Ženy v médiích stále výrazně zaostávají za muži
[ 28.2.2006, Helena Tabakovová
Rovné příležitosti > Rovné příležitosti
]
Britská nezisková organizace WACC (World
Association for Christian Communication) zabývající se lidskými právy,
svobodou slova a právem na komunikaci v polovině letošního února zveřejnila
výsledky celosvětového průzkumu v rámci 3.Global Media Monitoring Project.
Výsledky výzkumu ukázaly, že ženy a témata jim věnované ve zpravodajství
tvoří globálně jen 21% zpráv.
Záměrem tohoto výzkumu bylo zmapovat
zastoupení žen ve zpravodajských médií a zároveň kvalitativně
zanalyzovat jakým způsobem média obecně zobrazují ženy, jaké tématy jim
věnují a kolik prostoru těmto tématům dávají. Předmětem výzkumu byla
tradiční tištěná i audiovisuální média v 76 zemí z celého světa.
Do monitoringu a analýzy nebyla zahrnuta tzv. nová média (elektronická média,
internetové deníky a magazíny).
Statistické výsledky průzkumu nebyly
nijak překvapivé. Nejhorší situace z hlediska mediálního zastoupení
žen byla zjištěna v tisku, rádiích a televizích. Podle tématických analýz
na tom byla mediální reprezentace žen o trochu lépe pouze v magazínech.
Jedinou dobrou zprávou na tomto výzkumu
je zřejmě komparativní příloha výsledků prvního obdobného výzkumu,
který se uskutečnil v roce 1995. Ten nasvědčuje, že během deseti let
se mediální zastoupení žen a zobrazování ženské problematiky ve
zpravodajství sice zvýšilo, ale bohužel jen o 4%.
Podrobnější informace o projektu najdete
na stránkách:
http://www.whomakesthenews.org/, http://www.mediamonitoring.org.za/.
Anglická
verze 3. Global Media Monitoring Project je ke stažení ve formátu PDF. Stručnou verzi najdete také ve formátu PDF zde.
27.2.2006
Helena Tabakovová
|