Slash fiction: feministická cesta tam a zase zpátky
[ 11.11.2013,
]
Co
když je mezi parťáky (či úhlavními nepřáteli) víc, než do příběhů zachytili
jejich autoři a autorky? Možná nedořečené rozvinou v dalším pokračování... ale
dá se na to spoléhat?
Fan
fiction, ze které se slash fiction později vydělila, bývá považována za přímou
reakci na vyloučení publika z procesu vyprávění. Medializací, profesionalizací
a úzkým pojetím autorství se příběhy postupně odcizily participativní orální
tradici, ze které vzešly. Publikum je odsouzeno k přijímání příběhů jako již
hotových a neměnných produktů. Pokud je nespokojeno s konkrétním příběhem, může
si vybrat z nepřeberného množství jiných světů a postav. Fans však mají silný
vztah ke zcela konkrétním postavám a chtějí participovat na vyprávění jejich
příběhů. Pokud příběhy, které jim média nabízejí, nenaplňují jejich očekávání
bezezbytku, zhostí se často doplnění produkce sami. Tvorba
a distribuce fan fiction je úzce provázána s fungováním fandomů, formálních i
neformálních sociálních struktur formujících se kolem populárních příběhů. Převážná
část fandomů vzniká kolem fantastických a vědeckofantastických děl, ve kterých
vztahy postav nebývají hlavní osou příběhu. Fan fiction se proto často zaměřuje
právě na rozvíjení citových a sexuálních vazeb mezi postavami, které nebývají v
původním příběhu přítomny, dají se ale z dynamiky vztahů vyvozovat.
Slash
Fiction
V
případě subžánru slash fiction jde o domýšlení jejich homosexuálních
variant.Výraz „slash“ je odvozen od anglického názvu pro znak lomítka, kterým
jsou v popisech fan fiction oddělovány postavy, jejichž vztah rozvíjí (např.
Bodie / Doyle, Severus Snape / Harry Potter, Jack Sparrow / Will Turner).
Označení slash fiction se v běžném chápání omezuje na vztahy mezi mužskými
postavami. Pokud je rozvíjen vztah mezi ženami, bývají díla prezentována jako
femslash, femmeslash nebo saffic (složenina sapphic fiction).
Protože
slash fiction nemusí zdlouhavě rozepisovat historii vztahů, kterou fans dobře
znají z originálních děl, omezuje se většinou jen na jejich erotické
vyvrcholení. To může nabírat formu od konsenzuálního „vanilla sexu“ přes BDSM
až po znásilnění. Častým syžetem je také „tenkrát poprvé“, ve kterém postavy
konečně naplní vzájemnou potlačovanou touhu. Feministická
kritika
Fan
fiction se těší dlouhodobě pozornosti mediálních studií. Ta však projevují
zájem primárně o fandom jako sociální strukturu umožňující participativní
vyjednávání významů děl a amatérskou tvorbu, vycházející z těchto kolektivních
interpretací. Zájem feministicky orientovaného výzkumu zaznamenal až vznik slash
fiction.
Skutečnost,
že ve svých příbězích zpochybňuje předpokládanou heterosexualitu postav,
stačila první vlně feministického zájmu k až nekritickému oceňování jejího
subverzivního potenciálu. Tato fáze však trvala poměrně krátce a feministická
reflexe se zvrátila téměř v pravý opak. Paušálně odsoudit slash fiction přitom
není nijak těžké. Forma na pomezí pornografie a melodramatu k tomu přímo
vybízí. Feministická reflexe však přinesla i nesporně případnější výhrady proti
chápání slash fiction jako bezvýhradně emancipačního žánru.
V
lehce idealizovaném pojetí bývá slash fiction považována za ženskou literaturu
vyjadřující touhu autorek po heterosexuálním vztahu mezi rovnocennými partnery.
Vztahy mezi muže vepisuje v podstatě z nouze, protože jen mezi nimi je skutečná
rovnost v intencích původních děl myslitelná. Pokud jsou ženské postavy v
původních dílech vůbec hlouběji vykresleny, bývají podřízeny mužům nebo podány
takovým způsobem, se kterým se ženy-autorky nemají zájem identifikovat.
Mocenská
hierarchie a násilí
Při
kritičtějším pohledu však najdeme ve slash fiction velké množství příběhů,
které výraznou mocenskou hierarchizaci vztahů zachovávají. V sexuální oblasti
submisivní a dominantní role nejen zůstávají, ale často jsou přímo
tematizovány. Násilí i znásilnění jsou v příbězích poměrně běžné a jsou brány
spíše jako krajní projev lásky, než jako nepřijatelné jednání. Mocenská
hierarchie bývá sice občas převracena a původně silnější postava podléhá ve
slash fiction slabší, nakolik je ale pouhé přepólování hierarchií emancipačním
počinem je diskutabilní.
Násilí,
bolest a zranění jsou také častou expozicí, která umožňuje rozvíjet následnou
hru péče a utěšování. Motiv péče je kritičtějšími reflexemi chápán jako
femininní regres, který dokládá skrytou tendenčnost a stereotypnost rolí ve
slash fiction, která je kontroverzně působícím výběrem homosexuálních párování
pouze zastřena.
Pouhá
zdánlivost subverzivního potenciálu je však jen méně závažnou výtkou, vznášenou
vůči slash fiction. Ačkoli část tvorby pochází nepochybně i z LGBTIQ komunit a
od heterosexuálních mužů, naprostá většina výzkumů připisuje autorství
heterosexuálním ženám. Silnější interpretace proto mluví o exploataci
homosexuálních identit a vztahů pro pouhou zábavu autorek, slabší pak minimálně
o jejich výrazné stereotypizaci. Ve většině případů je homosexualita redukována
pouze na sexuální oblast, aniž by otázky identit vůbec otevírala.
Slash
fiction jako uspokojení ženských potřeb
Apriorní
hodnocení však postupem času odezněla a namísto vyzdvihování či odmítání
emancipačního potenciálu slash fiction se feministická reflexe zaměřila na
interpretaci motivací, stojících za její tvorbou.
Současné
teoretizace se však i nadále většinou shodují na tom, že popudem k tvorbě je
odcizenost původních děl ženské zkušenosti a potřebám. Pro dobrodružná,
fantastická a vědeckofantastická díla, kolem kterých se formují fandomy, nebyly
a doposud nejsou ženy cílovým publikem a ani v nich nebývají mezi hlavními
postavami. Ačkoli vztahy určitou formou zpracovávají, nedokáží je podat natolik
realisticky, aby ženskou část svého publika uspokojily. Nepřesvědčivost a
schematičnost jejich podání pak podněcuje fantazii autorek k domýšlení jiných
vztahových alternativ.
Žánrové
syžety a dramaturgické postupy těchto sérií a seriálů v podstatě bezrozpornému
heterosexuálnímu čtení odporují. Na jedné straně stojí hrdinové, kteří mají jen
letmé vztahy se ženami, které ani nejsou plnohodnotnými postavami a málokdy se
objeví ve více než jedné epizodě, na druhé pak k sobě ústřední heterosexuální
páry hledají složitě a komplikovaně cestu přes několik dílů či sérií, aniž by
došlo k naplnění jejich vztahu. Jako pevnější, užší a emočně probarvenější se
pak snadno může jevit vztah mezi hlavními hrdiny. Posun od přátelství k
plnohodnotnému partnerství není z tohoto pohledu nijak nevěrohodný ani
radikální.
Je
však až s podivem, nakolik nereflektovaně jsou genderovými stereotypy zatíženy
i současné interpretace žánru. Reflexe převážně pracují s monolitní kategorií
„ženského“, kterou jsou poměřovány motivace, cíle i samotná tvorba. Jde o
neustále aplikovaný předpoklad ženského zaměření na emoce, vztahy, mužské
hrdiny a v psychoanalytických přístupech potažmo o falus.
Už
ale samotná schopnost promýšlet vztahy mimo heterosexuální normu a chápat
pohlavní role jako fluidnější je výrazným vykročením za hranice stereotypů. I
když se z aktuálního pohledu zdá, že autorky nejednají nijak uvědoměle, což jim
feministická kritika stále úplně neodpustila, rozvíjení queer senzibility a
rozvlňování pevných hranic genderu jsou příslibem postupného posunu ve vnímání
rolí, identit a sexuality.
České
slash rozcestníky a archivy:
http://daily-slash.blog.cz/
http://fantasmagorium.net/
http://labyrintem.4fan.cz/
http://bystrozorky.mysteria.cz/
Pro feminismus.cz napsal WITZ.
|