Constructing pedagogies for gender fairness: puzzles, possibilities and politics
[ 3.1.2006, Redakce F.cz
]
Občanské sdružení Žába na prameni společně s Katedrou genderových studií FHS UK Vás srdečně zvou na unikátní seminář
Constructing pedagogies for gender fairness: puzzles, possibilities and politics
australské profesorky
Glendy MacNaughton,
působící na Pedagogické fakultě Melbournské univerzity.
Místo konání prezentace: Katedra genderových studií FHS Praha, U Kříže 10, 158 00, Praha 5 - Jinonice, místnost 3015
Datum konání: 13. leden 2006
Čas: 11:00 - 14:00
Jazyk: angličtina
SHORT ANNOTATION
Gender and its effects in the lives of young children often puzzles early childhood teachers. Sometimes, puzzlement arises from the presence of gender as a factor in children's ways of being, doing, thinking and feeling on a daily basis. At other times, teachers are puzzled by the persistence of many children's traditionally gendered ways in the face of teachers' and parents' non-sexist hopes, desires and actions. This session will explore how engaging with the possibilities of feminist poststructuralism and in particular its capacity to analysis knowledge-power relations within early childhood classrooms can provoke a rethink of gender equity pedagogies. To show the power of feminist poststructuralism as a tool of pedagogical analysis and action I draw on case studies of children's and teachers efforts to create gender fair and safe early childhood classrooms. My aim is to illustrate how feminist poststructuralist analysis gender can be undertaken and to illustrate how it can be used to provoke teachers to act in new ways for gender equity in their classrooms.
Glenda MacNaughton je profesorkou na Pedagogické fakultě Melbournské univerzity (Department of Learning and Educational Development, Faculty of Education, The University of Melbourne) a je zakladatelkou a ředitelkou Centra pro rovnost a inovaci ve výchově dětí předškolního věku (Centre for Equity and Innovation in Early Childhood). Její zájem se soustředí na témata sociální spravedlnosti a rovnosti v předškolní výchově, rozvoj tvorby školního kurikula a možnosti inovace v předškolní výchově. Ve svých výzkumech se zabývá dětských chápáním a pojímáním sociální spravedlnosti a diverzity ve vztahu k inovačním výukovým kurikulům a výchově pedagogů ke kritickému myšlení. V současné době zkoumá přístupy k přehodnocování genderu v raném dětství a zajímá ji, jakým způsobem se gender, třída a "rasa" prolínají a formují identitu dětí ve výchovném procesu. Její návštěva Prahy souvisí s její participací na projektu Rovné příležitosti v pedagogické praxi občanského sdružení Žába na prameni.
Více o práci profesorky Glendy MacNaughton najdete na těchto stránkách:
http://staff.edfac.unimelb.edu.au/~gmmacn/
http://www.learningtolearn.sa.edu.au/Colleagues/pages/default/macnaughton/
Případné dotazy směřujte na Annu Babanovou, tel.: 774922136, e-mail: anna@zabanaprameni.cz
|