|
Lilian Faschinger: Hříšná Magdalena
[ 24.5.2004, Bohdana Rambousková
Kultura > Jazyk a literatura
]
Lilian Faschinger: Hříšná Magdalena
Unese-li na samém počátku knihy žena v kožené kombinéze kněze z přeplněné nedělní mše, očekáváme román s hlavní hrdinkou bezhlavě bořící společenské konvence. Jenže Magdalena Leitnerová, hlavní postava knihy Hříšná Magdalena rakouské autorky Lilian Faschingerové, taková není. Konvencím, především těm připisujícím ženě konkrétní (a ne právě atraktivní) pozici ve společnosti, se sice snaží vzepřít, ale svůj boj často prohrává a zaplétá do dalších a dalších sítí. Ty pro ni upletl nejen ultrakonzervativní rakouský katolicismus, v němž byla vychována, ale i společenské ovzduší ostatních končin Evropy.
Magdalena je rozhodná žena, která se rozhodne vyvázat ze společnosti kultivovaných vzdělanců a jejich byty s intelektuální atmosférou vymění za nomádský způsob života na své motorce Puch 800 s přívěsným vozíkem. Jenže osobitá žena žijící podle svého je nazírána buď jako exot, anebo přehlížena. Marně volá po tom, aby ji někdo vyslechl a věnoval její existenci alespoň trochu chápavé pozornosti. Proto Magdalena nakonec volí značně spektakulární únos kněze, aby jej v lese na odlehlém místě svázala, do úst mu dala roubík z černého krajkového body od Kashiyamy a donutila jej vyslechnout svou zpověď. Je však již příliš zkušená na to, aby žádala i rozhřešení.
A tak náhodnému chodci, v jehož příchod unesený kněz zpočátku zoufale doufá, by se naskytl překvapivý pohled na prosluněnou lesní mýtinu, kde v trávě před knězem přivázaným ke kmeni stromu sedí žena s rudými vlasy v motorkářské kombinéze a vypráví mu o sedmi spáchaných mužovraždách, k nimž došlo právě proto, že se jejich aktérce nikdy nepodařilo najít někoho, kdo by naslouchal a pochopil… Ačkoli se totiž Magdalena vymanila ze snobského prostředí přátel-intelektuálů, závislosti na mužích se zbavit nikdy nedokázala. Vyvléci se z područí jednoho vždy dokáže jen s pomocí druhého, do jehož osidel záhy padá. Přes svoji inteligenci se vždy zcela naivně a odevzdaně nechá ovládnout svým partnerem, aby pak zdlouhavě a bolestně přicházela na to, že nechala dojít věci za hranici, kterou nikdy překročit nechtěla.
Neschopnost komunikace a prosazení vlastní osobnosti ve vztahu s mužem ji pak dovádí k činu vyžadujícímu naopak schopnost zcela nadprůměrnou – k vraždě, jež se jeví jako nehoda. Na sedmi zavražděných Magdaleniných partnerech Faschingerová všímavě nastínila typologii mužského způsobu fungování ve vztahu: sebelítostivý slaboch, násilnický žárlivec, smilník, lenoch skrývající se za umělecké sklony, náboženský fanatik a pokrytec, bohatý despota, rozvedený muž utápějící partnerku v problémech své minulosti. Sedm mužů jako sedm hříchů, do nichž žena nevědomky, snadno spadne, ale od nichž se jen těžko očišťuje.
I vzdělaná a značně cynická žena jako Magdalena potřebuje vždy dlouhý čas a spoustu ran, aby si uvědomila, že se svým partnerem nenajde ráj, nýbrž že trpí po boku destruktivního člověka, který ji nutí žít tak, jak ona sama nechce. A protože se na začátku vztahu neuměla prosadit, na jeho konci je tak opředena sítěmi svého muže, že nedokáže získat ztracenou svobodu jinak než násilím. Vždyť koneckonců útok ze zálohy je snazší než pokus o záchranu vztahu vzájemnou komunikací.
Vedle chování mužů a neschopnosti žen se mu vzepřít si však Faschingerová bere na mušku i již zmíněnou rakouskou katolickou církev. Ve vztahu Magdaleny a uneseného kněze, který ji nejdřív nenazve jinak než „hříšnice“, dochází k postupné proměně. Prožitky na lesní louce jej přivedou až k takové názorové pozici, již by dřív sám u sebe nikdy nečekal. A kdo ví, jak by vše dopadlo, kdyby Magdalena nakonec z lesní mýtiny nezmizela tak rychle, jako se tam na počátku knihy ocitla.
Hříšná Magdalena je román, z něhož pro čtenářky plyne zcela jasné poučení: nepřeskakovat z muže na muže jak klíště, ale být samostatnou osobností, jež si sama směruje svůj osud. Měly by si ji přečíst všechny ženy, které nemají odvahu být chvíli samy, a všichni muži, kteří chtějí pochopit, jak to že jsou ženy nespokojené, když oni sami jsou.
Bohdana Rambousková
ISBN 80-902443-7-8 / 262 stran, brož., 144 x 205 mm, vyšlo 2000, One Woman Press, cena 269 Kč.
|