|  | Diverzita – nevíte jak na ní? Inspirujte se v zahraničí  [ 31.5.2008, Alexandra Jachanová Doleželová, Gender Studies, o.p.s 
              Rovné příležitosti > Trh práce
              ]   Diverzita, neboli rozmanitost, je v mnoha firmách již
zavedenou součástí rozvoje lidských zdrojů. Zaměstnavatelé vědí, že
produktivita a efektivnost nelze zakládat na týmech složených pouze ze
zaměstnaných, kteří jsou stejně staří, stejného pohlaví a vyrůstali ve stejných
sociálních podmínkách. Právě rozmanitost zaměstnaneckých týmů je totiž základem
pro rozmanitost nápadů a možnou konkurenceschopnost na trhu. Diverzita – byť v ČR
poslední dobou často skloňovaná – je u nás pořád novinkou. V některých
firmách v zahraničí má ale již dlouhou tradici.  Barclays ve Velké
Británii: Věková rozmanitost poskytuje rozdílné pohledy a zkušenosti   Firmy ve Velké Británii, které se začaly věnovat věkové
diverzitě a byly vybrány jako příklady dobré praxe v kampani Age Positive, se shodly na tom, že osoby
nad padesát nejvíce zajímají flexibilní formy práce. Nejedná se ale o částečné
úvazky, které nejsou příliš vyhledávané kvůli nízké mzdě, ale spíše o
flexibilní konta pracovní doby. To umožňuje – s ohledem na zájem nepřijít
o zkušené lidi – svým zaměstnaným např. banka Barclays.   
 
  | Co dělá Barclays pro
  podporu věkové rozmanitosti a udržení si zaměstnaných nad 50? -         
  flexibilní formy práce jsou k dispozici všem bez
  rozdílu věku či rodičovských povinností -         
  všechna opatření, usnesení a rozhodnutí, která se
  týkají rozvoje lidských zdrojů, procházejí kontrolou, zda nejsou věkově
  diskriminační -         
  průzkum potřeb mezi zaměstnanými se zaměřuje také na
  to, co by je motivovalo k tomu, aby pracovali ve společnosti i po
  padesátce -         
  důchodová politika firmy je přizpůsobena tak, aby
  zaměstnancům vyhovovala  -         
  těm, kdo chtějí odejít do penze a pracovat pouze
  několik hodin týdně, jsou poskytnuty flexibilní pracovní smlouvy -         
  inzeráty pracovních pozic se zaměřují na všechny
  věkové kategorie; společnost podporuje přijetí starších uchazečů do oddělení,
  kde převažují spíše mladí  -         
  probíhají informační kampaně zaměřené na věkovou
  diverzitu -         
  zaměstnaným nad padesát jsou určena speciální školení -         
  vzdělávání a kariérní přestávky jsou umožněny všem
  bez rozdílu věku |   Globální diverzita
v Deutsche Bank „Diverzita je klíčem
k růstu našeho podniku. Hybatelem našeho úspěchu je schopnost využít a
řídit diverzitu zaměstnanců v zájmu vytváření výjimečných řešení pro naše
klienty,“ říká Joseph Ackerman, předseda výkonné rady Deustche Bank, která
se ve svých programech diverzity zaměřila také na gaye a lesby.  V Deutsche Bank funguje tým pro prosazování diverzity,
který se věnuje např. rozvoji talentů, rozvoji sítí mezi zaměstnanými a
multikulturálnímu vzdělávání. Deusche Bank disponuje interními sítěmi gayů a
leseb v Německu, Velké Británii a USA. Ty byly nápomocny při vytváření
marketingové kampaně orientované na gaye a lesby. Banka se v tomto ohledu zaměřila
především na opatření směrem k zákazníkům a rozhodla se pro cílovou
skupinu, která bývá v oblasti drobného bankovnictví často opomíjena.
Deustche Bank umisťuje reklamu do časopisů pro gaye a lesby, podporuje
homosexuální skupiny a průvody „gay pride“ Christopher Street Day, které se
každoročně konají v německých městech.  A jaká pozitiva to firmě přineslo? Sítě kontaktů zvyšují
povědomí o diverzitě ve firmě. Marketingové kampaně orientované na gaye a lesby
přináší desetinásobnou návratnost investice. Banka získala v roce 2002
cenu Maxe Spohra od Federace manažerů-gayů.  Podpora žen a
etnických menšin do řídících pozic v PricewaterhouseCoopers  Společnost PricewaterhouseCoopers ve Velké Británii se
potýkala s nedostatkem žen a příslušníků a příslušnic etnických menšin
v řídících pozicích; bylo tomu tak i přesto, že ve firmě je diverzita
velmi rozvinuta. „Jednobarevné“ vedení nepůsobilo dobře na klienty firmy, proto
se rozhodlo zaměřit se na podporu žen a etnických menšin do vedoucích pozic. Společnost
zavedla jasná pravidla pro nábor, rozvoj a udržení si zaměstnanců. Diverzitní
tým byl rozšířen o osoby z nejvyšších pozic.  Náborové kampaně se zaměřily převážně na studentky a mladé
studující – tedy ženy i muže – z etnických menšin. Byly zavedeny speciální
vzdělávací programy jako např. Women’s
Development Program, workshopy orientované na diverzitu a multikulturalitu,
firemní sítě, e-learningové programy atd.  
 
  | Zavedení diverzity
  bylo úspěšné: -         
  v roce 2005 tvořily ženy 25 % z partnerů (oproti
  13 % v roce 2000) -         
  byla jmenována první žena do správní rady společnosti -         
  zdvojnásobil se počet žen v dozorčí radě a byl
  do ní přijat první člen z etnické menšiny -         
  zvýšila se flexibilita zaměstnaných -         
  návratnost žen z mateřské dovolené vzrostla na
  92 % (oproti 48 % v roce 1998) -         
  v roce 2006 ženy představovaly 44 % z nově
  přijatých absolventů, 22 % tvořily příslušníci/ příslušnice etnických menšin  |  Zdroje:  Age Positive Diverzity Management: Vzdělávací manuál, International Society for Diversity
Management Business in the Community
   |