|
Pro ženy jídlo zdarma!
[ 11.6.2003, Pavel Cvrček
Rovné příležitosti > Rovné příležitosti, Šovinistická bomba
]
Na začátku června mne z pohledu rovnosti pohlaví trochu vyděsila
marketingová akce obchodního domu IKEA, kde bylo v oddíle restaurace a
bar nabízeno ženám a pouze jim prostřednictvím veliké vývěsky jedno
jídlo zdarma, bez jakýchkoliv dalších podmínek.
Podotýkám, že patřím do
příjmové skupiny, ve které si mohu dovolit uhradit teplé jídlo v
restauraci a proto ze mne nemluví závist, že jsem neušetřil 40 korun.
Domnívám se však, že se tato akce dotkla vzájemnosti při prosazování
rovnosti mužů a žen ve všech oblastech, tedy i na veřejném trhu.
Svou
zajímavou marketingovou akcí ukázala IKEA nejen zajímavý postoj k cca 48
% mužské populace (asi toho více snědí?), ale dotkli se podle mne i
populace ženské. Pravděpodobně se zde domnívají, že si v dnešní
společnosti ženy v ČR nejsou schopny opatřit stejné prostředky, aby si
mohli koupit jídlo v OD IKEA jako muži? Že by snad z pohledu OD IKEA
byly ženy méně schopné zaplatit oběd v ceně cca 40 korun? Co chce
zahraniční kolos naznačit tím, že nabízí jen ženám jídlo zdarma, bez
dalšího omezení, třeba nákupem? Nebo nechtějí naopak veřejnosti říci, že
muž bude zatažen svou ženou do restaurace pod příslibem potraviny pro
ženu zdarma, která ve své "tužbě" nakupovat levné jidlo, donutí partnera
utratit nějaké peníze tím, že mu bude konzumujíc jídlo zdarma dělat
chutě a tak se společnosti IKEA vložené peníze vrátí od nenasyceného
muže? Nevím a nerozumím, co si myslí v OD IKEA o ženách, ale i mužích a
nelíbí se mi to.
Je to sice drobnost, ale domnívám se že rovnost žen a mužů by měla být
zajištěna ve všech odvětvích, fungovat oboustranně a ve vzájemné úctě.
Velmi pochybuji, že takovou reklamu by si v IKEA mohla dovolit třeba ve
Švédsku, kde je rovnost mužů a žen na mnohem vyšší úrovni a odhaduji, že
je určena především pro postsocialistické trhy.
|