- - -
-
- - Zpět na hlavní stránku - English
-
-
FEMINISMUS:CZ Gender Studies, o.p.s.
 
 
Feminismy Kultura Multikulturně Rodičovství Nasílí
Historie Média Rovné příležitosti Partnerské vztahy Zdraví a tělo
 
-
Informace -

Slovníček pojmů
Historie
Pro novináře

-
- -

Diskuse

 
- -

Kalendář akcí

 
Šovinistická bomba

Zpravodajství
z Econnectu

-
- -
- -
Rozhovor s Vladimírem Špidlou, komisařem EU pro zaměstnanost, sociální záležitosti a rovné příležitosti o nové antidiskriminační směrnici

[ 31.1.2009, Juris Lavrikovs, ILGA Rovné příležitosti > Rovné příležitosti ]

Navrhovaná antidiskriminační směrnice Evropské unie spadá do portfolia Vladimíra Špidly. Po celou dobu svého mandátu se komisař Vladimír Špidla, aktivně a důrazně zasazuje o harmonizaci antidiskriminačních směrnic Evropské unie tak, aby pokryly všechny důvody diskriminace. Evropská ILGA (Mezinárodní Gay a lesbická asociace) se komisaře zeptala na zdlouhavý proces přípravy a schválení této nové direktivy. “Evropa by měla prosazovat integrovanou společnost. Měla by pokračovat v odstraňování všech forem diskriminace – ať už na základě rasové či etnické příslušnosti, náboženského vyznání, zdravotního postižení, věku, nebo sexuální orientace.“

Vysvětlete nám prosím, proč se v březnu komise rozhodla změnit svůj původní záměr spočívající v návrhu jedné souhrnné směrnice proti všem druhům diskriminace a místo toho se věnovat pouze zákazu diskriminace na základě zdravotního postižení?

Osoby se zdravotním postižením jsou diskriminovány a komise se maximálně snaží jejich diskriminaci zabránit. Díky evropskému vlivu se například podařilo prosadit Úmluvu OSN o právech osob se zdravotním postižením v OSN. Komise využila silného celosvětového politického impulzu k jejímu prosazení a povedlo se. V souvislosti s jednou souhrnnou direktivou proběhla v Komisi mnohá jednání o jejích technických a politických aspektech, při nichž se ochrana osob s postižením ukázala jako záležitost, která má svá zvláštní specifika. U jiných populací například stačí diskriminaci zákonem zakázat a sledovat, jak je zákon dodržován. K nastolení rovnoprávnosti u osob se zdravotním postižením a u starších lidí je však třeba silnějších pozitivních opatření. I přesto jsme však nakonec diskusemi došli k závěru, že i rovnoprávnost osob s postižením lze zajistit pomocí horizontálních opatření. Původně jsme se obávali toho, že nebude strukturálně možné uspokojit všechna zákonná a technická kritéria k zahrnutí všech forem diskriminace do jediné směrnice.

Já jsem vždy usiloval o to, aby směrnice byla jen jedna, ale diskuze o ní byla vždy problematická. V politice se totiž snažím nejen o dokonale vypilované legislativní návrhy, ale o vytvoření takové politické situace a takového textu, který bude schválen. Skutečně jsem chvíli uvažoval o antidiskriminační právní úpravě, která by se týkala čistě jen osob s postižením. Diskuze nás však dovedla k závěru, že původní cesta jedné souhrnné direktivy bude nakonec vhodnější.

Dokázal byste jmenovat jeden nebo dva hlavní důvody, které vedly Výbor komisařů k obratu, tedy k tomu, aby navrhl jednu souhrnnou horizontální směrnici namísto zvláštní direktivy vztahující se výhradně k diskriminaci osob s postižením?

Vytváření hierarchií. To byl hlavní důvod.

Které hlavní překážky, problémy a protiargumenty brání či brzdí přijetí antidiskriminační směrnice?

Hm...oponenti především tvrdí, že směrnice v podstatě porušuje princip „subsidiarity“ a že je nadbytečná. Zadruhé argumentují, že jsme měli počkat na výsledky úplného zavedení stávajících opatření a na výsledky zhruba čtrnácti řízení o porušení závazků se státy, které antidiskriminační směrnice porušily. Třetí důvod se váže na osoby s postižením, protože usilujeme o formulaci společného soužití (‘menage raisonnable’), neboť pravděpodobně vzniknou výdaje, o které se postará ekonomický sektor.

Jak na tyto výhrady reagujete? Jak byste obhájil váš návrh členským státům, pokud by měly podobné námitky?

Jde o velmi složitou diskuzi. Už několikrát jsem řekl, že pokud to článek 13 stanovuje jako kompetenci unie, tak je to kompetence unie. Z technicky-legislativního hlediska se tedy nejedná o porušení principu „subsidiarity“, neboť nejvyšší hodnoty jemu nepodléhají. Lze také tvrdit, že dopad přijatých opatření byl a je pozitivní, a ochrana před diskriminací je v Evropě nyní účinnější. Takže z hlediska efektivity byla unijní direktiva úspěšnější než jednání na národních úrovních. Proto jsme nečekali. To, že se jedná o rozšíření opatření na oblasti, které byly dosud opomíjeny, je podle mého názoru snadné zdůvodnit. Z technicko-legislativního pohledu bude ochrana proti diskriminaci ještě lepší. Nejde jen o jakousi reorganizaci. Také to znamená, že se nemusíme řídit tím, zda jiné procedury proběhly či neproběhly. Další procedurální změny to nepřinese.

Co byste vzkázal občanskému sektoru - co mohou pro přijetí směrnice na národní a evropské úrovni udělat?

Veřejná podpora opatření a účast v diskuzích jsou v tomto ohledu nejvhodnější. Pokud v médiích vyjde článek, který ji odmítá, je třeba se proti němu ohradit a protiargumentovat.

Návrh musí schválit 27 států, možnost odsouhlasení kvalifikovanou většinou nemáme. To znamená, že v každém státě musí veřejná diskuze proběhnout tak, aby návrhu zajistila podporu. Směrnice je nicméně hotová a podle mého názoru je dobrá, jak co se týče textu, tak konceptuálně. Má velkou šanci na úspěch, ale ještě není dobojováno. A ještě jedna věc. Ne každý si uvědomuje, že úspěch vyžaduje jednotný přístup k různým formám a druhům diskriminace. Pokud definujeme všechny formy diskriminace nehierarchicky, každá organizace (včetně těch důležitějších) se musí zasadit o eliminaci všech. Formy a druhy diskriminace pak nelze rozlišovat či oddělovat a to je podstatné.

Jak hodnotíte odstavec o manželském a rodinném stavu? Myslíte si, že jde o “politický” dodatek? Jakým způsobem nejlépe harmonizovat národní pravomoci v rodinném právu a antidiskriminační princip vzhledem k neheterosexuálním párům?

Myslím, že jsme co možná nejlepší rovnováhu našli a zakomponovali ji do návrhu směrnice. Jde o velmi citlivé záležitosti, které spadají do národní pravomoci a nejsou předmětem evropské legislativy. Tento princip jsme zachovali a myslím, že jsme našli v současné chvíli to nejlepší řešení.

Některé státy neheterosexuální svazky uznávají a proto v nich lze úspěšněji bojovat proti diskriminaci, například v oblasti sociálních výhod. Jiné země podobné svazky neuznávají a proto není možné diskriminaci neheterosexuálních párů legálně zabránit, naopak, diskriminace je tím pádem oprávněná. Je v takové situaci vůbec možné dosáhnout rovnováhy?

Zašli jsme v mezích evropské legislativy co nejdál. Pokud stát rovnoprávnost takových vztahů uzná, nesmí je diskriminovat. Řízení o porušení závazků některými státy v této věci již probíhají. Zda však stát uzná či neuzná neheterosexuální svazky zůstává v jeho kompetenci, a tu musíme respektovat.

(V České Republice jsem to byl já, kdo navrhoval právní úpravy ve smyslu uznání registrovaných partnerství, takže můj osobní pohled je nasnadě.)

Váš mandát v Komisi končí příští rok. Co plánujete - budete se dále angažovat v evropské politice nebo se vrátíte do státní politiky? Anebo máte jiné plány?

Zatím jen hodlám dotáhnout naplánované záležitosti, protože věřím v jejich důležitost. Od antidiskriminační práce, přes Evropskou radu zaměstnanců (European Works Council), po změny v rodičovské dovolené a další. Je toho třeba ještě hodně dokončit. Takže na tohle se teď soustředím.

Ve zkrácené podobě převzato z časopisu ILGA Europe - Destination EQUALITY 2008: New Anti-discrimination Directive.

Překlad Kateřina Kastnerová

 
- Databaze
-

Knihovna
Knihkupectví

-

Ženské organizace

-

Studentské práce

-

Vyhledávač odkazů

- -
-

Dokumenty
a instituce

- -
- -
 

Podporují nás

- -
Hledej

- -
- -
 

Zpravodaj Rovné příležitosti do firem

- -

- -
- -
 

FacebookFacebook

- -

- -
- -
 

Na Feminismu.cz můžete poslouchat pořad Hovory na bělidle ČRo 6! (ve formátu mp3)

- -

- -
- -
 

Místa přátelská rodině
Místa přátelská rodině

- -

- -
- -
 

KATEDRA
genderových studií
FHS UK v Praze

Genderová studia FSS MU

Centrum Genderových studii FF UK

- -
-
   
Tento web spravuje Gender Studies o.p.s; © 2003; webhosting + webdesign + redakční a publikační systém TOOLKIT