|
Zrod televizní domácnosti
[ 14.5.2001, Petra Hanáková
Média > Popkultury
]
Přítomnost televize v našem životě se pro nás stala již dávno samozřejmostí.
Obvykle si ani neuvědomujeme, že ještě před padesáti lety byl televizní přijímač
žhavou technickou novinkou, které trvalo jistou dobu, než se na trhu prosadila.
V současné době nás překvapí spíše nepřítomnost alespoň jednoho televizního
aparátu v domácnosti, než jakýkoliv způsob "zasazení" televize do prostoru
obvyklého bytu. Tato "samozřejmost" televize jako součásti našeho životního
prostoru ovšem zdaleka nenastala okamžitě po zavedení televizního přijímače jako
moderní novinky. Procesem přijetí televize jako prostředku zábavy a způsobu
trávení volného času se zabývá americká teoretička a historička médií
Lynn Spigelová ve svém vysoce ceněném článku Zavedení
televizního přijímače: Populární diskurzy o televizi a prostoru domácnosti v
letech 1948-55, otištěném v roce 1988 v časopise Camera
Obsura. Následující článek je "pouze" stručným shrnutím studie Spigelové.
Lynn Spigelová uvádí, že mezi lety 1948 a 1955 si celá polovina amerických
domácností pořídila aktuální technickou vymoženost - televizor. Zároveň
upozorňuje, že dosud byl tento fakt historiky nazírán a posuzován především jako
milník v oblasti ustanovení ekonomických a politických norem pro rozvoj
televizního průmyslu. Spigelová podotýká, že stejně důležité jako uvažování o
průmyslovém hledisku zavedení televize mohou i být studie společenského a
"domácího" kontextu, do kterého televizní přijímač vstoupil a kterým byl
postupně přijat. Omezíme-li totiž studie fenoménu televize pouze na ekonomický
aspekt, nemůžeme úplně pochopit proces, kterým se z televize stal běžný nástroj
zábavy, ale také určitý všední doplněk domácnosti.
V letech, kdy se televize postupně stávala obvyklým prostředkem pro využití
volného času, vznikalo mnoho populárních diskurzů, které určovaly, vysvětlovaly
a částečně i vnucovaly konzumentům podobu vztahu mezi televizí, domácností a
rodinou. Těmito diskurzy jsou míněny především články o televizi v populárních
časopisech a rétorika reklamních kampaní samotného televizního průmyslu, ale i
knihy o zařizování domů, zmínky o televizi ve filmech, novinách, a její
zobrazení v samotných raných televizních programech - všechny tyto mechanismy
neustále vymezovaly místo, které měla televize v domě a v životě spotřebitelů
zaujmout. Obecně se snažily svým příjemcům vnuknout samotnou ideu toho, co dosud
neznámá novinka představuje a k čemu jim může a má sloužit. Je příznačné, že
reklamy se snažily přesvědčit spotřebitele ke koupi televizního přijímače,
zatímco ostatní populární diskurzy (např. časopisecké popularizační články) byly
v té samé době dvojznačné a váhavé. Jednou idealizovaly televizi jako důkaz
ohromného technologického a společenského pokroku, podruhé varovaly před jejím
zhoubným vlivem na chod rodiny a domácnosti. Televize tedy nebyla, jak by se nám
z dnešního pohledu mohlo zdát, ihned nadšeně přijata - naopak, její funkce a
pozice byla velmi ambivalentně hodnocena, a reklamní tón střídal tón varovný.
často se objevovaly se otázky, z nichž některé dnes už mohou působit bizarně.
Např.: Jak příchod televize ovlivní milostné vztahy? Nenaruší televizní přístroj
zařízení domácnosti? Nezpůsobí přílišnou únavu očí nebo dokonce rakovinu či
abnormální růst zubů (jak tvrdil časopis TV Guide v roce 1953)?
Spigelové studie shrnuje ta tvrzení, která o televizi na počátku 50. let
přinášely populární knihy a časopisy, především pak časopisy o domácnosti pro
ženy, reklamy v časopisech, které idealizovaly životní styl středních vrstev, a
rané televizní programy, hlavně rodinné situační komedie, které byly situovány
do prostředí středostavovské domácnosti. Zabývá se hlavně otázkou, jak tyto teze
definují místo televize v domácnosti, jaké významy přisuzují novému přístroji a
jaké funkce mu dávají. Vychází z předpokladu, že se především snažily dávat
návod, jak uspořádat možné "pohledy" na televizi - a proto radily, jak získat
maximální vizuální požitek z televize (a to jak z pohledu na televizor jako
předmět-doplněk interiéru, tak i jako na zábavného médium). Tyto diskurzy také
dramatizovaly nepříznivé účinky televize a doporučovaly, jak se s negativními
dopady nového média nejsnáze vyrovnat.
Přestože se o myšlence domácí televize v tisku diskutovalo velmi často již ve
20. letech, možnost pořídit si televizní přijímač byla ještě ve 40. letech
naprosto nová pro většinu Američanů. V roce 1939 uvažovalo o koupi televizoru
pouze 13% domácností. Po válce ovšem rychlost zavedení televize překonala
kterékoliv jiné domácí zábavné médium, mimo jiné i v souvislosti se vznikem
předměstských rezidenčních čtvrtí. Výstavba předměstských domků pro mladé páry a
rodiny středního stavu s sebou přinesla nové pojetí soukromí a práva na
vlastnictví. Díky systému podpor a hypoték bylo poprvé v historii Spojených
států pro mladé rodiny levnější pořídit si vlastní dům na předměstí namísto
pronájmu v centru města. Předměstí zároveň sloužila jako úkryt před nejistotou a
úzkostí z veřejného života. Éra padesátých let tak znamenala nostalgický návrat
k viktoriánskému kultu rodinného života, který předpokládal ostré oddělení
veřejné a domácí scény.
Nicméně právě odlišení veřejného a domácího prostoru a jejich funkcí se v
této době začíná proměňovat a problematizovat, což nejnápadněji odráží změna
architektonického stylu. Funkcionalistický design se především vzdal zdí
rozdělujících ústřední obývací prostor domu - průchozí a opticky zvětšené
prostory přinášely pocit volnějšího, svobodnějšího pohybu. Rozlehlé domácí
prostory byly zároveň koncipovány jako místo iluzorní expanze vnějšího světa,
který specifickými způsoby "vtahovaly do sebe." Iluze prostornosti dávala pocit,
že se domov stává veřejnou sférou. Krajinomalby a tapety s výjevy ze vzdálených
zemí či měst vnášely do domova dálné kraje, podobně jako velká okna nebo
prosklené dveře dovolovaly okolní krajině bezpečně "vstupovat do domu". Tato
utopická snaha vytvořit v domácnosti iluzi "jiného světa" kulminovala se
zavedením televize, která byla představována jako nejzazší výraz lidské
schopnosti podrobit si okolní prostor a usídlit se v něm. Televize dovolovala
divákovi bez sebemenší námahy cestovat, poznávat, přinášela vzdálený svět až do
domu. Stala se příkladnou součástí moderní předměstské architektury, která
vyznávala iluzi prostoru a jednoduchost života, ztělesněnou v minimalizaci
pohybů ve funkcionalistických projektech.
Snaha omezit prostorové bariéry v interiérech tedy charakterizuje
modernistickou architekturu, která ve zjednodušené, "zlidovělé" podobě byla v
amerických předměstských čtvrtích velmi populární. Apel na velký prostor byl
dokonalým kontextem pro zavedení televize. Rané inzeráty často ukazují televizní
přijímač umístěný v místnosti s mapami, glóby, nebo alespoň velkými okny s
panoramatickou vyhlídkou. Tyto obrazy podporovaly představu televize jako
"globální vesnice v bedně". Představa televize jako extenze prostoru domova byla
často využívána i v inzerátech té doby - ty nezřídka představovaly televizní
přijímač s atraktivní vyhlídkou na známá města, a jedna z reklamních společností
dokonce v inzerátu umisuje televizní přijímač do vesmírného prostoru mezi
planety.
Dobové sitcomy tuto posedlost vzdálenými místy zapracovaly přímo do svých
mizanscén - odehrávaly se sice převážně v interiéru, nicméně v záběru obvykle
nechybělo rozlehlé okno s atraktivní vyhlídkou, a tak domácí sféra opět
navazovala na scénou veřejnou jako její bezpečná extenze. V některých sitcomech
se dokonce na celé sezóny měnilo místo děje, pokud původní dějiště přestalo být
atraktivní (znudil-li diváky pohled na New York, děj se přesunul např. do
Hollywoodu či do Evropy).
Zkušenost diváctví se tak během 50. letech přesouvá stále více z veřejného
prostoru (prostor kina, divadla, varieté) do prostoru soukromého
(domácnost/televize). Televizní kultura byla reklamou stále více představována
jako zesoukromělá a zdomácněná verze dosud obvyklého modu filmového diváctví -
byla nazývána "rodinným kinem", "kinem v obýváku", či "video-kinem". Zároveň s
tímto posunem vyvstává otázka proměny vztahu ženské sféry a prostoru zábavy.
Pokud dosud pro ženy "jít za zábavou" znamenalo vkročit do veřejné sféry, nyní
se zábava stává součástí sféry domácí a podporuje tak "uvěznění" ženy v
domácnosti (v 50. letech nebylo ve Spojených státech vůbec obvyklé, aby ženy ze
střední vrstvy chodily do zaměstnání.) Dobový kreslíř vtipů to znázornil
obrázkem, na kterém se muž vrací z práce domů a sní o tom, jak si sedne k
televizi, a naopak žena, která tráví den doma v kuchyni, zase sní o tom, že ji
muž vezme do kina.
I když byla televize obvykle propagována jako nástroj "rodinné pospolitosti",
v inzerátech byla často bezděčně představována jako síla rodinu rozdělující.
Především ženy byly v dobových inzerátech zobrazovány odděleně od skupiny, která
se dívala na televizi - běžně za zády rodiny sledující program dokončovaly
domácí práce, aniž by samy měly na obrazovku výhled.
Na druhé straně tehdejší diskurzy o televizi idealizovaly pojem "dokonalého
výhledu" a "realistického obrazu" okolního světa. Rané programy se snažily
splnit utopický slib a "přinášet svět do domácnosti", a populární články se
předháněly v radách, jak najít takový způsob dívání se na televizi, díky němuž
tento nový fenomén přinese největší zábavu a požitek z viděného. Zařízení
"dokonalého výhledu" bylo častým tématem ženských časopisů té doby, které
radily, jak televizi umístit do vizuálního ohniska bytu, aby se všechny pohledy
střetávaly přímo na obrazovce. Nábytkářské firmy nabízely přímo sestavy nábytku,
které byly zcela strukturované okolo televize jako centra místnosti. Instalace
televize do ohniska domu byla často popisována pomocí prvků prostorové
matematiky, geometrie, a spotřebitelům byly předkládány mimo jiné i vědecky
působící tabulky, které přesně určovaly ideální umístění přístroje. Vzdálenost a
úhel, ze kterých se lidé dívají na televizi, se stala předmětem univerzitních
výzkumů.
Tento vědecký přístup ovšem zakrýval množství problémů spojených s touhou
kontrolovat a vytvářet dokonalý výhled či pohled. První z těchto sporných otázek
byl statut televize jako "nábytku". Z toho pohledu již nebyla ohniskem domu, ale
estetickou vadou na zařízení domácnosti. Ženské časopisy se předháněly s radami,
jako televizní přístroj zakrýt, aby nerušil celkový dojem pečlivě zařízené
místnosti (uvědomme si, že jde o dobu tzv. americké "mystiky ženskosti", tedy
období, kdy jediným posláním ideální ženy mělo být až s vědeckou posedlostí
zdokonalovat domácnost a sebe jako manželku, matku a domácí paní). Příkladná
žena tedy podle soudobých rad mohla ve svém vzorně zařízeném obývacím pokoji
skrýt televizní přístroj např. za panelem, který umělými hřbety knih simuloval
knihovnu, nebo si pořídit speciální stolek, v němž mohla televizi schovat, atd.
Tato snaha učinit televizi "neviditelnou" je v protikladu s obvyklou představou,
že střední vrstvy byly posedlé touhou ostentativně ukazovat svůj majetek a
třídní příslušnost.
Televizi ovšem nebylo nutné schovat jen v rámci domácnosti, ale i před
vnějším světem. Televize se zásadně umisovala tak, aby ji nebylo vidět z okna -
být přichycen, jak sleduji program, bylo společensky nevhodné. To souviselo i s
módou velkých oken, která ostatně musela být zakryta dostatečně neprodyšnými
závěsy.
Zpočátku se zdálo, že televize je dokonalým "oknem do světa", které je
především bezpečné - nemůže se totiž dívat nazpět, na diváka. Nicméně velmi záhy
se v populárních diskurzech objevila úzkost z možnosti, že "televize vidí".
Strach z toho, že by všemocné televizní oko mohlo narušit soukromí diváků, byl
tak silný, že se stal i námětem některých epizod tehdejších populárních sci-fi
seriálů. Proč by televizní oko v představivosti konzumentů i tvůrců nemohlo
obrátit svůj pohled a přímo zevnitř domácnosti pozorovat život svých diváků?
Tato sadistická představa odkazuje na dohlížecí, násilnou možnost využití
televizní technologie - která byla samozřejmě v budoucnosti dále rozvíjena
(např. dohlížecí průmyslové kamery).
Televize přinášela do domácnosti záběry, které lidské oko nemohlo jinak
vidět. V té době byla populární kultura fascinována možností zdokonalení
lidského oka prostřednictvím technologie (což se projevilo již u dřívějších
vynálezů, jako byl teleskop, rentgenové paprsky, fotografie a film). Televize se
chápala jako nejdokonalejší výraz takovéhoto technologicky zdokonaleného
pohledu, a byla nazývána také např. "hypnotickým okem", "vševidoucím okem", či
"elektronickým okem".
V prostoru rodiny se ovšem tato "extenze oka" stávala problémem, protože od
počátku byla spojena s mocí, kontrolou prostoru a tak i s odlišnými rodovými
rolemi v rodině. Některé časopisy v 50. letech varují, že s příchodem televize
ztrácí muž kontrolu nad rodinou, protože je to obvykle žena, která rozhoduje, na
jaký program se budou všichni dívat (pozoruhodné by bylo sledovat, jak se
rozhodování, kdo ovládá televizní ovladač, historicky proměňovalo až do dnešní
doby). Média v 50. letech navíc varují, že ženy pod vlivem televizních seriálů
ztrácejí k mužům úctu - tyto produkty totiž podle nich muže velmi často
zesměšňují. Televize se tak stává vetřelcem, který narušuje tradiční hierarchii
rodiny - což je opět téma, které se reflektuje i v raných televizních
programech. Televize podle nich začíná být hlavní autoritou v rodině, protože je
to ona, kdo kontroluje "pohled" i pozornost celé rodiny a vytěsňuje tradiční
mužskou autoritu.
Krize vidění se ovšem dotýká také pozice ženy ve vztahu k požitku z
televizního vysílání. Především je zajímavé, že fotografie použité v inzerátech
téměř nikdy nezobrazují ženy, které by se samy dívaly na televizi. V takovýchto
inzerátech televize zůstává vypnutá, jako by pro ženy byla důležitá především
jako součást nábytku, která má být co nejestetičtěji umístěna a případně
upravena (tedy zakryta). Navíc se o ženách ve vztahu k televizi mluví především
jako o dalším "předmětu pro pohled", tedy jako o někom, kdo se nedívá, ale na
koho se dívají ostatní.
Pikantností je inzerát, který naznačuje, že žena, která se shýbá k televizi,
aby přeladila programy, nevypadá dostatečně atraktivně. Tento inzerát propaguje
televizní přijímač Sparton s laděním na svrchní ploše přístroje, které dovoluje
ženám zaujmout při zapínání televize či přelaïování programu elegantní pózu.
Jako by tedy ženské tělo bylo další součástí představení, které probíhá na
obrazovce - a které je určeno především divákovi-muži. Nicméně i méně bizarní
inzeráty naznačují, že pozice, ve které se rodina dívá na televizi, je předem
definována rodovou příslušností. Zatímco děti a muži se v inzerátech při
sledování pohodně rozvalují, ženy sedí ve stylizované, "elegantně" strnulé póze.
Takovéto inzeráty nepřímo vyzývají, aby žena dbala na svou vizuální
přitažlivost i při sledování programu a pravděpodobně souvisejí s tím, že
televize byla chápána jako hrozba - jakási bezkonkurenční soupeřka, která dokáže
muže zaujmout spolehlivěji než jeho žena. Zápas o pozornost mužů je často
tematizován jako v raných inzerátech, tak i v televizních pořadech té doby.
Obraz muže fascinovaného televizní obrazovkou, který si naprosto nevšímá své
ženy, byl častým námětem vtipů. Negativní účinek televize byl spojován s
fascinací muže postavou jiné ženy přenášenou televizí. Na druhé straně se ovšem
zdá, že "nevěra" muže ve vztahu k obrazovce zajišovala ženám pocit určitého
bezpečí - muž v tomto případě zůstává v domácnosti, vlastně pod dozorem vlastní
ženy. Pozoruhodné je ovšem to, že obvyklý způsob zobrazení žen v raných
televizních show byl od-ženštěný a od-erotizovaný. Hrdinky byly v této době
neohrožující, mateřské typy nebo komické figurky s klaunskými rysy. Protipól
sexuální bohyně, známé z filmu, se na televizních obrazovkách obvykle
neobjevoval.
Předchozí nástin toho, co mediální diskurzy sdělovaly spotřebitelům o
televizi, ukazuje na některé základní rozpory a tlaky v kultuře, ve které se
zábava přemisovala z veřejné do soukromé sféry. Instalace televizního přijímače
zdaleka nebyla jen jednoduchou koupí stroje na zábavu. Způsoby, jakými roli
televize představují dobové inzeráty, články v tisku i samotné televizní
programy, ukazují, jak obtížně se televize postupně zařazovala do chodu a
prostoru domácnosti. A byly to právě tyto diskurzy - reklama, články v novinách
i časopisech všeho druhu, ale i televizní médium samotné, které si těchto
rozporů byly nejvíce vědomé a všemožně se snažily definovat způsoby, jak
maximalizovat požitek z nového přístroje a zároveň vytvářet nové pozice členů
rodiny v domě vybaveném televizí.
Zpracováno podle anglického originálu - Spigel, Lynn. Installing the
Television Set: Popular Discourses on Television and Domestic Space,
1948-55. Camera Obscura 16/1988, str. 11-46.
|