|
|
|
V rámci projektu Gender Studies, "Women and Media" byla vypracována obsahová
analýza českých médií za období leden 2002 - duben 2003. Cílem analýzy bylo
na jedné straně zjistit poměrná čísla žen a mužů (novinářek a novinářů)
jako subjektů, resp. autorů zpráv a komentářů, na straně druhé podíl
citovaných a popisovaných žen a mužů, tj. objektů zpravodajství. Stěžejní se
stala odpověď na otázku, zda média odrážejí zažité společenské stereotypy
vztahující se k rolím žen a mužů ve společnosti. V této souvislosti se
výzkum zaměřil na témata, která jsou ve zpravodajství spojována s muži a s
ženami.
[ iStrategie] - Evropské mediální skupiny reagovaly nevěřícně na plány Evropské komise zakázat v širokém spektru oborů sexuální diskriminaci a vyjádřily obavy z cenzury. Návrhy by zahrnovaly i zákaz "sexistických" televizních programů a reklamy, napsal britský list Financial Times.
Strážkyně domácí krbu. Sexuální ďáblice. Nahé ženské tělo ležící na karosérii luxusního auta. Maminka, která dětem připraví vždy ten správný a zdravý nápoj, protože „maminka vždy ví“ (Tang). Má po ruce i prací prášek, který vypere zablácené tričko. Vždy rozesmátá a upravená mladá žena, která doporučí nejlepší barvu na vlasy, krém proti vráskám a nakonec i aviváž. Ukáže vám, jak se stát neodolatelná, mít vlasy „jiskřivější a zářivější“ (head and shoulders) a „udržet si postavu podle svých představ i po Vánocích“ (Vitalinea). Toto vše je žena v českých reklamách.
[ http://ecn.cz] - Econnect a BEZK zveřejňují nové internetové stránky Občanská společnost - návod k použití. Na adrese obcan.ecn.cz byl zveřejněn nový projekt věnovaný právu občanů na informace, možnostem aktivního zapojování do rozhodování a rovným příležitostem žen a mužů ve veřejném prostoru. V kategorii ROVNÉ PŘÍLEŽITOSTI, naleznete články tříděné do rubrik Podíl žen na rozhodování, Trh práce, Násilí a ženy a Vztahy v rodině. Velkou výhodou je praktické zaměření informací, mužete se podívat na Příklady z praxe, Jak na to, Zákony a Odkazy. Vše pod heslem Dobře vychovaná žena změní dějiny málokdy!
Označení Šovinistická bomba jsem se tentokrát rozhodla udělit stránce www.gentleman.cz za trvalý sexistický tón příspěvků redaktora Ivana Straky. Strakovy postřehy jsou stručně řečeno předsudečné na základě pohlaví. Posuďte sami.
Žena - téma sociální kampaně? Proč ne!
Gender Studies, o.p.s. Vás zve na promítání sociálních spotů zaměřených na ženy. Sociální reklama je jeden ze způsobů, jak upozornit na problémy, se kterými se lidé v současnosti potýkají. Může to být domácí násilí, nedostatek času otců na děti nebo rozdělení prací v domácnosti. Veřejnou diskusi moderuje Alena Králíková, ředitelka pro vzdělávání Gender Studies, o.p.s. Úterý 24.6.2003, od 18.00 hod v kině MAT, Karlovo nám. 19. Reklamní spoty zapůjčilo sdružení Aspekt a filmový festival Jeden svět. Svou účast prosím potvrďte na gender.media@ecn.cz nebo telefonicky 224 91 56 66.
[ www.ecn.cz] - Econnect každý rok zveřejňuje nový webový projekt, v němž se snaží představit v ucelené podobě jedno z témat, která lze považovat za zásadní pro český neziskový sektor. Cílem je vytvořit komunikační platformu, která pomůže přiblížit vybranou otázku širší veřejnosti a nabídne prostor pro diskusi.
Feminismus – žena a média
[ fs8brezna] - V Klubu Jelení se v úterý 20.5. v 18.30 hodin uskuteční “Feminismus – žena a média” – přednáška s následnou diskusí o základních feministických pojmech (gender, patriarchát, sexismus..) a prezentaci lidského těla v médiích. Připravila “Feministická skupina 8. března” (http://fs8brezna.ecn.cz). Vysíláno živě na www.radiojeleni.cz při Centru pro současné umění. Adresa: Praha 1, Jelení 9.
[ www.istrategie.cz] - Česká reklama se zatím není schopna ubránit neustále opakovanému zobrazení ženy jako sexuálního objektu, nebo naopak jako strážkyně domácího krbu. Stereotypů je ovšem třeba se zbavit. Ten, kdo se nedokáže odlišit – a stereotypy jsou definovány jako ustálená automatizovaná představa, jako zjednodušené a otřelé pojetí – musí totiž v duchu dnes již lehce stereotypního hesla „Differentiate or Die“ odejít. Zhruba toto zaznělo na semináři, který v letenském klubu Avion upořádala v polovině dubna společnost Gender Studies ve spolupráci se Strategií.
[ http://www.istrategie.cz] - Češi relativně nejčastěji totiž uváděli, že se jim využívání erotických a sexuálním motivů v reklamě obecně líbí (17,2 %), ve vztahu k výrobkům je má v oblibě dokonce 34 procent našich občanů, kteří navíc nejméně často vyžadovali zákaz jejich používání (9,7 %). Tento vztah české veřejnosti k erotice a sexu v reklamě se přitom dlouhodobě nemění.
|
|
|
|