- - -
-
- - Zpět na hlavní stránku - English
-
-
FEMINISMUS:CZ Gender Studies, o.p.s.
 
 
Feminismy Kultura Multikulturně Rodičovství Nasílí
Historie Média Rovné příležitosti Partnerské vztahy Zdraví a tělo
 
-
Informace -

Slovníček pojmů
Historie
Pro novináře

-
- -

Diskuse

 
- -

Kalendář akcí

 
Šovinistická bomba

Zpravodajství
z Econnectu

-
- -
- -
Mohli bychom takhle žít navždy?

[ 31.7.2009, Kristýna Ciprová, Gender Studies, o.p.s. Kultura > Kultura a umění ]

„Mohli bychom takhle žít navždy,“ říká svému otci Josephine, jedna z hlavních hrdinek francouzského filmu 35 panáků rumu, který natočila režisérka Claire Denis. Koho z nás to někdy nenapadlo? Prodloužit momenty štěstí, vazeb, citů, a doufat, že vydrží dost dlouho, abychom najednou nedošli k jejich konci. Jenže co když je pocit štěstí spojený také s určitým druhem závislosti? Co když svoboda musí jít ruku v ruce s osamostatněním se a přiznáním si vlastní dospělosti?

Každodenní život mladé ženy Josephine a jejího otce Lionela, plný drobných rituálů, se na první pohled odvíjí s podobnou pravidelností jako rytmus kolejí, na kterých Lionel řídí vlaky. Pomalé, až monotónní tempo filmu (které dokonale dokresluje i hudební doprovod a dlouhé záběry ubíhajících kolejí), které jakoby kopíruje zdánlivě neměnný stav věcí, je však záměrně matoucí. Divák/divačka musí hledat pod povrchem: podstatně výmluvnější jsou v tomto filmu pohledy, gesta, objetí.

Ačkoli Lionel a Josephine tvoří harmonickou domácnost, kde jejich vazba svou důvěrností a láskyplností přesahuje běžné vztahy dcer a otců, nemohou být a ani nejsou ve svém soužití sami. Jejich život s nimi v rámci jednoho činžovního domu sdílí ještě Gabrielle, bývalá Lionelova přítelkyně, a Noé, mladý muž, který je věčně někde na cestách. Do povahy vztahů mezi těmito lidmi nahlížíme postupně, a i tak se spíše domýšlíme. I scéna v baru, která nepochybně patří mezi ty sdílnější, pracuje především s pohyby těl a výměnou pohledů jednotlivých protagonistů.

I díky tomu vyvstává – přes všechnu všednost, kterou se na první pohled životy i chování hlavních hrdinů a hrdinek filmu vyznačuje – nenápadná, ale nepopiratelná síla vztahu mezi Josephine a Lionelem. Síla, která by mohla být i ničivá. Josephine pro svého otce vaří, uklízí – ačkoli ten ji mnohokrát prosí, aby to nedělala – a zdá se, že to chce dělat navždy. Lionel na jednu stranu dceru pobízí, aby se na něj nevázala, zároveň však žárlivě sleduje každého muže, který o jeho dceru projeví zájem. Vystoupení z tohoto kruhu je tak náročné, že vyžaduje konzumaci pětatřiceti panáků rumu.

Zkoumání vztahů mezi rodiči a dětmi není v kinematografii nijak výjimečné, přesto příběh, který vypráví Denis, přesahuje obvyklé schéma. Možná proto, že je tu tak silný důraz na otcovství. Otcovství, ve kterém je postava otce pečující, emotivní a vyjadřující lásku. Sice beze slov, ale o to silněji.

Film 35 panáků rumu uvádí od 16. července Artcam.

 
- Databaze
-

Knihovna
Knihkupectví

-

Ženské organizace

-

Studentské práce

-

Vyhledávač odkazů

- -
-

Dokumenty
a instituce

- -
- -
 

Podporují nás

- -
Hledej

- -
- -
 

Zpravodaj Rovné příležitosti do firem

- -

- -
- -
 

FacebookFacebook

- -

- -
- -
 

Na Feminismu.cz můžete poslouchat pořad Hovory na bělidle ČRo 6! (ve formátu mp3)

- -

- -
- -
 

Místa přátelská rodině
Místa přátelská rodině

- -

- -
- -
 

KATEDRA
genderových studií
FHS UK v Praze

Genderová studia FSS MU

Centrum Genderových studii FF UK

- -
-
   
Tento web spravuje Gender Studies o.p.s; © 2003; webhosting + webdesign + redakční a publikační systém TOOLKIT