- - -
-
- - Zpět na hlavní stránku - English
-
-
FEMINISMUS:CZ Gender Studies, o.p.s.
 
 
Feminismy Kultura Multikulturně Rodičovství Nasílí
Historie Média Rovné příležitosti Partnerské vztahy Zdraví a tělo
 
-
Informace -

Slovníček pojmů
Historie
Pro novináře

-
- -

Diskuse

 
- -

Kalendář akcí

 
Šovinistická bomba

Zpravodajství
z Econnectu

-
- -
- -
DISKUSE

Online diskuse probíhá k tématům ve vyznačených rubrikách. Máte-li tip na nové téma k debatě, napište nám do redakce@feminismus.cz.

Podpořte výzvu ke stažení billboardu firmy NOKIA!
Několik osobností a ženských organizací podalo Radě pro reklamu výzvu ke stažení billboardu "Nebezpečně volné ruce" propagující hands free od firmy Nokia.)

datum: 7. 3. 2006    autor: Herr Marschall Conrad von Hötzendorf, Kaiser-und-Königs Armee
A zas a znova... kdy už se lidstvo konečně poučí?
Další výplod neobolševické feministické propagandy.... Tak schválně, zkusíme to takhle:

Vážení,

V posledních dvou týdnech se v Praze objevily reklamní billboardy propagující sady hands free od firmy Nokia. Jde o kreslenou reklamu, na níž je vyobrazen kapitalista se zarputile chlípným výrazem na tváři a oběma rukama na prsou své spolujezdkyně - stranicky angažované dělnice. Proletářka má vystrašený, až plačtivý výraz na tváři a obě ruce zvednuté nad hlavu v bezbranné pozici.

Podle našeho názoru, obsahuje billboard hned několik porušení výše zmíněného ustanovení:

1. obsahuje prvky snižující důstojnost dělnice - budovatelky.

To se děje dvěma způsoby: za prvé, je proletářka zobrazena stereotypně podle dané třídní role pracující propagované v buržoazních médiích, tj. je bezbranná a k dispozici kapitalistovi, má velice vyvinuté poprsí, což v kapitalistické třídní společnosti a priori ospravedlňuje jakékoli fyzické i politické napadení.

Reklama též snižuje lidskou důstojnost mužů-proletářů, neboť zobrazuje muže ve společensky již dávno přežité roli buržuje, který má volný přístup k vykořisťování proletářky. Tato představa ponižuje pracující, kteří se snaží svým chováním překonat stereotypní představu zpupného, kořistnického kapitalisty, který nerespektuje přání a tělesnou jakož i mentální integritu dělnické třídy.

2. propaguje násilí

Násilí propaguje zobrazením dynamiky vztahu proletářky a kapitalisty na billboardu. Proletářka je zobrazena s oběma rukama nahoru, odkrývajíc si celé tělo. To je, pochopitelně, přežité zobrazení, které pracuje s dělnicí jako s obětí, bezbrannou bytostí, která je vydána na pospas kapitalistům, bez vlastní vůle se bránit. Tímto způsobem daná reklama posiluje v pracujících pocit bezbrannosti a bezmocnosti ve vztahu k možnosti vlastní obrany a kapitalistům ukazuje, že je společensky přijatelné se k proletářům chovat násilně a nerespektovat jejich přání.

Ve společnosti, kde se teprve nedávno začalo hovořit o problematice třídního vykořisťování jako o politickém a veřejném problému, a ne pouze jako o továrních "přestřelkách", které patří ke každému mezitřídnímu vztahu, a kde byl teprve nedávno nahrazen naprosto nevyhovující zákon o vykořisťování - jako odpověď na vlnu přepracování ve strašných podmínkách v továrnách na pražském Smíchově - není možné alibisticky poukazovat na určitou rozšafnost a větší toleranci české společnosti ve srovnání se zeměmi západními. Vykořisťování pracujících je celospolečenským problémem, který si v dlouhodobém horizontu žádá velkých nákladů. Nejen že pro pracující, kteří prošli kolotočem brutálního vykořisťování, je velice obtížné vrátit se k normálnímu životu ve společnosti, ale psychické ztráty, které tito dělníci a rolníci utrpí, jsou často přenášeny na jejich děti, které v načatém cyklu pokračují. Náklady neziskových organizací na provoz azylových domů a psychologického poradenství jsou vysoké, a tyto činnosti stále zůstávají na pokraji zájmu politického života v Čechách. Proto v tomto kontextu není možné chápat výše zmíněnou reklamu pouze jako nevinnou hříčku, ale jako společensky nepřijatelné leč přijímané zobrazení "pracovních" vztahů v této společnosti.

Navíc ani není možné argumentovat, že zpracovatel měl na mysli "lehkovážné" zobrazení průmyslového života při jízdě automobilem, která pochopitelně může být přitažlivá a pro účely kapitalisty použitelná, neboť v tomto případě je naprosto zřejmé, že zobrazená proletářka má strach, je v ohrožení, je v situaci, ze které se nemůže okamžitě dostat. Toto jsou všechno předpoklady určitého typu buržoazních materiálů, které z pracujících činí pouze objekty kapitalistovy touhy po zisku bez jakékoli reflexe jejich individuality. Z toho vyplývá, že tato reklama je:

3. Je v rozporu s dobrými mravy

Je pravděpodobné, že zazní hlasy, že jde o nadsázku, která nemůže nikomu ublížit či snížit ničí důstojnost. Je ovšem velice pravděpodobné, že podobná reklama se bude dotýkat velice bolestivě těch, kteří se do podobné situace dostali. Právě z toho důvodu, že v naší společnosti není problematika vykořisťování pracujících dostatečně ošetřena různou osvětovou činností a není ji věnována patřičná pozornost, není možné se v tomto případě spoléhat na osvícenost celé společnosti.

Na základě výše uvedeného je patrné, že uvedená reklama v několika bodech porušuje ustanovení _2, odst. 2 zákona 40/1995 Sb. o regulaci reklamy. Z toho důvodu považujeme za nutné, aby byla reklama stažena a zadavatel spolu se zhotovitelem nesli zodpovědnost.

Stejně tak porušuje i "Všeobecné zásady reklamní praxe" Kodexu reklamy Rady pro reklamu, kde bod 1 říká:
"Reklama nesmí obsahovat tvrzení a vizuální presentace, který by porušovaly hrubým způsobem normy slušnosti a mravnosti obecně přijímané těmi, u nichž je pravděpodobně, že je reklama zasáhne".
A zároveň bod 2. říká:
"Reklama nesmí zejména obsahovat prvky snižující lidskou důstojnost."

Proto chceme Radě pro reklamu navrhnout, aby doporučila stažení tohoto billboardu z výše uvedených důvodů.

Výzkumný tým Vysokého učení marxismu-leninismu
Sociologický ústav AV ČSSR

Centrum pro marxismus FF UK

Knihovna marxismu-leninismu o.p.s.

Marie Chřibková
One Labour Press

Dr. Jana Valdrová
Katedra germanistiky
Pedagogická fakulta
Jihočeská universita v Českých Budějovicích


Tak co, dámy, ta podobnost tam je, že? Jako vystřižené z Rudého Práva někdy kolem roku 1930.....
ODPOVĚDĚT

 


 
- Databaze
-

Knihovna
Knihkupectví

-

Ženské organizace

-

Studentské práce

-

Vyhledávač odkazů

- -
-

Dokumenty
a instituce

- -
- -
 

Podporují nás

- -
Hledej

- -
- -
 

Zpravodaj Rovné příležitosti do firem

- -

- -
- -
 

FacebookFacebook

- -

- -
- -
 

Na Feminismu.cz můžete poslouchat pořad Hovory na bělidle ČRo 6! (ve formátu mp3)

- -

- -
- -
 

Místa přátelská rodině
Místa přátelská rodině

- -

- -
- -
 

KATEDRA
genderových studií
FHS UK v Praze

Genderová studia FSS MU

Centrum Genderových studii FF UK

- -
-
   
Tento web spravuje Gender Studies o.p.s; © 2003; webhosting + webdesign + redakční a publikační systém TOOLKIT