|
Ženy, muži a důchody v ČR po předčasných volbách 2013
[ 23.10.2013, Lada Wichterlová
]
Ptali jsme se těch politických stran, jejichž zástupci a zástupkyně
budou podle předvolebních průzkumů nejspíše skládat Poslaneckou
sněmovnu. Zajímalo nás také, jestli reflektují různé pracovní a kariérní
dráhy žen a mužů v ČR, které se následně velmi markantně projevují ve
výši penzí žen a mužů.
Zjišťovali jsme povědomí stran o měsíčních rozdílech
v příjmech žen a mužů v rámci důchodových systémů, jestli s nimi
plánují něco dělat a jaké jsou jejich kořeny a příčiny. Z oslovených stran
jsme získali odpovědi od osmi politických stran: ODS, TOP 09, ČSSD, KSČM, KDU
ČSL, ANO, Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury, SPOZ.
Druhý pilíř ano či ne?
Pro zachování a podporu větší flexibility druhého pilíře jsou
ODS, TOP 09, ANO a Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury. Zachovat a
zatraktivnit druhý pilíř chce ODS, s možností z něj dobrovolně vystoupit
v určitých časových limitech. TOP 09 bude navrhovat úpravy penzijního
spoření ve druhém pilíři tak, aby bylo možné vstoupit do něj až do 40 let věku,
aby bylo možné po určité době ze spoření vystoupit a aby se rozšířila možnost
čerpání naspořených prostředků. Automatické členství ve druhém pilíři bude
prosazovat ANO. Pro stabilizaci stávající důchodové reformy je Úsvit přímé
demokracie Tomia Okamury. Druhý pilíř plánuje zrušit ČSSD, KDU ČSL, o jeho
„umrtvení“ bude usilovat KSČM. Tyto strany zdůrazňují princip solidarity v
důchodovém systému a nutnost zabezpečení na stáří všech skupin obyvatelstva.
KSČM toho chce dosáhnout především podporou prvního pilíře. ČSSD a KDU ČSL
mluví o zastavení vyvádění peněz z průběžného pilíře do soukromých fondů,
tedy o stabilizaci prvního pilíře a převedení peněz z druhého pilíře do pilíře třetího,
a o podpoře a rozvoji třetího pilíře. Toto je jistá kombinace principu
solidarity a zásluhovosti. V porovnání s návrhem ODS a TOP 09 jde o
nižší podporu zásluhovosti a větší míru solidarity, což by mělo přispět
k vyrovnání příjmů žen a mužů v důchodu.
Komentář Gender Studies ke druhému pilíři:
Pokud dojde k podpoře druhého pilíře, nůžky v důchodových
příjmech žen a mužů se budou rozevírat. Podle studie CERGE EI se vstup do
druhého pilíře vyplatí 50% mužů a 30% žen. Podpora druhého pilíře je podpora
zásluhového systému, prostřednictvím nějž jsou z logiky věci podporováni
ti, kteří více vydělávají, mají nepřerušované pracovní a kariérní dráhy. A to
jsou v ČR muži. České ženy mají výrazně nižší platy, čelí propadu na trhu
práce po mateřské dovolené a v období, kdy pečují o děti (na rodičovskou
dovolenou nastupují v ČR téměř výhradně ženy, zhruba 98%), tráví dvakrát
více času péčí o domácnost než muži. Tento čas pak zákonitě postrádají na trhu
práce. Podle průměru v Evropské unii lze dovozovat, že se ženy věnují ve
větší míře i péči o stárnoucí osoby. Odvádějí zcela zásadní práci pro
společnost, kterou však společnost není schopna ocenit finančně ani v danou
chvíli ani v budoucnosti. Automatický vstup do druhého pilíře, který prosazuje
ANO, bude pro ženy nejméně výhodný. Ke zlepšení postavení žen v důchodu
budou přispívat systémy, které prosazuje ČSSD, KDU ČSL a KSČM. Bude ale
nesmírně důležité, jak dále nastaví parametry v ostatních oblastech,
protože pro efektivní reformu důchodových systémů je zásadní nastavení rodinné
politiky a politiky zaměstnanosti.
Kompenzace druhého pilíře – sdílení pojistných práv mezi
partnery
K jisté kompenzaci v rámci zásluhového systému ve
prospěch žen může docházet sdílením pojistných práv mezi manželi, případně
partnery. Sdílení příjmů a odvodů v době soužití manželského či
partnerského (například osob ve společné domácnosti) může do jisté míry
vyvažovat horší postavení žen v rámci systému sociálního zabezpečení,
případně příjmů v důchodu. Ze studie, kterou pro Gender Studies, o.p.s.
vypracoval Jiří Šatava z CERGE-EI vyplývá, že „rozvod má nezanedbatelný dopad na
výši příjmů rozvedených mužů a žen v důchodu. Ženy v případě potenciálního
rozvodu přijdou v průměru o měsíční příjem odpovídající 7,1% jejich starobního
důchodu. Muži ze stejného důvodu naopak v průměru získají měsíční příjem ve
výši 2,9% svého měsíčního starobního důchodu. Je to zejména tím, že ženy
rozvodem ztrácejí svůj podíl na části odměn za práci manžela vykonávanou během
manželství – na jeho starobních důchodech. Ženy však vykonáváním tzv. netržních
forem práce (péče o domácnost, děti, stárnoucí rodiče apod.) během manželství
vytvářely manželovi podmínky pro jeho aktivitu na trhu práce, a tak by se měly
podílet na všech jeho odměnách za tuto práci, tedy i na jeho starobních
důchodech.“
Sdílení pojistných práv mezi
manželi, případně partnery, je součástí koncepce KDU ČSL, TOP 09 a KSČM. Zajímavé je, že
sdílení pojistných práv mezi manželi je podporováno i stranami, které podporují
zrušení druhého pilíře. U KDU ČSL hraje asi roli, že to je hodně prorodinné
opatření, které přispívá k podpoře tradičního rozdělení rolí mužů a žen. U
KSČM pak podpora solidarity a snaha o vyrovnání příjmu v důchodu nízkopříjmových
s vysokopříjmovými, přičemž nízkopříjmovými jsou většinou ženy. TOP 09
bude podporovat existenci a flexibilizaci druhého pilíře, ale zároveň bude
prosazovat zavedení sdílení pojistných práv mezi manželi, takže bude docházet
ke kompenzaci nižších důchodů žen – manželek. ČSSD vidí negativa i pozitiva
navrhnutého opatření, ale je připravena o tématu vést seriózní diskuzi.
Zástupci ANO a Zemanovců zdůrazňují důležitost podpory úplné tradiční rodiny,
tedy pakliže sdílení pojistných práv, tak mezi manželi. O sdílení pojistných
práv mezi manželi či partnery neuvažuje ODS, ale jak už jsme zmínili, bude
nadále podporovat existenci druhého pilíře, takže při jejím vládnutí či při
jejím silném vlivu na další reformy důchodového systému by došlo k tomu,
že ženy a muži budou čelit větším rozdílům v důchodových příjmech. ANO
bude podporovat automatický vstup do druhého pilíře (přičemž vstup do něj je
pro většinu žen nevýhodný a je nevýhodný pro více žen než mužů), a pakliže
nebude podporovat sdílení pojistných práv partnerů, dojde asi k nejvyšším
rozdílům měsíčních dávek v důchodu mezi ženami a muži.
Komentář Gender Studies ke
sdílení pojistných práv:
Kdyby se ke sdílení pojistných
práv mezi partnery přistupovalo, nejspíše budeme čelit právě diskusi, zda by se
mělo vztahovat pouze na manžele, registrované partnery či i osoby ve společné
domácnosti, které jsou relevantní zvláště v době, kdy se v ČR rodí
více dětí mimo manželství než v manželstvích. Zahraniční úpravy v této
oblasti nabízejí řadu příkladů dobré praxe a systémy jsou většinou velmi
flexibilní a otevřené, neomezené potřebou podporovat „úplnou“ tradiční rodinu,
protože to nejspíše jako stimul větší sňatečnosti nefunguje. V Německu
například se mohou partneři svobodně rozhodnout, jestli budou svá pojistná
práva sdílet či nikoli. Ve Švýcarsku se pojistná práva partnerů sdílejí, a to i
osob, které žijí ve společné domácnosti.
Velmi důležitou otázkou zůstává, jestli je podpora sdílení
pojistného manželů či partnerů relevantním krokem patřícím do politiky rovných
příležitostí, protože to není tak jednoznačné. Tento model může sice řešit výši
příjmů žen v důchodu, ale také pomáhá udržovat a podporovat nerovnosti na
trhu práce a obecně tradiční rozdělení rolí žen a mužů. Také to není
řešení pro osoby, které žijí osaměle s dítětem, nebo jsou sami (což explicitně
zmiňuje jediná ze stran, KSČM).
Závěr
Mnoho zástupců a zástupkyň politických stran si uvědomuje
složitost řešení problému. Řeší, zda má k vyrovnání postavení žen
v důchodu docházet v rámci důchodových systémů či v rámci
postavení žen a mužů na trhu práce a ve společnosti. Jako nejčastější bariéru
přiblížení důchodů mužů a žen vidí téměř všichni budoucí politici v nerovnosti platů
žen a mužů, která je v ČR vysoká, zejména u žen v období okolo
rodičovské dovolené. ODS a TOP 09 se vymezuje, že bude dohlížet na rovnost
platů ve veřejném sektoru, ale do soukromého zasahovat nebude, ČSSD chce
vytvářet tlak i na podnikatelský sektor, ale v podstatě jen tlakem na
veřejnou správu. I ostatní strany problematiku zmiňují. Na druhou stranu pouze
dorovnání platů by situaci nevyřešilo (navíc je to velmi složitý problém, se
kterým bojuje téměř celá Evropa a jehož změny jsou složité a dlouhodobě a
obtížně realizovatelné). Nelze jednoduše říct, jaká strana přináší nejlepší
řešení důchodů, vidíme pouze určité trendy. V článku nezkoumáme roli
důchodových systémů v rámci hospodaření státu, která je velmi důležitá,
právě protože peníze pro důchodce ubývají a budou ubývat, takže nehodnotíme ani
realizovatelnost jednotlivých systémů, která je však zásadní. Velmi důležité je,
jak budou ve finále provázána opatření důchodového systému s dalšími
oblastmi. Důchodový systém je blízce navázán na trh práce, na němž jsou ženy
systematicky znevýhodňovány. Velkou roli hraje nastavení rodinné politiky
(délka mateřské a rodičovské dovolené, dostupnost a kvalita zařízení péče o
děti). Je velmi důležité vyhledávat konsenzus politických stran ve všech těchto
oblastech, dbát na provázanost jednotlivých opatření a vždy při vytváření
nových systémů a reforem brát v úvahu životní a pracovní dráhy žen a mužů.
Pozn.
Zdůrazňujeme měsíční
příjmy v důchodu, a to proto, že ženy v ČR z celkové části
důchodových peněz čerpají více než muži, a to díky tomu, že žijí déle a že
důchodový systém v ČR je stále poměrně solidární nejen mezi muži a ženami,
ale i mezi vysokopříjmovými a nízkopříjmovými skupinami. Probíhajícími
reformami a změnami systému se však začíná situace měnit. V současné době
ženy čerpají průměrně cca o 2 000 Kč nižší měsíční důchod než muži a podstatně
více žen se se svým příjmem v důchodu pohybuje těsně nad hranicí chudoby.
|