|
Výstava Marcely Vichrové "Aukce"
[ 28.2.2006, Gender Studies, o.p.s.
Kultura > Kultura a umění
]
Gender
Studies, o.p.s. vás zve na výstavu Marcely Vichrové "Aukce".
Výstava se koná od 24. února do 21. dubna v Minigalerii ženského
výtvarného umění v Gender Studies, o.p.s. v Gorazdově 20, Praha 2.
Když jsme si s Marcelou
posledně povídaly, stěžovala si, že nemá ráda, když někdo označuje její
umění za „ženské“. Je pravda, že se člověk často nechává svést
jednoduchými klišé. Stačí, když žena-umělkyně projeví ve své tvorbě
sympatii k dekoru, a nálepka „ženského umění“ ji jistě nemine,
jako by ženy měly patent na nějaký formální postup nebo na určité téma...
Přesto jsem se neubránila otázce: jak moc vypovídají Marceliny obrazy o
tom, kdo je a jaká je. Ale nejsem psycholog a mnozí z vás patrně znáte
Marcelu daleko lépe než já. Navíc není naše umělkyně ani expresionistka
ani surrealistka, což by mě snad ve vašich očích opravňovalo fušovat
psychologům nebo dokonce psychoanalytikům do řemesla; a to přesto, že se Vráťa
Brabenec ve své básni věnované Marcele, nechal slyšet, že by z ní
měl mít radost psychiatr.
Říkala jsem
si, nechám to být a budu se pěkně držet zaběhaného korektně neosobního
přístupu. Vyjmenuji pěkně po pořádku Marceliny inspirační zdroje,
Josefem Ladou počínaje a africkým a australským uměním konče, připomenu
její umělecké vzdělání na Vysoké škole uměleckoprůmyslové u Pavla Nešlehy,
který se sice na současné podobě její malby nijak viditelně nepodepsal,
ale zato Marcelu mocně povzbuzoval, a na závěr přidám nějaký ten formálně-poetický
rozbor obrazů visících kolem nás. Jenže už u těch vzorů se člověk začíná
ptát: Proč je jejím vzorem zrovna Radek Pilař, průkopník českého
videoartu, odsouzený k tomu být pro většinu z nás pouze
„autorem loupežníka Rumcajse“ a proč na druhou stranu oblibuje Jeana-Michela
Basquiata – hvězdu harlemské černošské scény, který svým syrovým uměním
inspirovaným Afrikou a pouličním grafitti uhranul snobským newyorským
galeristům? V tomto kontextu je zajímavé, že si Marcela také vyzkoušela
grafitti v alternativních prostorách statku Cibulka a v Libni, kde se podílela
na realizaci rozměrné venkovní nástěnné malby k poctě Bohumila
Hrabala. Holešovice sice nejsou zrovna Harlem, ale všímavému pozorovateli
neunikne jistá paralela.
Pokud zmiňuji
její výtvarné vzdělání, asi bych se měla zamyslet i nad tím, jak Marcelu
ovlivnila skutečnost, že ji na střední uměleckoprůmyslové škole tlačili
do grafiky, zatímco ona chtěla malovat, a že ji ještě „za totáče“
vyhazovali z Umprumky, protože pokrývala celé plátno tvary, liniemi a
drobnými detaily, což její tehdejší profesor považoval za nepřípustné.
A když je řeč o stylu; proč opustila černobílou malbu s občasnými
barevnými akcenty a kde se u ní vzaly ty (jak sama říká „nečesky“
intenzivní) pestré barvy? Odráží se v nich první setkání s barevnějším
světem na „Západě“, spojené s cestami do Amsterodamu a Spojených států,
nebo jsou spíš odrazem její dávné fascinace uměním předkolumbovské střední
a jižní Ameriky?
Marceliny
obrazy jsou jako zrcadlo, ve kterém lze zahlédnout spoustu různých věcí v závislosti
na zkušenosti pozorovatele. Když jsem držela v ruce knihy Mókša a Sny
vědomí na jejichž obálky použilo nakladatelství Volvox Globator Marceliny
grafiky, měla jsem pocit, že její fantasmagoricky propletené, tekuté a zářivě
barevné figury dokonale ztělesňují povahu psychedelických zážitků.
Koneckonců sama o svém umění říká, že je pro ni drogou, a její způsob
malby připomíná meditační praktiky sledující stejný cíl jako Mókša,
tedy osvícení. Marcelini příznivci ze Společnosti přátel Afriky zase v těch
samých obrazech odkrývají paralely s africkou moderní (či snad
postmoderní) malbou. A neodrážejí snad její díla svět ženských zážitků
intimní blízkosti a prolínání bez začátku a konce, pohroužení do sebe,
ale i jistého obsedantního opakování a pocitu hraničícího s klaustrofobií?
Sama o sobě
sebekriticky tvrdí, že není vůbec muzikální, ale přitom se rozhodla
malovat jazz a v mnohých svých obrazech pracuje s odkazy na hudbu, ať už
prostřednictvím titulů nebo když do obrazu přimaluje noty. Ale ta hudba je
přítomná i v rytmech organicky se vlnících linií a v akordech barev.
I když, jak napsal v té už zmiňované básni Vráťa Brabenec, „nejvíc
muziky je slyšet, když je zrovna pomlka...“
Tohle by mohl
být takový pěkný oslí můstek, vedoucí k závěru mého řečnění:
udělat definitivní pomlku a nechat vás, ať si nerušeně vychutnáte samotné
obrazy. Ale ještě před tím si neodpustím jeden citát. Marcela Vichrová v rozhovoru
s Vlaďkou Hradskou řekla, že člověk je nejsvobodnější, když
maluje. Její malování je pro ni jako hráz, za kterou nikdo jiný nemůže. V této
její víře je patrně zakuklená odpověď na moji původní otázku. Jestliže
nám tyto obrazy mohou sdělit něco podstatného o Marcele, pak bychom toto sdělení
neměli hledat ani tak v jejich formě, nebo v námětech, jako spíš v pohnutkách,
z nichž její malby stále vznikají. Z vnitřní potřeby, kterou
nelze potlačit. Jako když člověk dýchá. Řečeno jejími slovy: „Kolečka
v hlavě jsou zkrátka jinak poskládaná u lidí, kteří intenzivně cítí,
že něco musí.“ A tak si na závěr dovolím popřát Marcele, aby ve své práci
vždycky nacházela svobodu, po níž touží, a vám ostatním přeji, aby se vás
tato svoboda dotkla při každém setkání s jejími obrazy.
Autorka
úvodního slova k výstavě: Mgr. Zuzana Štefková
|