Eva Hauserová vystavuje své (ne)naivní umění v Minigalerii Gender Studies
[ 26.5.2004, Zuzana Patočková
Kultura > Kultura a umění
]
Ve čtvrtek 13. 5. 2004 byla v Minigalerii Gender Studies v Praze zahájena výstava „naivisticko-hororově-feministických“ obrazů Evy Hauserové.
Malé obrázky, které Eva Hauserová nejčastěji maluje olejovými barvami na kartóny z bonboniér, nejsou tak úplně naivní a veselé, jak by se na první pohled mohlo zdát. Velice citlivě a otevřeně se v nich dotýká problematiky mateřství. „Myslím si, že v naší patriarchální a postpatriarchální společnosti se umění obecně dost málo zabývá rodičovstvím a mateřstvím,“ řekla na čtvrteční vernisáži. Hauserová zobrazuje ženu věčně se strachující o zdraví svých dětí, ženu instinktivní, osamělou (například v obrazech Proč jsou pořád nemocné, Erotogenní zóny, Vánoce…).
Přitahují ji také různé pohádkové bytosti, které ze zásady maluje v ženském podání, nejčastěji jako sudičky a vodnice. Ovšem ze všeho nejvíce ji, podle vlastních slov, fascinují kočky. Bílá kočka, symbolizující náruživost a tajuplnost, nechybí téměř na žádném z jejích obrazů.
V Minigalerii Gender Studies nevystavuje Eva Hauserová poprvé. Byla jednou z umělkyň, jež galerie představila bezprostředně po zahájení své činnosti v roce 1998. Minigalerie Gender studies vznikla pod vedením Lenky Králové. Od roku 2003 je její kurátorkou Gabriela Kontra. Galerie má nekomerční charakter a dává prostor jak profesionálním, tak amatérským umělkyním všech věkových kategorií.
Eva Hauserová se narodila v roce 1954. Přestože vystudovala genové inženýrství, dnes se věnuje překladatelství a psaní knih. Původně vědecko-fantastickou literaturu vystřídala poněkud závažnější témata jako feminismus (například kniha Na koštěti se dá i lítat), ekologie a alternativní životní styl (Peníze nebo život. Kudy ven z pasti konzumerismu). Eva Hauserová bude také jednou z kandidátek Strany pro otevřenou společnost ve volbách do Evropského parlamentu.
|