistit.
Má
to jeden háček - už teď byste mohli tušit. Autor zapomněl říct, že je o
tom, jak si zajistit sex pro muže. I když připouští, že "ženy dnes očekávají
od sexu víc, než kdy předtím". Což bude možná důvodem oné záhadné
mužské frustrace.
Jak
nakládat s touto knihou? Záleží na tom, co máte tam dole uprostřed: žena
muži navrhne si knihu přečíst, ale je důležité, aby to náhodou nebral
jako sdělení, že by on měl, nebo že by ona chtěla na jejich sexuálním životě
něco zlepšit. (Fííha. A proč tedy? Když se jedné slavné psycholožky
ptali, jestli by jim neporadila nějaký trik na efektivní komunikaci, odpověděla
lakonicky: "Řekněte, o co vám jde"); kdežto muž chce ženu přimět,
aby si knihu přečetla. A pokud nebude chtít, měl by si ji přečíst sám a
manipulativní techniky, které obsahuje, začít používat. Proč to násilí?
Ostatně,
na čí straně autor stojí, je zřejmé z podrobného vylíčení technik
poskytování orálního sexu muži, oproti asi poloviční obdobné pasáži
pro muže.
Žena
necítí silnou touhu po sexu, pokud není uspokojena její potřeba lásky. Žena
potřebuje v první řadě cítit, že ji muž miluje a že je pro něho jediná.
Když se tím její srdce otevře, začne se otvírat i její sexuální centrum
a pocítí...
Užitý
pojem "sexuální centrum" je Grayův vlastní; zapomněl zmínit, kde
se u žen nachází a zda je povahy fyzické nebo se nachází např. v podvědomí.
Možná je to parafráze na známého českého manželského poradce, který o
moudru, že ženy jsou nevěrné duševně a muži tělesně, napsal "někdy
by mě zajímalo, kde se ta duše nachází...".
Zcela
upřímně jsem zapátrala po svých prvních zkušenostech a ve svých motivech
jsem žádné ušlechtilé touhy nenašla. Vlastně jsem byla nadržená
"jako stepní koza", o lásce jsem nevěděla nic, ze vztahů neměla
rozum, byla jsem daleko nezralejší a sobečtější a v sexu jsem neviděla
nic hlubomyslného, prostě jsem to cítila jako tělesnou potřebu. Většina mých
vrstevnic sice tou dobou četla romantické čtivo pro dívky, ale jak jsem později
pochopila, hlavně kvůli jistým pasážím... S ženskou citovostí, monogamií
a dalšími ctnostmi to asi nebude tak slavné. Tvrzení, že ženu vzrušuje
pouze muž, který ji miluje (a je s ní nejlépe oddán) je vůbec lež jako věž.
V
ženě vzrušení narůstá dávno předtím, než se změní v tělesnou touhu
po sexu. (...) Mužovo vzrušení je hned od počátku sexuální.
A
jaké povahy tedy je to vzrušení? Otevřete si, prosím, nějakou medickou
knihu. Jsou sice suché, ale křivku tam mají nakreslenou pěkně. I s časovou
osou. Autorova biologická východiska jsou ostatně dosti obskurní:
Ženy
jsou jako měsíc, muži jako slunce. Ženy (...) jejich sexuální prožitky
neustále kolísají. Ve svém sexuálním cyklu, který trvá přibližně
osmadvacet dní, někdy opravdu orgasmus chce a její tělo je pro něj zralé a
připravené, kdežto jindy by se raději jen tulila a tiskla. Může se v takových
chvílích milovat a dokonce být i vzrušena, ale jejímu tělu o orgasmus vůbec
nejde.
Moment
- a proč se miluje, když není vzrušená? A jak může být tělesně vzrušená,
když jejímu tělu vůbec nejde o orgasmus? Autor své pozorování nakonec
korunuje výrokem, že:
V
které fázi je, se nedá předvídat.
Tomu
se na základě výše řečeného vůbec nedivím. Ovšem udivující je fakt,
že
Muži
jsou jako slunce - každé ráno vstanou s novým úsměvem!
Jak
já nesnáším tyhle "esoterické" soudy. Předjímá, že muži jsou
chodící permanentní erekce a nepociťují žádné kolísání libida (což
není pravda) a ženská sexualita běží na nepravděpodobnostní pohon. Za
prvé: většina žen dnes má svůj cyklus upravený hormonální antikoncepcí,
nežije v souladu s měsícem, menstruační cyklus 28 dní je ve skutečnosti
spíše výjimečný a vliv cyklu na libido je vysoce individuální. A pak je
tu množství žen, které nejspíš, podobně jako já, žádné "neustálé
kolísání" nepociťují. Vždyť lidské samičky jsou v přírodě unikátní
právě svou reprodukční připraveností po celý rok.
Co
se týká návodnosti, stává se kniha nechtě zdrojem humorného pobavení:
Například
při polibku by mohlo být příliš náhlé, kdyby jí [muž] bez přípravy
vsunul jazyk do úst. Napřed by ji měl několikrát lehce políbit, a teprve
když pootevře ústa, vložit jí jazyk do úst.
Křehčí
povahy s lehkou nevolností vzpomenou na zkušenost, kdy narazily na skutečně
špatného milence, případně na své neslavné sexuální začátky. Doufám,
pánové, že nikomu bez přípravy jazyk do úst nevsouváte.
Doporučuji,
aby si [muž] postavil k lůžku diskrétně budíka. Když se dotýká ženina
klína a poštěváčku, může se na budík občas podívat a odměřit si to.
Raději
si nenařizujte zvonění.
[muž
nemá] pochopení pro ženinu potřebu nevěnovat se sexu hned.
Říká
se tomu předehra. Prekoitání aktivity. Docela zdravé a příjemné. Doporučuji
všem.
Zkušený
milovník nejprve stimuluje ženiny nejméně citlivé erogenní oblasti. (např.
lýtka)
Proboha,
proč? Chce mě trápit? Měla jsem za to, že právě erogenní zóny slouží
ke stimulaci... Podle Graye, když se budete dotýkat mimo erotogenní zóny, ženu
to vzruší. (?) Kdežto...
Zkušená
milovnice přímo stimuluje mužovu necitlivější erogenní oblast - pyj a
varlata.
Není
pravdou, že muži jiné erogenní zóny nemají. Jenom puberťákovi s těžkou
ejaculatio praecox (předčasná ejakulace) se zavděčíte nejlépe, když
ho bez řečí popadnete za penis. Zralému muži to stačit nebude.
[muž
si neuvědomuje] že to byly právě jeho pomalé a tápavé pohyby, které ji
tak vzrušovaly.
Nevím,
jak ostatní dámy, ale já nejsem zrovna ráda "otápávána" jako nějaký
exotický druh živočicha.
Žena
je zmatena, když se muž dožaduje sexu, a přitom s ní vůbec nehovoří, celé
dny ji ignoruje. Má pocit, že mu vůbec nejde o vzájemný vztah.
(Bingo.)
Není
zmatená - Barbara De Angelis píše velmi výstižně: "vždycky, když
chcete říct, že jste zmatená, zastavte se a přemýšlejte, jaké pocity v
sobě potlačujete." Většinou to bývá hněv.
Kniha
je plná "psychologicky" znějících závěrů, které jsou pro
jistotu ještě z textu vyňaté a podtržené, jako například již v první
stránce tvrzení:
Mnohým
mužům sexuální vzrušení pomáhá navázat kontakt s vlastními láskyplnými
city a umožňuje jim je projevit.
Zní
to dobře, viďte? Logicky. Dá se na to nabalit nějaká vlastní zkušenost,
zdánlivě. Opak je pravdou. Pokud někdo "nemá kontakt" se svými
city, je emocionálně zploštělý, není duševně zdráv. Za normálních
podmínek si své city uvědomujeme. Způsob, jakým popisuje citový chlad mužů
a jejich problémy, po kousíčkách skládá nelichotivý obraz aktuálních
společenských problémů v USA: přepracovanost, chorobná orientace společnosti
na výkon, nemožnost porozumět sám sobě, uspěchaný život, syndrom vyhoření.
Během
dne je [muž] tak soustředěn na práci, že ztrácí kontakt se svými milostnými
city.
Můj
přítel si tento citát chtěl pověsit do kanceláře. Bohužel by mohl být
zaměstnavatelem špatně pochopen. Pro průměrného českého muže je totiž
práce nutným zlem, "poslední zoufalou příležitostí, jak přijít k
penězům" nebo zkrátka životní realitou - nikoliv alfou a omegou jeho
života.
Pro
mnoho mužů je sex jedinou věcí, kterou jsou schopni opravdu cítit (...)
To
musí být život opravdu chudý. Syndrom vyhoření klepe na dveře. Zapomeňte
na americký sen! Pokud prožíváte podobné pocity, vězte, že to není v
odlišnosti pohlaví, ale ve vaší současné životní situaci. Vyhledejte
odbornou pomoc dříve, než vás sex přestane bavit úplně. Sex je příjemné
osvěžení v napětí, ale není rozhodně všelékem na stres, který vás
hrozí pohltit.
Klíčové
výpovědi dokreslující pozadí celé knihy jsou ty o autorových kořenech.
Mezi "tvrdší" pasáže patří ta o autorově prvním pohlavním
styku:
Domluvili
jsme se s partnerkou a byli jsme připraveni na všechno. Já jsem byl velice
vzrušen a instinktivně jsem se snažil co nejrychleji dosáhnout cíle. Jako
první krok jsem ji políbil. Druhý krok byl, že jsem jí zajel rukou do
rozkroku, třetí, že jsem do ní vešel. A pak už jsem spěchal k orgasmu.
Bez
komentáře.
Než
jsem začal pořádat semináře o sexu, byl jsem devět let mnichem a žil jsem
v celibátu. (...) V prvním roce po devíti letech abstinence jsem se choval
jako vyhladovělý po dlouhém půstu. (...) Četl jsem o sexu všechno, co se
mi dostalo do ruky, a užíval jsem si jej tolik, kolik jsem mohl. Chtěl jsem
se naučit co nejvíce. A pak jsem si ze sexu a psychologie udělal doktorát.
Doktorát
ze sexu? Na škole, které záhy poté sebrali akreditaci pro špatnou úroveň
(kdosi postoupil do dalšího ročníku místo ročníkové práce s esejí na téma
"jak moc mám rád školní taneční kroužek"). Tolik k
"Dr." Grayovi.
V
začátku článku naznačené ideové jádro knihy je však kapitola "Potěšení
z krátké slasti." Autor zde vyjadřuje svoje stanovisko:
O
tom, že žena k plnohodnotné rozkoši z milování potřebuje dlouhou dobu, se
píše v mnoha knihách, (...) žádná se nezmiňuje o tom, že mužská potřeba,
aby to tak dlouho netrvalo, je taky legitimní.
Legitimní?
Aby to tak dlouho netrvalo? Gray mění slovník a jménem všech frustrovaných
mužů se dožaduje ustanovení práva nezávazně si zasouložit (orig.:
"rychle se pomilovat bez pocitu viny") a použít partnerku místo
gumové panny. Většina mužů totiž, podle mé zkušenosti, netouží
(...)
celou předehru škrtnout a jít, jak říká, rovnou na věc. (...)
nechat plavat všechna ta omezování a protahování, potřebná k tomu,
aby obšťastnil svou partnerku. (...) protože se už nechce ovládat.
Chlapík
James tento problém řešil tak, že "čekal, až bude mít nejvyšší čas
jít do práce, a pak teprve se začínal s Lucy milovat". Gray tedy
navrhuje manželskou dohodu, že žena s mužem vyhandluje plnohodnotný sex za
"rychlovky", při nichž "nepředpokládá, že z toho něco bude
mít, a může ležet jako zdechlý pes". Zatímco autor to patrně považuje
za geniální nápad, osobně bych žádné ženě nedoporučovala rozhazovat
nohy, pokud jí to "nic neříká" - proboha, kde je nějaká důstojnost?
Důvěra? Partnerský vztah / manželství není instituce, kde si můžete
zasouložit zadarmo. Z vlastní zkušenosti vím, že v konečném pocitu může
být hranice mezi znásilněním a "vyhověním" v důsledku tenká, a
už nikdy bych si nezadala s partnerem kterému, jako našemu Jamesovi, "vůbec
nevadilo, že Lucy ležela jako zdechlý pes".
Pro
Jamese a většinu mužů je právo na "rychlovky" bez provinilého
pocitu tak osvobodivé (...) jako jezdit autem bez jakéhokoliv omezení
rychlosti. (...) Především (...) v mužových sexuálních začátcích.
Jenže
ve skutečném světě je rychlost omezená a její porušování má za následky
stovky mrtvých ročně. Všichni jsem vázáni určitou odpovědností za sebe
a svůj díl ve vztahu. Nejhorší služba, jakou můžete onomu mladému muži
poskytnout, je potvrzení, že ženy jsou věci, se kterými si může dělat,
co chce a nepřijímat za to žádnou zodpovědnost.
A
tak měl James vystaráno, neboť "nikdy nemusel váhat navrhnout pohlavní
styk, protože se nemohlo stát, aby se cítil odmítnut", a když Lucy
nebyla v náladě, neřekla ne (aby neurazila jeho mužnou pýchu), nýbrž
poslušně souhlasila s rychlovkou. A po několika letech ho přestaly rychlovky
bavit a častěji se s ní věnoval normálnímu sexu. Jinými slovy, děvčata,
když budete hodná, poslušná a ležet jako prkno, možná se vám časem
dostane slušného zacházení, ale vaše sebeúcta možná skončí kdesi v městské
kanalizaci / žumpě (doplňte podle libosti). Pozdravujte svého
psychoanalytika.
Následuje
seznam frází pro muže, "jak bez nebezpečí navrhnout styk, i když žena
nemá chuť", a adekvátní souhlasné odpovědi, které si žena nastuduje
a použije. V následující kapitole se dozvídáme, jak mají situaci nadrženosti
řešit ženy. Rychlovky pro ně autor v zásobě nemá, doporučuje masturbaci,
aby muž necítil "břemeno povinnosti". Je zajímavé, že "když
muž vysloví, že se milovat nechce, je to do jisté míry definitivní,
vytesané do kamene". (Žena to nikdy, jak jsme se již naučili, nesmí
vyslovit). Jediná šance je lehnout si vedle něj, udělat si to sama a doufat,
že se připojí. Takže, moje milé, vzdejte to. Příležitosti rovné nejsou.
Žena
by také neměla navrhovat styk příliš často, nebo dokonce většinou - neměla
by projevovat svoji "loveckou stránku", aby nenarušila jakousi
genderovou rovnováhu ve vztahu (pohlavních rolí). Muž se pak začne "cítit
frustrován" nebo dokonce "ztratí zájem o styk s ní".
Navrhovat by měla vždy nepřímo, např. barvou svých kalhotek, zapalováním
svíček a podobnými rituály. A rozhodně by se neměla, pokud ji muž odmítne,
ptát "Stalo se něco?"
Podstatným
sdělením knihy jsou také autorovy poznatky nabyté o ženách, shrnuté pod
pojmem "romantika". Romantika je jakýsi vágní systém rituálů,
kterým si sameček od samičky kupuje svolení k sexuálnímu styku. Nežertuji.
Četla jsem nějaké evoluční biology s šimpanzicemi, co nabízí styk výměnou
za banány, ale Gray to myslí smrtelně vážně. Sex je něco, co si muž od
ženy kupuje, a k čemu ji musí de facto uplatit. - "Romantické rituály
jsou jednoduché činnosti, které vyjadřují, že muž ženu miluje a ona to oceňuje"
(svojí povolností). Dokonce nabízí romantiku výměnou za orální sex -
"Stejně jako je pro muže nesmírně (...) důležité, když ho žena
miluje ústy, je pro ženu důležité, když se muž o ni uchází."
Neptejte
se, co mají společného květiny s orálním sexem - prostě obchodujte.
Mám
ráda květiny. Když se ale řekne "řezané květiny" vybaví se mi
bůhvíproč slovo "nařezat", které jakési erotické konotace má.
Asi jsem úchylná. Samotné květiny pro mě žádné sexuální konotace nemají.
Měly by?
Co
je smyslem romatiky? - "Romantika je jakási minidovolená, která umožní
ženě ztotožnit se s ženskou složkou své osobnosti." To je velice důležité.
Představte si, že by se začala chovat jako muž, požadovat styk a mít
"lovecké" choutky.
Knížek
o sexu jsem přečetla dost, snad všechny, které jsou na našem trhu přístupné,
dobré i ty špatné, a musím zkonstatovat jednu věc: kniha o sexu musí být
buď sexy (vzrušující) nebo naučná (informativní). Grayova kniha vyniká v
tom, že není ani jedno z uvedeného.
V
bodech:
- Kniha
operuje se základními pojmy, které se rozumí jako "jasně dané"
a zároveň nejsou nikde definované (sex, romantika, láska, komunikace).
Což by nevadilo, kdyby se od začátku nevnucoval pocit, že autor jim sám
nerozumí. Příklad?
Stejně
jako u muže spojuje sex s jeho city, spojuje ženu komunikace s její potřebou
ocenění a romantiky.
(Dočista hermetická výpověď,
což?) Komunikace = interakce dvou subjektů, obvykle. Zásadní děj v celé živé
přírodě, bez něhož by nebyl možný život, vývoj ani přežití. Děj
probíhající mezi dvěma subjekty, z nichž jednoho zjednodušeně nazýváme
"přijímač" a druhého "vysílač", i když běžně
fungujeme v obou rolích současně. Komunikace není, jak se Gray domnívá,
jakási služba, kterou si žena od muže kupuje, ani nic, co muž ženě
daruje, např. bonboniéra. Psychologické klišé říká "Nekomunikovat
nelze". Jak tedy může mít "potřebu komunikace" jen žena?
Pokud se někdo domnívá, že komunikace je nějaká "ženská potřeba",
neřku-li vrtoch, že ve vztahu dvou lidí to "odkomunikuje" jeden, a
druhý se poveze, neříká se tomu "rozdíly mezi pohlavími" nýbrž
"zbabělost a neochota přijmout svých 50% odpovědnosti za vztah".
Nechť otevře rozum a nějakou knihu. Stačí výkladový slovník, vážně si
to nevymýšlím.
- Kniha
se zdá být relevantní pouze, pokud jste nábožensky založený Američan
ze střední vrstvy, žijete na předměstí v domku s trávníkem střiženým
na centimetr přesně, existenčně frustrovaný, k smrti upracovaný a ženatý
min. 15 let. Což většina z nás naštěstí není.
- Ani
v nejdivočejších představách se nezmiňuje o existenci sexuálních
fantazií nebo o tom, že sex se dá provozovat i mimo ložnici (!), erotických
pomůcek, BDSM, natož pak swingers. Pokud jste tak trochu úchylové, padne
na vás z téhle knihy deprese.
- Nezakládá
partnerský vztah na tom, co je společné, sdílené, komunikované,
nýbrž na rozdílech, a to nikoliv rozdílech individuálních, nýbrž
rozdílech pohlaví. Veškeré problémy přisuzuje rozdílům mezi pohlavími
a dopouští se tak trestuhodné generalizace.
- Vyzývá
k "nekomunikaci", což je největší hřích, jakého se rádoby
psychologická příručka o partnerských vztazích může dopustit. Místo
otevřeného rozhovoru jsme vybízeni k dohadování se, předpokládání a
rezignaci na zjevné problémy, které jsou vydávány za "přirozené"
rozdíly mezi pohlavími.
- Druhým
podobně špatným poselstvím je přímo řečené "Když se zlepší
sex, zlepší se rázem celý vztah." To může být pravda, pokud se
problém nachází v sexuální oblasti; zkušenost však říká, že sex
funguje spíše jako zrcadlo vztahu, ve kterém se vše promítá. A
taky se říká, že pod peřinou se leccos schová. "Milenecká
dvojice, která má problémy" by to neměla "brát zkratkou a dopřát
si velkolepý sex." Chvíli to bude fungovat, ale bylo by špatné se
vzít zjistit, že kromě peřiny si vlastně nemáte, co říct. Sex není
univerzální vztahové vteřinové lepidlo.
- Zato
třetí poselství se nijak nepřetvařuje: "Pro nejúčinnější řešení
problémů ve vztahu a k zajištění trvalé intimity doporučuji, abyste
si přečetli i mé další knihy (následuje výčet)". Jasné, ne? Máte
problém = kupujete knihy. Máte vlastní rozum = neposlušní konzumenti.
Kniha
"Dr." Graye o sexu je o civilizační frustraci, o zapomenutí na
vlastní přirozenost a maloměšťácké malosti. Je to mohyla navršená na
vlastním traumatu, pozdvihující autorovo ego, vydělávající na tom
nepochopitelně mnoho peněz. Nepřihazujte svoje zlaťáky na tento monument šovinismu
a kupte si raději jinou knihu:
- Anne
Hooperová - Velká kniha o sexu, Skvělý sex, Erotické hračky
- Barbara
de Angelis - Tajemství mužů, Tajemství vášně
- Hana
Fifková - Erotické představy žen, O sexu s Hankou
- Praško,
Trojan - O milování s důvěrou a láskou
- Lenka
Teremová - Strach z lásky, sexu a samoty
- Ján
Praško - Asertivita v partnerství
- Friedeman
Schulz von Thun - Jak spolu komunikujeme
Anna Marie Dostálová
|