- - -
-
- - Zpět na hlavní stránku - English
-
-
FEMINISMUS:CZ Gender Studies, o.p.s.
 
 
Feminismy Kultura Multikulturně Rodičovství Nasílí
Historie Média Rovné příležitosti Partnerské vztahy Zdraví a tělo
 
-
Informace -

Slovníček pojmů
Historie
Pro novináře

-
- -

Diskuse

 
- -

Kalendář akcí

 
Šovinistická bomba

Zpravodajství
z Econnectu

-
- -
- -
Prsíčka nebo stehýnka?

[ 10.4.2003, Lenka Prčíková Šovinistická bomba ]

Šťavnatá prsíčka, křupavá stehýnka – tak zní nejnovější slogan firmy KFC. V reklamním spotu ho doprovázejí záběry na příslušné partie ženského těla. Je to fakt hrůza. Žena ponížená na úroveň kuřete, na úroveň kusu žvance.
Můžete namítnout, že se vlastně nic tak strašného neděje. Vždyť žena typu slepice domácí se již stala běžnou součástí českých reklam. To jsou všechny ty hloupé hospodyňky, které bez svého Velkého Rádce a Ochránce neuklidí, neuvaří, nevyperou (a přitom je to tak baví!). Bez Něho by bezradně tápaly, nevěděly, jak vyhrávat každodenní kruté souboje s vodním kamenem, bakteriemi a celulitidou. On jim samozřejmě vždycky dobře poradí a ony jsou pak dokonale šťastné (zvláště, mají-li zrovna své dny). Ano, uznávám, že tahle nová kuřecí reklama není vlastně o nic lepší ani horší než ten starý slepičí svět. Ale stejně mně přijde nějak víc urážlivá. Jako by ty prsíčka a stehýnka najednou patřily všem– stačí jenom přijít s příslušným obnosem na dlani. Trochu to připomíná dřívější slogan „Ty naše kozičky české“. Prsíčka a stehýnka jsou teď taky nás všech. Tedy, nás všech mužů samozřejmě.
Na celé záležitostí je zajímavé to, jak pružně se americká firma přizpůsobila našim mrzkým poměrům. Troufám si tvrdit, že v Americe by si takovou reklamu nedovolili. Tamní feministky by mohly vyhlásit všeobecný bojkot KFC anebo se jinak postarat, aby firma měla ostudu a prodělala. Ale co u nás? Feministek je málo, přičemž většina z nich do KFC beztak nechodí. A českým mužům se ta reklama možná líbí. Zvláště pupkatým strejcům po čtyřech pivech. Právě ti pak dostanou tu správnou chuť na šťavnatá prsíčka a křupavá stehýnka.

Pozn.:Samozřejmě netvrdím, že v českých reklamách vystupují pouze ženy-slepice. Objevují se taky mladé sexbomby – viděla jsem například billboardovou reklamu na pivo se sloganem „Řízné dvacítky“ a dvěma obnaženými mladicemi na motorce. Poselství je jasné – pivo má mít hodně alkoholu a ženy mají být mladé. Vzpomněla jsem si na průzkum, který novináři z MF Dnes provedli před prezidentskou volbou. Žáků 6. třídy základní školy se ptali, kdo by podle nich měl být prezidentem a proč. Jeden chlapec odpověděl, že Václav Klaus, protože i ve svých šedesáti stále dokáže zaujmout své mladé milenky. Tak to vidíte. Už i děti na základní škole vědí, že vítězí ten, kdo získá přízeň mladých žen. Zelenou dnes prostě mají mladá, krásná kuřátka. A staré slepice s vysušenými prsíčky a gumovými stehýnky se můžou jít leda tak zahrabat.
 
- Databaze
-

Knihovna
Knihkupectví

-

Ženské organizace

-

Studentské práce

-

Vyhledávač odkazů

- -
-

Dokumenty
a instituce

- -
- -
 

Podporují nás

- -
Hledej

- -
- -
 

Zpravodaj Rovné příležitosti do firem

- -

- -
- -
 

FacebookFacebook

- -

- -
- -
 

Na Feminismu.cz můžete poslouchat pořad Hovory na bělidle ČRo 6! (ve formátu mp3)

- -

- -
- -
 

Místa přátelská rodině
Místa přátelská rodině

- -

- -
- -
 

KATEDRA
genderových studií
FHS UK v Praze

Genderová studia FSS MU

Centrum Genderových studii FF UK

- -
-
   
Tento web spravuje Gender Studies o.p.s; © 2003; webhosting + webdesign + redakční a publikační systém TOOLKIT